Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 8 jun 2015 16:33

6 myter och sanningar om att dricka vatten

Även om vatten är det bästa du kan dricka så är många av vattnets egenskaper överdrivna.

Även om vatten är det bästa du kan dricka så är många av vattnets egenskaper överdrivna.

1/2

Foto: Milena Boniek

Drick bara vatten när du är törstig. Varken mer eller mindre.

Drick bara vatten när du är törstig. Varken mer eller mindre.

2/2

Foto: Colourbox

Vatten är den hälsosammaste drycken.

Det får vi lära oss redan som barn.

Men vi ska inte överdriva dess läkande egenskaper – och för mycket av "naturens egen sportdryck" kan faktiskt vara skadligt.

Med hjälp av USA Today listar vi sex myter om vattendrickande.

1. Du ska dricka vatten även om du inte är törstig

FALSKT

Nej, kroppen signalerar till oss när vi bör fylla på med vätska. Först då bör vi bege oss till kranen, enligt Agnes Wold, professor i klinisk bakteriologi vid Sahlgrenska akademin i Göteborg:

– Vi ska dricka när vi blir törstiga, varken mer eller mindre. Vi kan inte törsta ihjäl. Däremot kan man dö av att dricka för mycket vatten, har hon tidigare sagt till Hälsoliv.

Det finns dock undantagsfall, då det är smart att dricka lite extra. Som när man har svettats mycket under en varm sommardag till exempel.

Ett enkelt tips är att hålla koll på sitt kiss. Om du går på toaletten med 2-4 timmars mellanrum och urinen förblir ljusgul så är du med största sannolikhet inte uttorkad.

LÄS OCKSÅ: Professorn: Här är 6 myter om din hälsa

2. Du bör dricka åtta glas vatten per dag

FALSKT

Enligt den amerikanske medicinprofessorn Stanley Goldfarb är det här en felaktig rekommendation, som bygger på mängden vätska hälsosamma människor de facto får i sig varje dag, i både dryck och mat. Vi behöver INTE dricka ytterligare åtta glas utöver detta.

All vätska måste inte komma från vatten – utan det vi får i oss genom kaffe, te, sallad, frukt och soppa räknas också.

Äter och dricker man någorlunda mångsidigt så behöver man inte bekymra sig och föra protokoll.

3. Vatten ger dig energi

FALSKT

Uttorkning kan visserligen göra dig seg, och då kan några glas vatten absolut få dig att piggna till. Men i sig är vattnet ingen energikälla, eftersom det inte innehåller några kalorier.

4. Vatten funkar lika bra som sportdryck

FALSKT

Egentligen är vatten nyttigare, eftersom det är fritt från socker. Men som sagt: det innehåller heller ingen energi, vilket är nödvändigt om man ska vara mycket aktiv. Långsdistanslöpare, cyklister och andra som tränar flera timmar i sträck behöver till exempel både vätska, kalorier och salt för att hålla kroppen i balans. I sportdrycken finns allt detta.

5. Vatten ger finare hy i ansiktet

FALSKT

Allvarlig uttorkning gör visserligen att huden blir torr, men att dricka mycket vatten har inga specifika fördelar för ansiktet. Vätskan går ut i HELA kroppen: till dina organ och muskler – och även till skinnet på tårna. Så hör du till dem som hinkar orimliga mängder H2O för att någon supermodell har tipsat om det? Du kan sluta med det.

Läs också: Slät hy! – 5 myter och sanningar om rynkor

6. Vatten spolar ut gifter ur kroppen

FALSKT

Nej, det är njurarna som sköter det jobbet. Och att dricka mer vatten gör inte att de jobbar bättre, enligt Stanley Goldfarb, professor vid University of Pennsylvania.