Kolhydrater höjer ditt blodsocker snabbt – vilket gör kroppen släpper ut mer insulin. Något som ökar fettinlagringen.
Byt bort kolhydrater i kosten till massor av goda grönsaker. Tänk dock på att vissa grönsaker innehåller mer kolhydrater än andra.
1 AV 2
Kolhydrater höjer ditt blodsocker snabbt – vilket gör kroppen släpper ut mer insulin. Något som ökar fettinlagringen.
2 AV 2
Byt bort kolhydrater i kosten till massor av goda grönsaker. Tänk dock på att vissa grönsaker innehåller mer kolhydrater än andra.
Foto: THINKSTOCK

6 bra skäl till att minska på dina kolhydrater

Att välja bort mycket av kolhydraterna är en grundpelare i LCHF-kosten.

Här är sex skäl till varför.

Christina Lundell

18 goda grönsaksval

Broccoli

Brysselkål

Blomkål

Vitkål

Spenat

Rucola

Squash

Aubergine

Avokado

Grönsallad

Gurka

Grön paprika

Sallad i alla former

Svamp

Purjolök

Rädisa

Gröna bönor

Rättika, rotselleri och majrova

 

Det finns naturligtvis en massa andra grönsaker man kan äta: lök, tomater, röda paprikor, morötter med mera. Lök och tomater äter de flesta även om de har en lite högre andel kolhydrater.

1. Stoppa berg- och dalbana

Minska blodsockrets berg- och dalbana. Snabba kolhydrater höjer blodsockret snabbt. Då släpper kroppen ut insulin i kroppen för att sänka nivåerna och få fettcellerna att lagra in överskottet som fett. Efter ett par timmar blir blodsockret lågt och kroppen vill ha mer näring genast. För många blir det här en ond cirkel av skräpmat och övervikt.

2. Höj förbränningen

Få kroppen att arbeta hårdare. Kolhydrater är väldigt enkelt tillgänglig energi för kroppen. Genom att "tvinga" den att få fram energi på annat sätt höjs förbränningen.

3. Bli piggare utan gluten

Många människor är känsliga för gluten. De känner sig både piggare och friskare när man tar bort de snabba kolhydraterna. Värk kan mildras, inflammationer dämpas och hyn bli klarare.

4. Svårare att överäta annat

Många överviktiga "överäter" kolhydratrik skräpmat som kakor, smågodis och snacks. Om man helt lyfter bort de matvarorna ur dieten är det enklare att hitta hållbara matvanor.

5. Håll dig mätt länge

När du i stället äter en grönsaksrik kost med fetter och proteiner tar det längre tid för kroppen att förbränna det du ätit och du håller dig dessutom mätt på ett bättre sätt.

6. Enklare att bli smal

Dessutom kan kroppen lättare göra sig av med fettceller när insulinnivåerna sänks. Det är för många en välkommen bonus.