Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 18 sep 2015 10:01

6 misstag folk gör när de ska vara "nyttiga"

<span>Se till att frukosten verkligen håller dig mätt fram till lunch. Ett proteinrikt ägg är ett bra komplement.</span>

Se till att frukosten verkligen håller dig mätt fram till lunch. Ett proteinrikt ägg är ett bra komplement.

Foto: Colourbox

Du tycker du gör allt rätt.

Äter nyttigt, tränar, sover.

Men varför går du ändå inte ner i vikt?

Här listar vi sex vanliga hälsomisstag – som kan fördröja resultatet.

Om man vill bli piggare, gå ner i vikt eller må bättre generellt så är en bra start att börja äta nyttigare och röra på sig mer. Ofta märker man skillnad ganska omgående: det kan handla om att man får lättare att somna eller tappar några kilon av bara farten.

Men alla når inte framgång lika fort – eller så avstannar plötsligt processen efter några veckor. Tröttheten kommer tillbaka och vågen står still, samtidigt som frustrationen växer.

Då kan det vara läge att fundera på om man ändrat sina vanor sedan man inledde förändringen. Kanske har man lutat sig tillbaka på de första resultaten och allteftersom börjat tumma på de nya bra vanorna.

Med inspiration av Huffington Post listar vi sex vanliga misstag som nyblivna hälsofrälsta gör.

Känner du igen dig?

 

Glöm inte: Helgdrinken är en kaloribomb! Håll dig till torra och ljusa drinkar.

Foto: Colourbox

1. Du glömmer kalorierna i vinet

Det är så lätt att fokusera på maten när vi försöker leva nyttigt, men faktum är att drycken också spelar roll. Alkohol innehåller både kalorier och socker, inte minst öl, vin och drinkar. Att ta sig ett glas någon gång då och då lär inte vara någon fara, men om du släpper tyglarna helt under helgen kommer det att ta udden av den hälsosamma veckans resultat. Tänk på vad du väljer: torrt vin och genomskinlig spirit är bättre än söta och mörka alternativ. Och håll koll på mängden. Storleken på ett vinglas varierar.

LÄS OCKSÅ: Så många kalorier innehåller drinken


Det är skillnad på en näve mandlar och två!

Foto: Colourbox

2. Du gör en måltid av mellanmålet

Många kostrådgivare rekommenderar ett litet snack som mellanmål, för att hålla blodsockernivån i kroppen stabil före lunch och middag. Men det är lätt att detta mellanmål, som helst inte ska överstiga 200 kalorier, blir lite större än tänkt. En näve mandlar är till exempel inte samma sak som två nävar mandlar - och en Risifrutti är full av onödigt socker. Ett nyttigt snack ska framför allt innehålla gott om protein och bra fett, så att du håller dig mätt i några timmar. Undvik snabba kolhydrater – och fundera på om du verkligen känner dig hungrig i första taget?

LÄS OCKSÅ: "Tips på bra mellanmål – utan socker?"


Det kan vara bättre att unna sig onyttigheter någon gång ibland än att förbjuda det helt.

Foto: Colourbox

3. Du förbjuder dig att äta sådant du älskar

Kanske det vanligaste misstaget av dem alla. Plötsligt får du inte äta något av det du tycker så mycket om: varken pommes frites, pizza, hamburgare, kanelbullar eller smågodis. Du hör ju hur tråkigt det låter – och efter ett tag kommer frustrationen över alla förbud göra att du ger upp dina nyttigambitioner helt. För att inte tröttna bör du i stället unna dig dina favoriter, men vid enstaka tillfällen och i måttlig mängd. Du blir inte överviktig av att äta en pizzaslice med sallad till lunch då och då - eller av att dela en efterrätt med ditt restaurangsällskap ibland. Tvärtom så kommer du kanske upptäcka att du nöjer dig med mindre än du trodde.

LÄS OCKSÅ: 9 vanor naturligt smala kvinnor har


Sluta tänka i snabbkurer – det är livsstilen du behöver förändra.

Foto: Colourbox

4. Du hoppar på ännu en trenddiet

För ett bestående resultat, oavsett om det handlar om att du ska gå ner i vikt eller vill känna dig piggare, så måste du ändra din livsstil. Snabbkurer, som att fasta eller bara dricka juice, funkar i stunden – men så fort du återgår till normala vanor kommer du att må som förut. Många dieter går ut på att utesluta en hel matgrupp, som kolhydrater eller mejeriprodukter. Men mest effektivt på längre sikt är att äta en variation av bra råvaror, i lagom mängd. Håll koll på dina portioner – och glöm inte att motionera.

 

En sallad är inte nödvändigtvis det bästa lunchalternativet!

Foto: Colourbox

5. Du tar för givet att en sallad är bästa lunchalternativet

Så länge det är en mättande och näringsrik sallad – välbalanserad med grönsaker, protein och bra fett – så okej. Men många lunchsallader ser INTE ut så. Kom ihåg att dressing kan vara en riktig kaloribomb - och att bacon, ost och krutonger kan bli lite för mycket av det goda. Det kan även nyttigheter som avokado och olivolja, så notera proportionerna.

 

Se till att frukosten verkligen håller dig mätt fram till lunch. Ett proteinrikt ägg är ett bra komplement.

Foto: Colourbox

6. Du äter för lite till frukost

En skål mjölk eller naturell yoghurt med osötad müsli och lite frukt är absolut okej. Men du kommer inte att stå dig i flera timmar. För en mer komplett frukost: addera lite fett i form av några mandlar eller en klick mandelsmör – samt lite protein i form av ett kokt ägg. Ett alternativ till yoghurttallriken är havregrynsgöt, som mättar bra tack vare sitt rika fiberinnehåll.

LÄS OCKSÅ: Är din frukost nyttig? Kolla in dietistens tips