1 av 2
2 av 2 Foto: Karolina Olson Haglund

6 goda och nyttiga mellanmål som bränner fett

Välj smarta och nyttiga mellanmål och maxa din förbränning! 

Med rätt mellanmål får du bättre koll på vikten och mindre sötsug.

Om du blir hungrig mellan huvudmålen är 1 till 2 mellanmål ett bra riktmärke för att hålla blodsockernivåerna i balans. Du har mycket att vinna på att göra smarta val! Näringsfysiologen Fredrik Paulún ger dig sina bästa tips på bra och mättande mellanmål.

 1. Keso och banan

Foto: Karolina Olson Haglund

Keso och banan är energi- och proteinrika livsmedel, kombinerade blir de ett oslagbart mellanmål. Busenkelt!

Så gör du: Lägg upp 125 gram keso (4% fetthalt) i en skål. Skiva en halv banan och lägg över keson.

2. Yoghurt med mango och nötter

Foto: Yoghurt med mango och nötter

Naturell yoghurt mättar bra och innehåller mycket kalcium. Tänk på att smaksätta yoghurten själv. Sötade varianter innehåller ofta mycket socker.

Så gör du: Häll upp 2 dl naturell yoghurt (0,5% fetthalt) i skål. Toppa med 100 gram mango och 4 hackade valnötter.

3. Ett kokt ägg

Foto: Colourbox

Ägg är supermat! Så varför krångla till det? Ett kokt ägg är smidigt att ta med, mättar bra och går att äta med händerna. Det perfekta mellanmålet på språng?

Så gör du: Koka ett ägg till önskad konsistens. Skala och njut!

4. Chiapudding med apelsin

Foto: Karolina Olson Haglund

Chiafrön är både protein- och fiberrikt - och innehåller dessutom nyttiga omega 3-fettsyror. Addera frukt och/eller - så får du en riktig supermellis.

Så gör du: Mixa 60 g tinade eller färska hallon med 2 dl lättmjölk eller havremjölk med en stavmixer. Rör ner 2 msk chiafrön. Rör om ordentligt. Låt stå i kylen minst en timme eller över natten. Toppa med finskuren apelsin eller annat som du gillar.

5. Smoothie med mango och ingefära

Foto: Ulrika Ekblom(boken Paulúns fastfood, Fitnessförlaget)

"Mitt i grönsaksdisken ligger en liten superhjälte för förbränningen, nämligen ingefäran!", säger Fredrik Paulún. Ingefära kickar i gång kroppen som inget annat. Riv ner lite i yoghurten - eller som här, gör en god smoothie!

Så gör du: Kör 2 dl naturell yoghurt, 1 dl fryst mango, i banan och 1 tsk riven ingefära till en slät dryck i en mixer.

6. Frukt

Foto: Colourbox

Varför krångla till det? Fyll upp fruktskålen hemma och ta med till jobbet/skolan/på språng! "Frukt är en komplett hälsoprodukt. Det mättar och består till 90 procent av vatten", berättar Fredrik Paulún.  

Så gör du: Skala, skiva, dela, hacka - det som passar din frukt bäst.

Ur arkivet: Fredrik Paulún om hur du maxar din fettförbränning

 

LÄS MER: Njut med gott samvete – 12 nyttiga livsmedel 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + duscholja från L´Occitane & necessär. Köp nu!