Att ha för många bollar i luften samtidigt gör ofta att du presterar sämre på jobbet.
1 av 2: Att ha för många bollar i luften samtidigt gör ofta att du presterar sämre på jobbet. Foto: Colourbox
Att börja jobbdagen med kaffe är en självklarhet för många. Men det kan vara dags att tänka om!
2 av 2: Att börja jobbdagen med kaffe är en självklarhet för många. Men det kan vara dags att tänka om! Foto: Colourbox

7 misstag du gör första 10 minuterna på jobbet

Släntrar du ofta in några minuter försent eller har för vana att starta arbetsdagen med en kopp kaffe? Dags att tänka om! Med inspiration från sajten Independent listar Hälsoliv misstagen du ska undvika de första minuterna på jobbet – om du vill göra arbetsdagen till en succé.

Hur du beter dig de första tio minuterna på jobbet kan påverka resten av arbetsdagen negativt. Blir starten dålig kan det nämligen göra att du får svårt att fokusera ordentligt under de nästkommande timmarna.

Här går vi igenom de vanligaste fallgroparna:

1. Du kommer försent

Att släntra in på jobbet med andan i halsen sätter käppar i hjulen för dig redan innan arbetsdagen börjat. Enligt en studie som publicerats i Huffington Post anser chefer att anställda som kommer sent presterar sämre på jobbet än kollegor som kommer i tid –  även om den sena personen faktiskt arbetar hårdare och går hem senare än sina arbetskamrater. Orättvist men sant.

Så om du vill visa upp dig från din bästa sida på jobbet – ställ alarmet en halvtimme tidigare i fortsättningen.

2. Du hälsar inte på kollegorna

Ägna några minuter på morgonen åt att säga hej och kolla läget med arbetskompisarna innan du börjar jobba. Det sätter stämningen för resten av dagen. Att hälsa på kollegorna är förstås särskilt viktigt om du är chef, men även om du inte är det kan en tyst entré få dig att verka mindre tillgänglig och svårare att samarbeta med.

LÄS OCKSÅ: 4 personlighetstyper som alltid börjar bråka på jobbet

3. Du börjar dagen med en kopp kaffe

De som inte hinner dricka morgonkaffet hemma har ofta för vana att direkt ställa sig i kö till kaffemaskinen när de kommer till jobbet. Studier visar dock att det är bättre att vänta med den första koppen till klockan halv tio på förmiddagen. Mellan klockan åtta och nio producerar koppen nämligen som mest av stresshormonet kortisol. En halvtimme senare har kortisolnivåerna börjat sjunka, vilket gör det till en ideal tid för kaffe, vars effekter blir tydligare när dina stresskänslor minskar.

LÄS OCKSÅ: 5 livsmedel som väcker dig effektivare än kaffe

4. Du börjar jobba utan tidsplan

Börja alltid arbetsdagen med att gå igenom vad du ska göra på jobbet idag. Kontrollera vad du har för deadlines, och om du har möten eller konferenser inbokade. Gör upp en tidsplan för dig själv och strukturera upp dagen. Då slipper du komma oförberedd till ett möte eller stressa igenom en uppgift du helt glömt bort.

5. Du gör de enklaste uppgifterna först

Om man är trött på morgonen vill man ofta starta med det som känns lättast och roligast, och spara de mest ansträngande uppgifterna till senare. Men studier visar att både vår energi och arbetslust dalar under jobbdagen, och därför kommer du få ännu svårare att ta tag i de jobbiga sakerna sen. Börja därför alltid med uppgifterna som känns tyngst, så blir resten av dagen lättare.

6. Du multitaskar

På morgonen när du har mycket energi kan det kännas som en enkel match att jonglera tusen bollar i luften samtidigt. Studier visar dock att det är bättre att fokusera på en uppgift i taget, eftersom multitaskande lätt kan göra att allt blir gjort halvbra. Om du vill prestera på topp ska du alltså hellre lägga hundra procent av din energi på en sak i taget.

7. Du tar med dig morgonens gräl till jobbet

Kanske har du haft den värsta tänkbara morgonen och bråkat med din partner eller dina barn, försovit dig eller missat bussen. Viktigt är dock att du inte låter ilskan följa med dig in på jobbet – det gör att du fokuserar sämre. Tänk dig att du stoppar in ilskan i en liten låda innan du går in på jobbet. Är det nödvändigt kan du öppna lådan sen, när arbetsdagen är slut.

LÄS OCKSÅ: Är du stressad? Här är 5 fällor som kan göra dig sjuk

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Halva priset på ToppHälsa! 5 nr för endast 139 kr. Köp nu!