Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Hälsa

Publicerad 23 maj 2016 12:17

6 oväntade knep för att förbättra ditt minne

<span>Alla kämpar med ett sviktande minne då och då. Här är tipsen för att hålla hjärnan i topptrim.</span>

Alla kämpar med ett sviktande minne då och då. Här är tipsen för att hålla hjärnan i topptrim.

1/2

Foto: iStock

<span>Ett enkelt tricks är att knyta din högra näve när du vill memorera något. När du sedan vill komma åt minnet så knyter du vänster näve.<br></span>

Ett enkelt tricks är att knyta din högra näve när du vill memorera något. När du sedan vill komma åt minnet så knyter du vänster näve.

2/2

Foto: iStock

Alla glömmer bort saker då och då, vare sig det handlar om ett namn, ett möte eller var vart fanken vi la bilnycklarna.

Lyckligtvis finns det knep för att slippa den typen av pinsamheter. Inspirerade av Illustrerad Vetenskap och Mirror listar Hälsoliv 6 enkla och vetenskapliga tips för dig som vill hålla minnet i trim.

1. Sov

Inte nog med att sömnbrist stör din minnesförmåga. Att somna strax efter du lärt dig något nytt har stor betydelse för om du kommer minnas det eller inte. Enligt en undersökning från University of Notre Dame i USA beror det bland annat på att den nya kunskapen inte störs av andra intryck när du sover.

LÄS OCKSÅ: 8 fantastiska sätt att träna upp minnet

2. Säg-det-högt-tekniken

Ibland behöver man inte krångla till det. Den här tekniken är lika enkel som den är effektiv enligt ett stort antal minnesexperter. Om du vill minnas något, upprepa det högt för dig själv. Det kan vara allt ifrån var du lägger dina bilnycklar till tidpunkten för ett viktigt möte.

3. Lyft tyngder

2014 publicerades en amerikansk studie i Acta Psychologica som visar att styrketräning kan förbättra minnet. 46 deltagare visades 90 bilder på en dator. Därefter delades de in i två grupper, en som tränade i en benmaskin och en som fick ta det lugnt. När den aktiva gruppen fick återse bilderna kom de ihåg 60 procent medan den passiva gruppen mindes 50 procent.

4. Knyt nävarna

Det här må låta flummigt men det finns faktiskt forskning som antyder att dina händer är ett utmärkt verktyg när det kommer till minnet. Innan du ska memorera något så knyter du helt enkelt din högra hand så hårt som möjligt.

När du senare vill komma åt informationen så knyter du istället din vänstra hand. Enligt forskarna aktiverar det här rörelsemönstret regioner i hjärnan som lagrar minnen.

5. Släpp loss på dansgolvet

Musik har visat sig ha stor effekt på personer som lider av demens och Alzheimers sjukdom och det verkar inte vara en slump. Att dansa till musik med starka rytmer, såsom reggae och salsa är dessutom extra effektiva när det kommer till att träna minnet.

LÄS OCKSÅ: Därför är dans så himla bra för din hälsa

6. Ät rätt

En kombination av mycket b-vitamin, omega-3-fetter och antioxidanter har visat sig vara mycket fördelaktigt för minnet. Dra ner på kött och mejeriprodukter och gå mer mot den så kallade Medelhavsdieten där mycket grönsaker, nötter, kyckling, och fisk ingår. Enligt en amerikansk studie har personer med denna kost 19 procent lägre risk att utveckla minnesproblem i framtiden.

Relaterat