7 experter: Det bästa du kan göra för hälsan

Om man skulle göra en enda sak för hälsan vad skulle det då vara?

Så här svarar experter inom kost, träning, sömn och stress.

Sov bättre, få lugnare mage och mindre sötsug på köpet.

Foto: PETER KNUTSON

1. Undvik raffinerat socker – bli piggare

Fredrik Paulún är näringsfysiolog och kostexpert.

"Ta bort det raffinerade sockret helt ur kosten. Frukt, bär och honung är okej, liksom kokossocker, lönnsirap och rårörsocker i måttliga mängder. Det gör dig piggare, lyckligare, psykiskt mer i balans, starkare, smalare, snyggare och dessutom minskar du risken för cancer, hjärt-/kärlsjukdomar och diabetes typ 2".

 

Foto: MAGNUS FOND

2. Slipp orolig mage - med näringsrik mat

Sofia Antonsson är dietist och expert på maghälsa.

"Äta näringsrikt, ren mat och mindre kött"
"Jag väljer hela frukter, grönsaker, nötter, frön, bär, baljväxter och gärna kalla rotsaker eftersom de innehåller bra näring till tarmbakterierna utan att ge orolig mage. Att få i sig tillräckligt med näring blir allt viktigare, eftersom framförallt stress gör att näringsbehovet ökar. För lite näring påverkar alla system i kroppen, framför allt de hormonella".

 

Foto: KRISTIAN POHL

3. Sov mer – slipp sötsuget

Erika Kits Gölevik är personlig tränare och yogalärare med helhet i fokus. 

"Jag skulle prioritera att sova mer. Allt funkar bättre då. Energi för familj, jobb, träning ökar. Kroppen känns skönare, tankarna klarare. Allt blir roligare och sötsuget försvinner".

 

4. Ta mikropauser – stressa mindre

Anna Voltaire är läkare och författare till boken "Innan väggen".

"Ta mikropauser! Ingen ansträngning utan återhämtning efter.
Om man tänker vanlig hälsa, det vill säga kroppen, så är det att röra på sig varje dag i någon form och gör de där enkla sakerna: Hoppa över hissen eller gå av en station innan du är framme. Små, små ändringar är lättare än stora steg".

 

Foto: DANIEL STIGEFELT/PRESSBILD

5. Förbättra den mentala hälsan med fysiska möten

Henrik Fexeus är mentalist, mästermanipulatör, psykologisk illusionist, författare, föreläsare och programledare.

"Fokusera på fysiska möten i stället för digitala. Vår mentala hälsa hänger nämligen på att vi får det sociala samspelet att fungera, men det kräver träning. När det inte funkar blir vi deprimerade och olyckliga. Bättre att känna tvärtom".

 

Foto: Hans Rångtell

6. Förbättra kvällsrutinerna - sov bättre

Frida Rångtell är sömnforskare vid institutionen för neurovetenskap vid Uppsalas universitet.

"Jag skulle sätta upp mer fasta rutiner för när jag ska stänga av mina teknikprylar på kvällen innan jag går och lägger mig, till exempel en timme innan jag tänkt gå till sängs. Och så skulle jag återuppta användandet av min gamla hederliga väckarklocka som ligger i förrådet och förbjuda min mobiltelefon i sovrummet".

 

Foto: Bianca-Brandon-Cox

7. Ät något grönt till varje måltid – förbättra din hälsa

Kristina Andersson är näringsfysiolog, föreläsare och författare till flera böcker.

"Något grönt till alla måltider! Det är en enkel sak som alldeles för få människor gör men som har oerhört stor inverkan på så många områden inom hälsan. Mer grönt är förknippat med minskad risk för bland annat cancer, hjärtkärlsjukdom och typ 2 diabetes. Dessutom är det en viktig pusselbit i att gå ner i vikt och hålla en lägre vikt. Bakterierna som det pratas mycket om nu – bästa sättet att påverka dem är just via grönsaker.  Så utmana dig att börja tänka grönsakerna när du ska äta något. Istället för att börja i kött/fisk, typ: "ska vi ha lax, vad ska vi ha till laxen" så kan man börja i andra änden: "ska vi ha broccoli – vad ska vi ha till broccolin"."

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + hårvård från Idun Minerals. Köp nu!