Steve Carell från tv-serien "The Office".
1 av 2: Steve Carell från tv-serien "The Office". Foto: Stella Pictures
Chefer som skickar mejl märkta med "VIKTIGT" och "BRÅDSKANDE" på konstiga tider på dygnet kan leda till onödig stress, särskilt om mejlen dimper ner på udda tider på dygnet.
2 av 2: Chefer som skickar mejl märkta med "VIKTIGT" och "BRÅDSKANDE" på konstiga tider på dygnet kan leda till onödig stress, särskilt om mejlen dimper ner på udda tider på dygnet. Foto: Getty images

7 enkla knep för att bli den sämsta chefen någonsin

Att vara en bra chef är ingen lätt uppgift.

Men det är skillnad på att göra sitt bästa och aktivt jobba för att vara så störig och oproffsig som möjligt.

Inspirerade av Business Insider listar vi några sjukt jobbiga ovanor som driver anställda till vansinne. 

"Noll uppskattning"-personen

En högre lön ligger alltid långt upp på önskelistan, men ibland kan det räcka med ett "bra jobbat!" för att du ska känna dig uppskattad på jobbet. Tyvärr kommer detta inte naturligt för alla människor (inklusive chefer).

Enligt en undersökning från 2016 upplever 82 procent av arbetande amerikaner att de inte får tillräckligt med uppskattning från sina chefer.

Den negative

Ovanstående punkt blir extra tydlig när chefen gillar att kritisera. Konstruktiv kritik är ofta gynnsamt för att utvecklas men alla verkar inte riktigt ha greppat vad detta innebär.

Hemlighetsmakaren

Chefer som viskar med andra chefer är en mardröm för anställda. Det kvittar om samtalet handlar om nysatsningar eller massiva uppsägningar. Oron finns där ändå.

Michael Kerr, som föreläser inom affärsvärlden, anser att anställda bör behandlas öppet och ärligt och att de får tillgång till viktig information. Den approachen vinner i långa loppet.

LÄS OCKSÅ: 10 saker bara du med en lång pojkvän förstår

Mejl-terroristen

Märker din chef alla mejl med "VIKTIGT" eller "BRÅDSKANDE"? Pojken som ropade varg-fasoner är sällan uppskattade av anställda och kan leda till onödig stress, särskilt om mejlen dimper ner på udda tider på dygnet.

Det kan dessutom leda till att ingen bryr sig när det väl kommer något som är viktigt på riktigt.

Hycklaren

Många chefer kräver att deras anställda följer ett visst tidsschema. Då finns inget mer provocerande än när chefen själv trillar in vid niotiden när resten av er varit på plats sedan 08.00. Eller när du får nej på din ledighetsansökan medan chefen kan sticka iväg på äventyr med kort varsel.

Etikettexperten Rosalinda Oropeza Randall berättar för Business Insider att chefer som inte lever som de lär också skapar missnöjda anställda.

Den oförutsägbare

En skottsäker väg mot livrädda anställda är humörsvängningar. I ena stunden är du öppen och vänlig för att i nästa explodera.

Det finns till och med studier som visar att anställda föredrar att regelbundet bli behandlade orättvist framför helt slumpmässig orättvisa på jobbet.

LÄS OCKSÅ: 10 saker som alla som växt upp med en syster kommer att förstå

Icke-kommunikatören

Även om det vore hemskt smidigt så är anställda inte tankeläsare. Att bli utskälld för en missad deadline som du inte ens visste existerade är inte särskilt kul, eller hur?

En bra chef är tydlig med vad hen förväntar sig och följer upp under arbetets gång.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!