ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

7 goda frukostar som bränner fett

Njut och ge dagen en god start.

Fixa formen med rätt frukost och ge kroppen chans att bränna fett.

Recepten i den här artikeln är skapade av Cathrine Schück och Elisabeth Johansson.

Foto: Fotolia, Martin Cederblad och Wolfgang Kleinschmidt

1 av 8

1. Så väljer du en bra frukost

Det är på morgonen vi har enklast att fatta kloka kostval. Och genom att välja rätt direkt höjer vi oddsen att klara av att äta bra hela dagen. Välj en frukost med vettiga fetter, proteiner och långsamma kolhydrater, det ger långvarig mättnad och bra energi.

Hur ska man då tänka? En smart början på dagen är att välja bort det snabba sockret. Sötade lågfettsprodukter gör att hungern snabbt är tillbaka. Frukostflingor är ofta riktiga sockerfällor, ta för vana att se vad som finns i dem innan du bär hem dem från affären. Ofta är nötter, kokos eller hemgjord granola ett bättre val på frukostyoghurten.

Ägg och grönsaker ger mycket mättnad och viktiga näringsämnen sås om enkelomättade fetter och vitaminer. Proteinet i äggen gör det enkelt att hålla sig mätt ända fram till lunch. Ät äggen som de smakar bäst för dig, kokta, stekta eller som en omelett.

"Ös på med nyttigt pålägg"

Att ibland servera gröt eller pudding kan vara ett trevligt sätt att variera sina morgnar. Overnight oats, chiapuddingar är gott och populärt, men vanlig simpel havregrynsgröt, klar på två minuter i mikron, smakar ljuvligt i sällskap av färska bär och havremjölk. Havregryn sänker dessutom kolesterolnivåerna i blodet och gör magen nöjd.

För den som verkligen vill ha mackor till frukost, är fröknäcke ett superval. Ös på med nyttigt pålägg - keso, en halv avokado, färska kryddor - så mättar det bättre. Köp fröknäcket färdigt eller gör eget om tid och lust finns.

Till frukosten går det utmärkt att dricka kaffe eller te efter smak. Isvatten smaksatt med gurka och citron kan kännas fräscht. Om juice känns som en nödvändig start på dagen är grönsaksjuicer bättre val än fruktjuicer.

Och vill man ha frukt är det bättre att servera den i naturlig, hel form så att fibrerna också får följa med ner i magen och ge mättnad.

1 av 8
ANNONS