ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA
Publicerad 23 sep 2015 15.38

7 myter och sanningar om din kost och hälsa

<span>Juice – så nyttigt är det egenligen.</span>

Juice – så nyttigt är det egenligen.

1/6

Foto: Kuwa - Fotolia

<span>D-vitamintillskott på vintern?</span>

D-vitamintillskott på vintern?

2/6

<span>Träning och proteintillskot?</span>

Träning och proteintillskot?

3/6

<span>Nötter vs. smågodis?</span>

Nötter vs. smågodis?

4/6

Foto: colourbox

<span>Mätt på protein?</span>

Mätt på protein?

5/6

Foto: Olga Milkina

<span>Hur dåligt är gluten?</span>

Hur dåligt är gluten?

6/6

Foto: Agneta Thorsén

Innehåller nötter fler kalorier än smågodis? Hjälper C-vitamintillskott när du är förkyld? De är några av frågorna som Konsumentföreningen Stockholm ställt till svenska folket, för att ta reda på vad vi tror är sant och falskt om kost och hälsa.

Här är resultatet och svar på hur det egentligen står till.

Det cirkulerar en hel del påståenden kring hur vi lever och äter. Några av dem är motstridiga, och det kan vara svårt att veta vad man ska tro på.

Konsumentföreningen Stockholms rapport "Sant eller falskt om mat och hälsa?" går till botten med några av svenska folkets vanligaste funderingar kring kost och hälsa. Det är också de som sammanställt svaren.

Undersökningen som ligger till grund för rapporten är genomförd av företaget YouGov som gjort 1 215 intervjuer under perioden 17–22 februari i år.

Här listar vi sju av de påståenden som rapporten reder ut, och vill du läsa den i sin helhet finns den hos Konsumentföreningen Stockholm.

 

1. Juice är ett bra sätt för att få i dig vitaminer och mineraler.

Så trodde panelen: Sant 54 %, Falskt 46 %

 

Svar: Nja, svaret på det här påståendet är knappast ett rungande ja – trots att juice faktiskt innehåller en hel del vitaminer och mineraler. Problemet är att fruktens mättande fibrer försvinner när den pressas och därför kan du dricka betydligt fler frukter än du skulle ha orkat äta. Detta gör att du lätt får i dig alldeles för mycket fruktsocker. Varför inte äta en frukt i stället?

 

2. C-vitamintillskott behövs vid förkylning.

Så trodde panelen: Sant 47 %, Falskt 53 %


Svar: I förkylningstider brukar det kännas bra att boosta sig med extra C-vitamin. Men frågan är om det gör någon nytta? Här är svaret lite tvetydigt. Forskning har visat att antalet infektioner inte påverkas, men förkylningstiden kan minska med en dag.

Kruxet är den stora mängd som krävs för att det ska göra någon skillnad, för här räcker det inte med en brustablett. För vuxna rekommenderas sex gram C-vitamin om dagen, motsvarande 16 kilo apelsiner. Med så stora mängder C-vitamin får njurarna arbeta hårt, och i värsta fall kan det leda till njursten. Så var hellre sjuk den där halva dagen extra i stället.

För stora C-vitamin mängder är inte bra!

Foto: Petros Tsonis

 

3. Träning 2-3 gånger i veckan kräver extra protein.

Så trodde panelen: Sant 62 %, Falskt 38 %


Svar: Hur var det nu med proteinbehovet vid träning? Behöver vi äta extra protein för att kroppen ska må bra? Svaret är nej, om man tränar normalt 2-3 gånger i veckan. Men det här hänger förstås på att du har hälsosamma matvanor där du får i dig en varierad och näringsrik kost. Det finns dock studier som visar att ett tillskott på max 15-20 gram protein i samband med intensiv styrketräning kan ha viss effekt.

 

4. Nötter innehåller fler kalorier än smågodis.

Så trodde panelen: Sant 41 %, Falskt 59 %

 

Svar: Ja, det här påståendet stämmer faktiskt. Generellt är nötterna mer kaloririka än smågodiset, eftersom de innehåller mycket kaloririkt fett. Men fettet i nötterna är oftast omättat, vilket gör att nötterna ändå är hälsosamma.

Dessutom får man i sig proteiner, mineralämnen och vissa viktiga vitaminer. Slutsatsen är alltså att nöten vinner över godisbiten, trots högre innehåll av kalorier. Men håll dig till en näve nötter, så undviker du att energidosen blir för hög.

 

5. Proteinrik mat mättar bättre.

Så trodde panelen: Sant 71 %, Falskt 29 %

 

Svar: Du har kanske märkt att du står dig länge på en matig frukost, som exempelvis innehåller ägg? Det är inte så konstigt eftersom mat som innehåller mycket protein, exempelvis kvarg och baljväxter, faktiskt ger en större mättnadskänsla jämfört med mat som är rik på kolhydrater och fett. Normalt är det inga problem att få i sig tillräckligt med protein. Men äldre personer och elitidrottare är två grupper som bör vara extra uppmärksamma på att de får behovet täckt.

 

6. Alla borde äta mindre gluten.

Så trodde panelen: Sant 58 %, Falskt 42 %


Svar: Har du en känsla av att alla egentligen skulle må bättre av att skippa gluten? Då är du inte ensam. Det är en vanlig uppfattning, men det finns inga vetenskapliga studier som bevisar att man generellt skulle må bättre av att äta mindre gluten – förutsatt att man inte är glutenintolerant.

Cirka 2–3 procent av befolkningen har diagnosen celiaki, glutenintolerans. Om du misstänker att du är överkänslig mot gluten bör du uppsöka en läkare.

 

7. På vintern krävs extra D-vitamin.

Så trodde panelen: Sant 69 %, Falskt 31 %

 

Svar: På sommaren är det inget problem då solen brukar ge oss D-vitamin i tillräcklig mängd, men under det mörka vinterhalvåret är det många som känner sig trötta, energilösa och nedstämda. Och överallt pratas det om behovet av att fylla på med D-vitamin.

Men behövs det verkligen? Svaret är att det varierar, och flera olika faktorer spelar in. Barn under 2 år, personer över 75 år och de som inte får i sig tillräckligt med D-vitamin genom kosten kan behöva tillskott. D-vitaminrik mat är exempelvis fet fisk, svamp, ägg, kött och mejeriprodukter berikade med D-vitamin.

 

KÄLLOR: Livsmedelsverket, Smittskyddsinstitutet, Konsumentföreningen Stockholm

 

LÄS OCKSÅ:

ANNONS