Morötter är det perfekta snackset när du bara vill ha något att tugga på.
Morötter är det perfekta snackset när du bara vill ha något att tugga på. Foto: Shutterstock

7 livsmedel som sätter stopp för sötsuget

Svårt att motstå chokladbiten på eftermiddagen?

Sockersuget kan vara svårt att mota i grind men det går faktiskt.

Här är sju livsmedel du kan äta i stället.

Cornelia Thomasson

De flesta av oss vet att för mycket socker belastar och stressar kroppens system onödigt mycket och kan leda till sjukdomar som diabetes typ 2. De negativa följderna av det vita sockret har inte gått någon förbi men trots det finner många att det är svårt att begränsa intaget av sötsaker.

Dagen inleds med en nyttig frukost, en bra lunch men så plötsligt står man där med en halv chokladbit i handen utan att vet riktigt hur det gick till.

Hungern hämmar förnuftet, menar näringsfysiologen Fredrik Paulún.

LÄS OCKSÅ: Expertens knep: Så slipper du sötsuget

– Det är människans natur att äta så mycket sött som möjligt. I naturen är det söta energirikt och samtidigt giftfritt vilket är två starka drivkrafter att äta sött. Problemet är att vi dag äter raffinerat socker och det finns i obegränsad mängd så genomsnittskonsumenten äter mycket mer än vad som är nyttigt, sa Paulún i en tidigare intervju med Hälsoliv. 

Lösningen, menar han, är att aldrig bli så där vrålhungrig. Hur? Genom att äta bra mellanmål som eliminerar det där suget innan du ens blir medveten om det.

Här är mellanmålen som funkar.

1. Avokado

Ta med dig en avokado till jobbet och mellanmålet är fixat. Avokadon är full med nyttiga fettsyror som garanterat håller dig mätt. 

Foto: Shutterstock

Testa att skiva över osötat rågbröd om  du behöver något mer.

2. Kombucha

För ett par år sedan tog den fermenterade drycken kombucha världen med storm. Och om du upplever att du har problem med sötsuget kan det vara en idé att testa. Ibland kan det vara lätt att förväxla hunger med törst, och förutom att släcka törsten har kombucha en naturligt söt smak. Dessutom finns det studier som pekar på att fermenterad mat kan minska sötsug.

LÄS OCKSÅ: 6 skäl att dricka hälsodrycken kombucha

3. Ägg

Dietisten och IBS-specialisten Sofia Antonsson menar att ett kokt ägg i väskan är något av det snällaste du kan göra för dig själv. Ägg mättar och innehåller all vitaminer och mineraler en människa behöver, förutom C-vitamin.

4. Yoghurt

Fermenterade mjölkprodukter med naturell yoghurt, fil eller kvarg kan alla tjäna som sötsugsdämpande samtidigt som du tillför lite goda bakterier, probiotika, till mage och tarm.

LÄS MER:  Mörk choklad - bra för minnet och minskar stress

5. Jordnötssmör

En matsked osötat jordnötssmör är utmärkt mellanmål eftersom det mättar bra.

6. Mörk choklad

Kommer sötsuget krypande? Ta ett par rutor mörk choklad. 

Foto: Shutterstock

Det finns mycket som talar för att choklad med hög kakaohalt är riktigt bra för oss, så länge som det äts med måtta.

7. Morötter

Morötter är det perfekta snackset när du bara vill ha något att tugga på - ibland är det ju själva tuggandet du är ute efter.