Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

6 symtom på vätskebrist i sommarvärmen

Foto: Shutterstock

4 av 4

Forskaren: "Lagom är bäst"

En vuxen människa består av cirka 60 procent vatten, för nyfödda är siffran 80 procent. Vatten används av kroppen för att transportera salter, kolhydrater och proteiner till rätt ställe.

Det är alltså inte så konstigt att det är viktigt.

När vi kissar utsöndrar vi slaggprodukter och reglerar saltbalansen i kroppen. Avdunstning av vatten är också ett viktigt sätt att reglera kroppstemperaturen - när vi svettas används överskottsvärme från kroppen till dunstningen så att vi blir nerkylda. Och då måste vi tillföra ny vätska.

– Normalt behöver vi få i oss cirka en och en halv till två liter per dygn, men vissa dagar kan man behöva upp till fyra liter om man svettas mycket eller om det är väldigt varmt, säger professorn och vätskeforskaren Christer Svensén vid Karolinska Institutet i Stockholm.

En vuxen person förlorar normalt mellan två och en halv till tre liter vatten per dygn. Den största förlusten sker via urinen, men så mycket som en liter försvinner genom huden och utandningsluften.

Varningen: Drick inte för mycket

Vattenförlusten varierar beroende på hur mycket kroppen arbetar. Vid hårt arbete blir förlusterna stora, både av vatten och på lite längre sikt också av salter.

– Kroppen försöker hålla vätskebalansen så konstant som möjligt. Sitter man till exempel länge i solen länge kommer kroppen att vilja behålla sin inre temperatur, därför kommer man att svettas kraftigt och som en följd av det måste man dricka mer än normalt.

När man förlorar mycket vätska förlorar man också salter, som ibland måste ersättas med till exempel salttabletter. Resorb som finns på apotek innehåller rätt komposition av de viktiga salterna.

Men Christer Svensén varnar också för det motsatta, nämligen människor som dricker alldeles för mycket och som alltid har en vattenflaska med sig. Under normala förhållanden behöver vi inte ständigt fylla på.

– Det är inte bra att dricka stora mängder med rent vatten för då spär man ut saltet i kroppen. Det gäller inte minst äldre människor som ofta har låga salthalter. De ska absolut inte bälga i sig massor av vatten på kort tid, det kan vara jättefarligt. Lagom är bäst.

LÄS OCKSÅ: 5 tecken på att du dricker alldeles för mycket vatten

Tveksamt med sportdrycker

Vätskeforskaren håller sig skeptisk till sportdrycker som påstås vara fulla av elektrolyter som ska vara bra för en. Han menar att det saknas belägg för att de egentligen är så bra. Han tar också död på myten att man ska bälga i sig litervis med vatten innan man ska springa ett långlopp som maraton.

– Det är rent nonsens, kroppen kan inte lagra så mycket vatten. Däremot ska man dricka lagom mycket under loppets gång.

Ett tips från professorn är att börja dagen med ett glas vatten.

– Ett glas vatten på morgonen kan vara bra att starta med, det gör jag själv. Man är lite undervätskad efter en natt utan vatten.

Värmen kan leda till svullna ben

Särskilt kvinnor lider ofta av svullna ben och fötter när det blir sommar. När det blir varmare ökar blodcirkulationen till huden, så även i benen, för att kyla kroppen
Om de återförande blodkärlen, venerna, inte klarar det större tillflödet, svullnar benen.
Experten: "Värme gör att man utsöndrar vätska genom huden och vätska går ut i vävnaderna och lägger sig där."
4 av 4