Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 9 feb 2017 14:30

7 nyttiga skäl: Därför borde du äta veganskt

Här berättar kocken Maximillian Lundin om fördelarna med att äta veganskt - för kroppens och miljöns skull.

Här berättar kocken Maximillian Lundin om fördelarna med att äta veganskt - för kroppens och miljöns skull.

1/3

Foto: Pressbild

Recept på smarrig poke bowl hittar du längst ner i artikeln

Recept på smarrig poke bowl hittar du längst ner i artikeln

2/3

Foto: Wolfgang Kleinschmidt

"Miljödieten".

"Miljödieten".

3/3

Vegansk mat är senaste trenden i krog- och hälsovärlden.

Alltfler väljer att utesluta animaliska livsmedel från sin kost, för kroppens och miljöns skull.

Och nej: man får inte näringsbrist av att skippa kött, fisk, ägg och mejeriprodukter.

Här förklarar kocken och föreläsaren Maximillian Lundin varför du gör klokt i att bli vegan.

På 90-talet förknippades veganism snarare med något negativt än positivt. Stereotypen för vegan var en arg och politiskt medveten ungdom, med svartfärgat hår och blek till hyn på grund av näringsbrist. Veganer var detsamma som aktivister: de vägrade äta vad som bjöds och attackerade pälsbutiker på Östermalm. Deras handlingar hade visserligen ett gott syfte, men gemene man såg ingen vinning i att byta till en kost som liknade en extrem form av vegetarianism.

I dag, cirka 20 år senare, är vegan bland det trendigaste och mest hälso- och samhällsriktiga du kan vara. Att äta veganskt innebär att bara konsumera ingredienser från växtriket och helt undvika livsmedel som kommer från djur: kött, fisk, ägg och mejeriprodukter.

LÄS OCKSÅ: Den nya hälsofrukten som alla snackar om 

I amerikanska och europeiska storstäder finns numera en uppsjö av renodlade veganrestauranger och tendensen märks även i Stockholm, där de flesta krogar med ambitioner har en vegansallad eller något annat veganskt alternativ på menyn.

– Jag möttes själv av skepsis när jag började intressera mig för "vegansk" kost, så jag har jobbat stenhårt för att ladda ordet med positiv kraft. Jag pratar hellre om vad man SKA äta, för att det är skitgott, än vad man INTE ska äta, säger kocken och föreläsaren Maximillian Lundin, som driver snabbmatsstället The Plant.

Piggare efter fyra veckor med veganmat

Han har ihop med journalisten Daniel Öhman gett ut receptboken "Miljödieten" och ser vegantrenden som en logisk följd av det ökade intresset för vår egen, och världens, hälsa.

– Det kommer så mycket överväldigande fakta nu om hur maten påverkar kroppen och klimatet. Tack vare sociala medier kan man i dag få massor av inspiration till hur man äter en varierad vegankost med bara plantor, uppdelat på en tredjedel baljväxter, en tredjedel grönsaker och en tredjedel kolhydrater. 

Måste man köra helveganskt eller kan man nöja sig med att äta MER veganskt tycker du?

– Man måste inte vara vegan för att käka veganskt. Däremot tycker jag att alla borde testa att äta helt veganskt i fyra veckor någon gång i livet, för att förstå hur bra man kan må när man skippar tunga kött- och mejerivaror som orsakar blodsockersvängningar och trötthet.

LÄS OCKSÅ: Trendspaning 2017: Så äter, dricker och tränar vi 

Finns det några nackdelar?

– I övergångsfasen från köttrik kost till mer plantbaserad mat är tarmfloran väldigt inaktiv och inte stark nog att bryta ner alla komplexa kolhydrater och fibrer som man får i sig i större mängd. Det gör att man blir gasigare och släpper vind lite oftare i början. Men det går över och kan motverkas om man käkar mycket gröna bladväxter som grönkål och spenat, eller probiotika.

– Om man är helvegan behöver man dessutom äta B12-tillskott, eftersom det är superviktigt för oss men bara finns i animaliska produkter.

Sugen?

Här listar vi, med Maximillian Lundins hjälp, sju skäl till varför du ska äta veganskt:

1. Bättre skydd mot livshotande sjukdomar

När du äter uteslutande växtbaserat får du ett bättre skydd mot flera kostrelaterade sjukdomar, som högt kolesterol och hjärt-kärlsjukdomar. 

2. Det stärker immunförsvaret

Med vegansk kost mår tarmfloran bättre, vilket i sin tur gör det lättare för kroppen att bryta ner mat och ta upp näringsämnen.

3. Du får en jämnare blodsockernivå

Den veganska maten är rik på fibrer, vilket gör att blodsockernivån ökar långsamt istället för att skjuta i höjden.

4. Det blir lättare att hålla vikten

När du äter veganskt slipper du det så kallade kostkolesterolet, alltså det "dåliga" fettet. Du förbränner istället den energi du redan har i kroppen, till en nivå som är optimal, och pendlar inte upp och ner i vikt.

LÄS OCKSÅ: Vad är oumph som alla snackar om just nu? 

5. Smaklökarna blir mer finstämda

Det finns studier som visar att smaklökarna förändras efter 2-3 månader med vegansk kost. Man blir mer känslig/mottaglig för "fina" smaker, som kryddor och syror. 

– Om jag skulle äta en bit kött eller ost nu skulle det smaka absurt: otroligt mycket och kvalmigt. Köttet smakar järn, blod och fett och osten smakar fett, stickigt och jäkligt salt, säger Maximillian Lundin.

6. Det bidrar till bättre miljö

Kött- och mjölkproduktionen genererar väldigt mycket växthusgaser och påverkar miljön i samma grad som världens alla bilar, bussar, båtar och flygplan.

– Om man går från att äta en standardkost med kött till att käka veganskt minskar avtrycket man gör på klimatet med en femtedel till en sjundedel, säger Maximillian Lundin. 

7. Det är billigare

Veganska råvaror är generellt billigare, till och med när de är ekologiska. 

Tips på 3 smarriga veganska rätter:

Linsgryta med röd curry och srirachamajonnäs  

Poke bowl 

Ugnsbakad aubergine