7 nya superlivsmedel som hjälper dig att tappa kilon

Genom att fokusera på mat som ökar din förbränning kan du tappa ett halvt kilo i veckan. Men detta förutsätter att du även tar hand om sig på andra sätt. Hälsolivs kostexpert Lotta Byqvist hjälper dig att hitta pärlorna bland de hetaste superlivsmedlen.

Foto: Mats Lennartson

1. Chiafrön

Chiafröet har många fördelar för den som vill bränna fett: Det mättar tack vare sitt höga innehåll av protein och lösliga fibrer.

Dessutom är det rikt på vegetabiliskt omega 3 som kan stimulera fettförbränningen. Ett minus för att kroppen har svårare att tillgodogöra sig omega 3 från växtriket än från djurriket.

Cirkapris: Chiafrön, Kung Markatta, 300 gram, 99 kr.


Här är 5 enkla recept med chia: Chiagröt, Chiapudding, Chiabröd, Chiaomelett och Chiapannkakor

Foto: Mats Lennartson

2. Chili

Chili är en av de kryddor som ökar termogenesen, kroppens värmeproduktion, vilket sätter fart på förbränningen.

Färsk chili finns i de flesta frukt- och grönsaksavdelningar. Torkad chili, så kallade chiliflakes, har blivit en trendkrydda som strös över snart sagt varje maträtt.

Cirkapris:

Santa Maria, RedHot Chili Flakes, 32 gram, 21 kr.

Färsk chilipeppar, röd, klass 1: 4 kr/st.


LÄS OCKSÅ: Ät dig smalare med het chili

Foto: Mats Lennartson

3. Bönpasta

Bönpastan har de flesta av bönans hälsofördelar: lågt GI, glutenfritt, fettsnålt, rikt på protein.

Med andra ord, bönpastan mättar bättre per kalori och höjer blodsockret långsammare än vanlig pasta. Den låga blodsockerhöjningen dämpar insulinproduktionen vilket är bra för förbränningen. Hela bönor innehåller dock betydligt mer fibrer.

Cirkapris: Bönpasta glutenfri fettucine eko, Risenta, 200 g, 37 kr.

Foto: Mats Lennartson

4. Sötpotatis

Sänker ditt blodsocker!

En ört som främst odlas i Asien och USA. Har blodsockersänkande egenskaper vilket främjar förbränningen, samt lägre glykemiskt index och mer fibrer än vanlig potatis. Testa att baka sötpotatisen. Supergott!

Cirkapris: 35 kr/kg.

5. Hampafrön

Är en finfin källa till essentiella fettsyror, vilka är nödvändiga för vår hälsa och kan öka din fettförbränning.

Hampa är också en källa till vegetabiliskt omega 3. Dessutom rika på protein. Precis som för chiafröet gäller att det är svårare för kroppen att ta upp Omega-3 från växtriket än från djurriket. Toppa gärna yoghurten eller smoothien med dessa smakrika frön.

Cirkapris: Raw & skalade hampafrön (eko), Renée Voltaire, 150 gram, 69 kr.

4 getingar

6. Gurkmeja

Finns både som pulver och som färsk rot. Sägs motverka insulinresistens, vilket är positivt för förbränningen.

Har också en antiinflammatorisk effekt. Du måste dock äta minst en matsked pulver om dagen om det ska ha avsedd verkan.

Cirkapris: Burk med gurkmejapulver, 32 gram, 20 kr.


LÄS OCKSÅ: Superkryddan som kan göra dig frisk

Foto: Mats Lennartson

7. Granatäpple

En riktig superfrukt, sprängfylld med antioxidanter, inte minst flavonider, som skyddar hjärtat och blodkärlen.

Sägs till och med kunna bota åderförkalkning, även om detta ska tas med en nypa salt. Granatäppeljuice har i studier visat sig förbättra insulinkänsligheten, vilket är positivt för förbränningen.

Cirkapris: 85 kr/kg.


LÄS OCKSÅ:

9 livsmedel du trodde var onyttiga – men som inte är det


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!