ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

5 viktigaste hälsoråden – men som få följer

Publicerad 2 sep 2015 16.00
Hälsoliv>HÄLSA
<span>Bara två av fem personer äter den rekommenderade mängden frukt och grönsaker. </span>

Bara två av fem personer äter den rekommenderade mängden frukt och grönsaker.

1/3

Foto: Shutterstock

<span>Enligt riktlinjerna ska man inte äta mer än 500 gram rött kött per vecka för att hålla sig frisk och leva längre. Charkprodukter ska man helst skippa helt. </span>

Enligt riktlinjerna ska man inte äta mer än 500 gram rött kött per vecka för att hålla sig frisk och leva längre. Charkprodukter ska man helst skippa helt.

2/3

Foto: Shutterstock

<span>Dietist Sofia Antonsson.</span>

Dietist Sofia Antonsson.

3/3

Foto: Jörgen Hildebrandt

Här kommer de fem viktigaste och ändå enkla tipsen för att äta mer hälsosamt. Ändå är det få som följer dem. Ta tag i dina matrutiner och förvandla riskfaktorerna till friskfaktorer redan i dag.

För att räkna ut sina friskfaktorer och riskfaktorer får man börja med att se till vem man är och hur man lever. Dietisten Sofia Antonsson säger att maten blir mindre viktig ju mer hälsosam man är överlag.

– Har du till exempel en aktiv livsstil, är icke-rökare, inte stressar, äter en varierad kost med frukt och grönsaker och hela paketet, då har du många friskfaktorer. Då kan det också spela lite mindre roll vad du äter.

Och i kontrast till det spelar det mer roll om man har många riskfaktorer.

– Är du passiv, röker och är överviktig så blir det viktigare att äta rätt, säger Sofia Antonsson. Du får rannsaka och fråga dig själv: Tränar jag eller tränar jag inte? Har jag högt blodtryck och höga kolesterolvärden? Allt påverkar risken för framtida sjukdomar.

Men även om man är en frisk och aktiv person kan man fortfarande äta rätt och bättra på sina friskfaktorer ännu mer.

– Man kan leva en aktiv livsstil, säger Sofia Antonsson. Men om man till exempel ligger i riskzonen för alzheimer i framtiden så spelar kosten ändå stor roll. Man får sammantaget väga var man står någonstans.

 

Webbtest: Så gammal kommer du att bli

 

SOFIAS BÄSTA TIPS:

1. Skippa socker

– Den största boven i dag är socker. Inget annat kommer i närheten av att påverka vår hälsa negativt som socker gör, både när det gäller inflammationsrisk, olika sjukdomar, tarmflora och så vidare. Listan är hur lång som helst. Att minska på socker är bra. Att dra ner på läsk och godis är uppenbart, men även fruktjuicer och söta drycker som många dricker i tron att det är hälsosamt bör man undvika.

2. Ät frukt och grönsaker

– Vi dietister tjatar om det hela tiden, men det är ändå bara två av fem som lyckas att nå upp i de ungefär 500 gram om dagen som rekommenderas. Framförallt färgade grönsaker och frukter, som kiwi och röd paprika, innehåller mycket näringsämnen.

3. Sluta med färdigmaten

– Det är så hårt processad mat att man kan anta att det inte finns någon näring kvar i den. Det är alltid bättre att laga sin mat själv.

4. Rätt sorts fett

– Omega-3 är jätteviktigt, det vet vi. Även nötter, frön, olivolja och fet fisk är väldigt bra för hälsan.

5. Minska köttintaget

– Minska intaget av rött kött och charkprodukter. Vi vet att intaget av detta ökar risken för specifika cancersorter, specifikt koloncancer. Det finns klara riktlinjer på max 500 gram tillagat rött kött per vecka och helst ska man skippa charkprodukterna helt.

 

LÄS OCKSÅ: Lev längre – livstipsen som ger dig 10 år extra


Text: Kristoffer Elmqvist

ANNONS