<p>På senare år har grötemseglat upp som ett populärt frukostalternativ. Inte så konstigt!<br></p>
1 av 2: <p>På senare år har grötemseglat upp som ett populärt frukostalternativ. Inte så konstigt!<br></p> Foto: iStock
Havregrynsgröt är full av näring som kroppen behöver för att fungera: protein, fett, fibrer, vitaminer och mineraler.
2 av 2: Havregrynsgröt är full av näring som kroppen behöver för att fungera: protein, fett, fibrer, vitaminer och mineraler. Foto: iStock

7 anledningar att starta dagen med en skål gröt

Havregrynsgröt, mannagrynsgröt, risgrynsgröt – det finns gott om variationer på denna fantastiska frukosträtt.

För vissa är det lika med fattigmat, för andra ren och skär lyx.

Klart är att denna frukostklassiker klår de flesta andra morgonmål tack vare sitt näringsinnehåll.

Här listar vi sju anledningar till varför du ska ge gröt en chans.

"Gröt?! Usch!" Så uttryckte sig många för några år sedan, när gröten fortfarande var en gammalmodig kvarleva från ens föräldrars barndom: något man bara åt för att det va billigt och enkelt att tillaga. Men på senare år har framför allt havregrynsgröt seglat upp som ett populärt frukostalternativ, i en tid då vi vill äta nyttigt och naturnära. Med start i Köpenhamn har trenden med grötkaféer spridit sig ända till New York, där man numera kan käka havregrynsgröt på otaliga sätt, det ena mer extraordinärt än det andra. Men förstås: klassikerna med lingonsylt eller kanel finns också på menyerna.

LÄS OCKSÅ: 7 frukostar som gör dig smal

Havregrynsgröt vanligast

Gröt går att göra på många olika sätt. Havregrynsgröt är fortfarande den vanligaste, men risgrynsgröt och mannagrynsgröt är andra alternativ som brukar gillas av både vuxna och barn. Hälsomedvetna personer blandar ofta sina egna grynblandningar, där "superlivsmedel" som nötter, chiafrön och açaipulver brukar finnas bland ingredienserna. En modern uppdatering av den gamla grötfrukosten, helt enkelt.

Grötfrukost perfekt

Så ge gröten en ny chans om du inte har ätit den sedan du var liten. Det ÄR trots allt en perfekt frukost, om du vill boosta hälsan och stå dig ända fram till lunch. Varför inte börja på grötens dag, den 10 oktober? Här listar vi sju anledningar att koka upp gryn, vatten och lite salt när du står i köket i morgon bitti.

1. Nyttigare frukost får du leta efter

När man pratar om hur nyttigt det är med gröt så är det framför allt havregrynsgröt man syftar på. Den är nämligen full av näring som kroppen behöver för att fungera: protein, fett, fibrer, vitaminer och mineraler. Kolhydraterna behöver man inte vara rädd för, eftersom det rör sig om den bra, långsamma varianten. Dessutom behöver de flesta av oss en viss mängd kolhydrater per dag, för energins skull.

Råggröt ger liknande hälsoeffekt som havregrynsgröt, medan mannagrynsgröt och risgrynsgröt är lite mer av "lyxgrötar", som man kan variera med då och då. Men de går såklart att göra nyttigare de också, genom att addera näringsrik topping i form av bär, frukt, frön och nötter.

2. Godare än dina föräldrar minns den

Kanske har dina föräldrar skrämt dig med sina minnen av gröten de fick som barn? En grå, trögflytande gegga, alternativt stekt havregrynsgröt. Men nej, du behöver inte äta gröt à la 50-60-talet: i dag är både råvarorna och smakmöjligheterna så mycket bättre än förr. Vi lovar: med hjälp av extra ingredienser som en klick smör, kokosmjölk eller jordnötssmör kan din gröt blir hur god som helst.

3. Gröt mättar bättre än annat

Visst, två ljusa rostmackor med ost och marmelad kan vara jättegott. Men tänk efter: efter en frukost på snabba kolhydrater är du ofta hungrig igen redan efter någon timme. Tack vare fiber- och proteininnehållet i havregrynsgröt håller du dig mätt längre, utan att falla för frestelsen att småäta före lunch. Och lägger du till ett kokt ägg till din grötfrukost så står du dig alla gånger under förmiddagen.

LÄS OCKSÅ: 11 bästa sakerna du kan äta till frukost 

4. Finns en sort för alla

Havregrynsgröt är vanligast, nyttigast och enklast. Men gillar du det inte finns flera (nästan) lika bra alternativ. Råggröt till exempel, som du kokar på precis samma sätt, men med rågflingor i stället för havregryn. Eller bovetegröt, dinkelgröt, grahamsgröt, mannagrynsgröt eller risgrynsgröt: de två senare lite sötare och mindre näringsrika, men ack så smarriga.

5. Går att variera i oändlighet

Det fina i kråksången är att gröten bara är själva grunden, sedan kan du piffa den med alla möjliga tillbehör som du gillar. Det kan till och med vara ganska smart, eftersom den mättar bättre då. Våga frångå lingonsylten eller kanelen och toppa med färska bär, skivad frukt, hackade nötter, frön, kokosflingor eller osötat jordnötssmör. Bloggaren och hälsoinspiratören Sofia "PT-Fia" Sjöström brukar blanda ett ägg i sin gröt någon minut innan den är färdigkokt. 

6. Kan ätas både varm och kall

Ett alternativ är att äta gröten kyld. "Kallgröt" har blivit en hälsofavorit de senaste åren, under sitt amerikanska namn overnight oats. Det är ett tidseffektivt och praktiskt sätt att fixa sin grötfrukost, eftersom man gör den kvällen före och bara kan plocka fram och äta morgonen därpå. Man blandar helt enkelt gryn och salt med vätska och eventuella tillbehör, sedan låter man den stå under plastfolie i kylen under natten.

LÄS OCKSÅ: Overnight oats – vad är det egentligen? 

7. Billig!

Och det bästa av allt: gröt är billigt! I synnerhet havregrynsgröt. Allt du behöver för en traditionell variant är havregryn, salt och vatten. Lite mjölk, kanel, äpple eller bär att servera till så är du hemma.

God havregrynsgröt – några tips:

I slutet av uppkokningen: tillsätt 1 tsk smör eller kokosolja. Då blir gröten krämigare.
Ett annat sätt att göra den lite "göttigare" är att koka grynen med hälften vatten, hälften mjölk. Du kan till exempel använda asiatisk kokosmjölk, kokosdryck, havredryck, mandeldryck eller risdryck.
Gå lös på toppingen med helt andra saker än lingonsylt och kanel. Exempel: skivad banan, stekta äppelklyftor, färska bär, dadlar, russin, nötsmör, honung, hackade naturella nötter, pumpakärnor, riven kokos.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + varma tights från Röhnisch. Köp nu!