Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 9 apr 2015 10:21

6 misstag på morgonen – som gör dig trött hela dagen

Misstagen på morgonen kan påverka hela din dag.

Misstagen på morgonen kan påverka hela din dag.

1/3

Foto: Colourbox

Drick tre glas vatten redan under morgonen.

Drick tre glas vatten redan under morgonen.

2/3

Foto: Colourbox

Är du arg i trafiken?

Är du arg i trafiken?

3/3

Foto: Colourbox

Känner du dig trött? Visste du att felaktiga morgonrutiner kan påverka dig negativt under hela din dag. Några är dessutom vanliga, men väldigt enkla att förändra.

Här listar vi de vanligaste morgonmisstagen, med inspiration från sajten Mens Health, och vad du kan göra för att förändra dessa

1. Du lever i mörker fram till lunch

Om du vaknar i ett mörkt sovrum, snabbt duschar, tar ditt kaffe för att sedan kliva in på jobbet så får du inte tillräckligt med ljus. Ljus som du behöver för att din kropp och din hjärna ska vakna till liv. Du blir därför tröttare och presterar sämre.

Vad ska du göra åt saken?

Genom att få dagsljus i 20–30 minuter på morgonen så hinner din kropp ställa om sig till morgon. Något som får dig att fungera på högsta nivå. Öppna upp gardinerna i hemmet, eller kanske till och med drick ditt kaffe på balkongen?

2. Du dricker inte tillräckligt med vatten

Var ärligt mot dig själv. Hur mycket vatten dricker du på morgonen? Och då inte i form av kaffe (som är vätskeutdrivande). För lite vatten på morgonen kan nämligen göra att du blir trött och på dåligt humör.

Vad ska du göra åt saken?

Ungefär tre glas vatten på morgonen gör att du hamnar på rätt bana för dagen.

3. Du arbetar på tom mage

Om du glömmer bort frukosten, eller äter för lite, kan resten av dagen kännas dimmig. Något som kan vara svårt att ta igen även om du äter tillräckligt senare.

Vad ska du göra åt saken?

Ge din hjärna energi – ät rätt på morgonen. Hur? Det får du veta strax…

4. Du äter för lite protein på morgonen

Hur mycket protein äter du till frukost? Även om du äter protein till lunch och middag är frukosten ett viktigt mål där proteinet inte får missas.

Vad ska du göra åt saken?

Ät protein så att du får det jämnt fördelat under dagen. På så sätt får dina muskler alltid protein när det behövs. Enligt en ny studie från University of Texas, som Mens Health tagit del av, ska du äta minst 30 gram protein vid varje måltid. Detta innebär ungefär tre ägg.

5. Du är arg i trafiken

Svär du i bilen eller irriterar du dig på människor i kollektivtrafiken? Detta kan tyvärr dra ner ditt eget liv.

Vad ska du göra åt saken?

Njut av tiden mellan hem och arbete. Få din egentid. Lyssna på en rolig podcast, bra musik eller varför inte prata med en främling. Försök att släppa negativa tankar så gott det går, även om du får en ryggsäck i ansiktet på tunnelbanan.

6. Du går upp för sent

Att sova ut kan kännas skönt, men att sova för länge på morgonen kan också göra dig trött och seg.

Vad ska du göra åt saken?

Gå upp i tid, gärna före klockan 06.00. Du får inte bara mer energi, du blir också mer framgångsrik enligt studier. Läs mer om det i artikeln ”Därför ska du börja din dag före kl 06.00".

 

LÄS OCKSÅ:

Trött och hängig? 4 piggknep som fungerar

Sömnproblem? Här är tipsen som får dig att sova gott

 

Av: LInda Nestor