Är kaffe det enda som håller dig vid liv om vardagarna?
Är kaffe det enda som håller dig vid liv om vardagarna? Foto: Shutterstock

7 energibomber som väcker dig bättre än kaffe

Förlitar du dig på ansenliga mängder kaffe för att klara dagen?

Även om det svarta guldet har många fördelar, finns mer effektiva sätt för att hålla energinivåerna på topp - med några enkla förändringar i vardagen.

Vi lever i ett samhälle som går i rasande fart. Och att hinna med de rekommenderade åtta sömntimmarna är inte alltid görbart.

Resultatet blir att många av oss lever med en ständig trötthet.

Nu tänker du säkert "KAFFE!", men det behöver faktiskt inte vara den enda lösningen. Med en genomtänkt kosthållning och små förändringar i vardagen kan du komma långt.

– Mat är bränsle. Om vi äter rätt mat och rätt kombinationer kan vi bokstavligt talat tanka vår kropp med energi, säger dietisten Jenna A Werner till sajten Prevention.

Här är åtta livsmedel som kan kickstarta kroppen.

1. Avokado

Foto: Shutterstock

Låg på energi? Addera en avokado till nästa måltid! Bäret (ja, det är faktiskt ett bär) innehåller bland annat pantotensyra, en typ av B-vitamin som hjälper kroppen att förvandla mat till bränsle. Dessutom är de rika på fett och fibrer.

Enligt dietisten Jessica Beacom förbättrar avokadons fetter upptaget av näringsämnen i maten du äter och fibrerna stabiliserar blodsockret efter en måltid.

– Satsa på 30-35 procent fett, 50 procent kolhydrater och 20 procent protein varje gång du äter. Det mest energirika alternativet är en balans mellan alla tre makronäringsämnen, säger hon till Prevention.

2. Sötpotatis

Foto: Shutterstock

Kolhydrater är och förblir den energikälla som snabbast bryts ner i kroppen. Det betyder inte att du ska vräka i dig vitt mjöl och socker. Satsa i stället på fullkorn, fiberrika kolhydrater som absorberas långsammare. Sötpotatis är ett exempel. Tack vare sitt höga fiberinnehåll frigörs energin långsammare och stadigare.

Potäten innehåller dessutom mangan som enligt Beacom hjälper kroppen att bryta ner andra energiboostande näringsämnen.

3. Gröna bladgrönsaker

Foto: Shutterstock

När ögonen börjar hänga är kaffe lösningen för många, men det finns alternativ:

– Vi sträcker oss ofta efter snabba fixar som koffein eller socker när vi är trötta, men de ger oss inte stadig och långvarig energi, säger dietisten Stacie Hassing.

Gröna bladgrönsaker är däremot utmärkt för ändamålet. De innehåller få kalorier samtidigt som de är rika på exempelvis järn, kalcium, fibrer, magnesium och vitaminer som A, C, E och K.

Om du inte är ett fan av spenat finns många andra att välja på, som grönkål, mangold, pak choi, brysselkål och olika sorters sallad.

LÄS OCKSÅ: 9 tecken som kan tyda på att du har järnbrist 

4. Bananer

Foto: Shutterstock

Bananer är inte bara mättande. De är fullproppade med bra kolhydrater, kalium och andra näringsämnen. Särskilt bra innan ett träningspass för snabb energi.

5. Mörk choklad

Foto: Shutterstock

Om ditt sötsug är extra potent just i dag bör du välja mörk choklad framför andra sötsaker. Satsa på en kakaoprocent på 75 eller mer. Det innehåller mindre socker och erbjuder i stället koffein och teobromin, en centralstimulerande substans som återfinns i kakaobönor.

– Det är dessutom rikt på antioxidanter som kan förbättra blodflödet i hjärnan och dina muskler, säger Beacom.

6. Rödbetor

Foto: Shutterstock

Rödbetor är lika näringsrika som de är färgglada. Betorna innehåller nitrater och antioxidanter som tros öka blodflödet och därför syresättningen i kroppen. Rödbetor pekas ut som prestationshöjande vid träning och har dessutom en förmåga att sänka blodtrycket.

7. Vatten

Foto: Shutterstock

Att äta rätt, sova ordentligt och röra på dig är viktiga delar för att hålla energinivåerna på topp. Men glöm inte vad du häller i dig! Trötthet är en vanlig biverkning av uttorkning. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande