Med rätt morgonrutiner kan du möta dagen med mer energi, fokus och motivation.
1 av 2: Med rätt morgonrutiner kan du möta dagen med mer energi, fokus och motivation. Foto: Shutterstock
5-10 minuters träning på morgonen räcker för att få igång kroppen och få rätt förutsättningar.
2 av 2: 5-10 minuters träning på morgonen räcker för att få igång kroppen och få rätt förutsättningar. Foto: Shutterstock

6 enkla morgonrutiner som räddar din dag

Känner du dig ofta ofokuserad, trött och uttråkad? Det kan bero på att du startar dagen på fel sätt. Hälsoliv listar sex enkla morgonrutiner som grundar för att sätta en bra stämning på hela dagen.

Tänk om du kunde sätta sinnesstämningen för hela dagen redan på morgonen? Om du redan före klockan åtta hade rutiner som gjorde att resten av dygnet blev så där bra som du drömmer om.

Faktum är att det är möjligt – iallafall om man tror Hal Elrod, författaren till “The Miracle Morning”, bästsäljaren som spikar sex morgonrutiner som gör att du kan möta dagen med mer energi, fokus och motivation.

I en artikel på sajten Lifehacker.com sammafattas morgonrutinerna som grundar för en riktigt bra dag:

 

1. Tystnad

Meditera, andas, be eller gör det som passar dig bäst. Huvudsaken är att stänga brus och ljud ute så ditt sinne får ro.

LÄS OCKSÅ: Meditera – och minska all din ångest och oro

2. Affirmera

Peppa dig själv med målbilder och ord som stärker din självbild och självkänsla.

3. Visualisera

Förställ dig att du, steg för steg, gör sakerna som du måste för att uppnå dina mål. Föreställ dig sedan hur det känns när du når dina mål.

4. Träna

Du behöver inte springa en mil – det kan räcka med 5-10 minuter då du får igång kroppens blodflöde.

5. Läs

Fyll på med lärorika och inspirerande texter gärna om människor som uppnått liknande mål som du själv siktar på.

6. Skriv

Att skriva ner sina tankar och reflektioner är ett bra sätt att samla dig själv och dina tankar.

 

LÄS OCKSÅ: 

6 misstag på morgonen – som gör dig trött hela dagen

Andra har också läst

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 1 månad fri digital provläsning av Topphälsa här!