Stretchning hjälper till att hålla kroppen hälsosam, rörlig och smärtfri.
Stretchning hjälper till att hålla kroppen hälsosam, rörlig och smärtfri. Foto: Shutterstock

6 små förändringar som kan ha stor hälsopåverkan

Att lägga om hela sin livsstil kan minst sagt kännas överväldigande.

Men små förändringar kan leda till stora förbättringar.

Med inspiration från Prevention listar vi sex saker du kan förändra i din rutin för att få hälsosamma resultat.

1. Ät mer protein

Forskning visar på att vuxna under 65 borde äta ungefär 0,8 gram protein per kilogram av kroppsvikten per dag. Efter 65 ska motsvarande siffra vara 1 till 1,2 gram protein. För att få in mer protein i din kost kan du bland annat äta havregrynsgröt till frukost, äta ägg som mellanmål och addera extra tofu, fisk eller kyckling exempelvis till middagen.

2. Lägg tid på self-care

Self-care, det vill säga egenvård, handlar inte bara om komplexa hudvårdsrutiner eller att unna sig massage då och då

– Self-care kan inkludera saker som hjälper dig att hålla en hälsosam livsstil. Ibland kan det helt enkelt vara att du pratar med dig själv med vänlighet och självrespekt, säger äktenskaps- och familjeterapeuten Ibinye Osibodu-Onyali till Prevention.

LÄS MER: 7 saker du kan göra gratis för din hälsa och välmående 

3. Rör dig mer

Sätt ett litet mål för dig själv att få in mer rörelse i din vardagliga rutin.

– En kropp i rörelse stannar i rörelse. När du jobbar på att få in en mer hälsosam rutin, hjälper de små sakerna till att hålla dig på banan. Även om du inte hinner med ett helt träningspass så kan små promenader, att ta trapporna och göra andra små rörelser konstant, hjälpa dig mot ditt mål, säger personliga tränaren Alex Silver-Fagan.

4. Ägna 30 sekunder åt att andas

Stress är mer eller mindre en del av allas vardag, och att ta åtgärder för att hantera stress kan hjälpa immun-, matsmältning- och sömnsystemen att fungera bra. Men, du behöver inte tillbringa en timma i en yogastudio eller en kväll i badkaret för att slappna av.

Bethany Lyons, yogainstruktör, föreslår att man kan göra en enkel andningsövning för att få kroppen att släppa på spänningarna. Under 30 sekunder ska du bara fokusera på din andning.

– Andas in medan du räknar till fem, pausa lite och andas sedan ut medan du räknar till fem igen. Sedan upprepar du.

LÄS MER: 5 bästa träningsformerna för din hjärna 

5. Stretcha varje morgon

Något så enkelt som stretchning kan ha en stor påverkan på din hälsa i stort.

– Stretchning är så viktigt eftersom det kan hjälpa till att hålla en hälsosam, rörlig och smärtfri, säger yogainstruktören Vanessa Chu.

Chu rekommenderar att man stretchar i tio minuter när man vaknar. Efter en natts sömn är kroppen ofta stel efter att ha varit stilla så länge. Om du är riktigt morgontrött kan du till och med göra några stretchövningar i sängen.

LÄS MER: Studie: Träning minskar risk för depression 

6. Tillbringa tid utomhus varje dag

Forskning har visat att vi kan känna oss lyckligare av att tillbringa tid ute varje dag, även så lite som 20 minuter. Men det kan också förbättra ditt träningsliv.

Forskning från Peninsula College of Medicine and Dentistry visade att de som ägnade sig åt uteträning gillade sin träning mer, och var mer troliga att upprepa den än folk som tränande inne.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande