Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 3 jul 2019 20:00

6 skäl till att du alltid är hungrig – även när du ätit

Konstant hungrig? Trots att du redan ätit?

Konstant hungrig? Trots att du redan ätit?

Foto: Shutterstock / Shutterstock

Du åt en stor måltid för en timme sedan, ändå känner du dig helt utsvulten.

Känner du igen dig? Orsakerna kan vara många och behöver inte nödvändigtvis vara kopplad till verklig hunger.

1. Du är stressad

Oavsett om det är relationsrelaterat, jobbrelaterat eller bara relaterat till livet i stort så kan stress ställa till det rejält i kroppen. 

– När du är stressad slår nivåerna av hormoner som kortisol och ghrelin i taket, vilka båda gör dig hungrig, säger läkaren Alexandra Sowa till sajten Prevention och lägger till att stressätare är extra förtjusta i kolhydrater.

2. Du är utmattad

Långa timmar på jobbet eller fast framför en bingevänlig tv-serie långt in på småtimmarna? Föregående är ett fantastiskt recept för att störa ditt inrutade matschema. Hungerhormonet ghrelin stiger medan leptin, hormonet som skänker mättnad, sjunker.

Resultatet blir att du känner dig hungrig när du i själva verket är trött. Det kan också hända att kroppen tolkar din sömnbrist som en överhängande fara, vilket höjer nivåerna av stresshormoner i kroppen.

LÄS OCKSÅ: 12 svenska livsmedel som hjälper dig att bränna fett 

3. Du äter i farten

När en viktig deadline närmar sig kan det vara frestande att äta något snabbt och enkelt på stående fot. Du bör emellertid inte göra det till en vana.

– Du kan inte fokusera på vad du äter när du är distraherad, säger Susan Albers, expert på ”Mindful eating”, till Prevention.

Hälsoliv har tidigare skrivit om en japansk studie från 2014 som visar det är positivt att äta med andakt. Att äta sakta och fokusera på maten är positivt för både matsmältningen och mättnadskänslan.

4. Du är uttråkad

Det finns inget tråkigare än att ha tråkigt, det hörs ju på ordet. Och när inget känns kul eller motiverande vandrar tankarna lätt till kylen. Det finns till och med forskning som visar att uttråkning är nära sammanlänkat med dåliga matvanor. Det handlar helt enkelt om en sorts känsloätning som inte har något att göra med hunger.

LÄS OCKSÅ: Trött hela tiden? 7 vanliga diagnoser 

5. Du är besatt av ”matporr”

Att scrolla genom tusentals bilder på dekadenta bakverk och vackra maträtter är inte bara en fest för ögat. Det kan även bidra till en ökad hunger.

Enligt studie från 2016 kan den typen av bilder skapa en känsla av utsvultenhet i hjärnan. Ju mer du börjar föreställa dig hur det du ser smakar och doftar desto mer vill du ha det.

6. Du är insulinresistent

Vid insulinresistens reagerar dina celler inte på insulin på ett normalt och effektivt sätt. Enligt Alexandra Sowa börjar kroppen då pumpa ut mer insulin vilket skriker till kroppen att äta mer. 

– Och när du äter stiger dina blodsockernivåer, kroppen pumpar ut mer insulin och vill ha ännu mer mat, säger hon.

Insulinresistens kan leda till diabetes typ-2 och bör tas på allvar. Motion, bättre kosthållning och viktminskning är några möjliga åtgärder.