ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA
Publicerad 12 okt 2017 14.17

7 drycker du borde sluta dricka omedelbart

Vanliga smoothies kan vara fulla med socker

Vanliga smoothies kan vara fulla med socker

1/2

Foto: Fotolia

Men du bör också vara varsam med kaffe, iste och sportdrycker

Men du bör också vara varsam med kaffe, iste och sportdrycker

2/2

Foto: Fotolia

Många försöker minska på sockerintaget men glömmer att tänka på vad de dricker. Flera vanliga drycker innehåller lika mycket socker som läsk. 

Med inspiration från Health listar vi sju drycker du borde skippa att sippa för hälsans skull.  

Det är dags att börja dricka vatten när törsten slår till. Många av våra favoritdrycker är nämligen rena sockerbomberna!

Det är faktiskt lättare att dricka socker än att äta det eftersom dryck inte ger samma mättnadskänsla som mat.

Så mycket socker ska vi som mest äta varje dag

Enligt de nordiska näringsrekommendationerna bör mindre än tio procent av matens energi komma från tillsatt socker. Det motsvarar mellan 50-75 gram socker för en vuxen person. Men helst ska man få i sig hälften så mycket. Det räcker med ett glas läsk för att överstiga den gränsen. Men också juice och kaffe. Låter det knäppt? Läs då vidare. Här är sju vanliga drycker du ska sluta dricka om du vill ta hand om kroppen. 

Foto: Fotolia

Fruktjuice

Vi har länge lurats att tro att juice är nyttigt. Det innehåller trots allt frukt och det är ju bra för hälsan, eller hur? Skillnaden är att frukt även innehåller fibrer som bidrar till mättnadskänslan men fibrerna silas bort när juice tillverkas. Har du någon gång pressat egen juice har du säkert märkt hur mycket frukt som går åt. Ett glas juice kan innehålla lika mycket socker som motsvarande mängd läsk, så välj en frukt i stället.

Iste

Svalkande, nyttigt och gott. Ett glas kyligt iste är perfekt under varma sommardagar. Iste finns att köpa som pulver att blanda själv eller på flaska i butik. Problemet är att de flesta är otroligt söta. En del innehåller 30 kalorier per deciliter. Då är det bättre att göra din egen dryck och ha i lite socker själv. 

Foto: Fotolia

LÄS OCKSÅ: Därför blir du tjock av din lightläsk 

Energidryck

Det här kommer kanske inte som någon överraskning, men energidrycker är inte särskilt hälsosamma. De innehåller ungefär lika mycket socker som läsk men också höga doser av koffein. Energidrycker som marknadsförs som nyttigare alternativ innehåller sötningsmedel som kan vara lika dåligt som vanligt socker.

Smaksatt kokosvatten

Kokosvatten seglade upp som en ny hälsofavorit för en tid sen. Helt plötsligt började alla bälga i sig vatten från omogna kokosnötter då det sägs återställa vätskebalansen på ett naturligt sätt. Vattnet kan drickas som det är men används flitigt i smoothies. Man ska dock vara försiktig med de smaksatta varianterna som  kan vara riktigt sockerstinna. Håll dig i stället till den osötade naturella sorten. 

Kaffedrinkar

Visst är det gott att lyxa till kaffet ibland. Genom att blanda i hasselnötssirap,  chokladsås eller skummad mjölk så får eftermiddagsfikat ett lyft. Men det gör också din koffeinboost väldigt onyttig. En undersökning av lobbygruppen Action on sugar i Storbritannien visade att smaksatt kaffe kunde innehålla så mycket som 25 teskedar socker. Och mer än en tredjedel av dryckerna innehöll lika mycket eller mer socker som en burk läsk. 

Foto: Fotolia

LÄS OCKSÅ: Så lätt blir du av med ditt sockerberoende 

Sportdrycker och vitaminvatten

Dryckesföretagen är kreativa och tillverkar produkter som innehåller aloe vera eller vitaminer och mineraler. Ofta är det dock en ulv i fårakläder. Sportdrycker marknadsförs gärna som något nyttigt men innehåller ofta massor av socker, vissa sorter runt 25 gram per flaska medan andra innehåller dubbelt så mycket.  

Smoothies

En smoothie behöver inte vara ohälsosam, den blir vad du gör den till. Men köper du din färdigblandad bör du syna innehållsförteckningen. Det är lätt att en stor dos socker finns i drycken utan att du tänker på det. Enligt en undersökning från Råd & Rön innehåller en smoothie runt 12 gram socker. Bäst är att blanda sin egen eftersom du då får koll på innehållet. Använd gärna naturell yoghurt, färsk frukt och söta efter behov.

ANNONS