Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 29 jul 2015 14:24

5 vanor som gör att du aldrig missar en träning

<span>Många har svårt att hålla upp sina träningsvanor därför att man helt inte tycker att träningen är kul. <br></span>

Många har svårt att hålla upp sina träningsvanor därför att man helt inte tycker att träningen är kul.

1/2

Foto: Shutterstock

<span>Ransaka dig själv. Finns det någon sport som du även kan njuta av? Ridning, yoga, squash, innebandy, simning eller dans?<br></span>

Ransaka dig själv. Finns det någon sport som du även kan njuta av? Ridning, yoga, squash, innebandy, simning eller dans?

2/2

Foto: Shutterstock

Satsar du stenhårt på träningen – för att överge den helt efter ett par veckor? Hälsoliv ger tipsen om hur du ska tänka för att göra träningen till vardag.

Att "go all in" och satsa stenhårt på en träningsform brukar vara rätt lätt – åtminstone i början. Men sedan – ett par veckor efter att du dagligen formligen flugit ur sängen för rusa till gymmet eller ut på joggingrundan – börjar ursäkterna smyga sig på. Morgonmöten som kallar, förkylningar som vägrar ge med sig, barn som ska hämtas...

Slå dock inte för hårt på dig själv – beteendet är mänskligt. Dessutom går det att ändra på. Iallafall enligt Michelle Segar, författare, forskare och chef för idrotts- och hälsocentret vid University of Michigan.

I boken "No Sweat" har hon under 20 år studerat tränings- och hälsovanor – och framför allt varför många har så svårt att hålla dem. Inspirerad av en artikel på health.com som uppmärksammar Segars bok, listar Hälsoliv fem tips till hur du integrerar träningen i din livsstil – och behåller dem där:

1. Många bäckar små

Att du "tränar" behöver inte innebära att du tar i så att du stupar under en timme i sträck. Tvärtom är träning sammanslagningen av all lite tyngre fysisk ansträngning du utför under dagen – och detta ska du credda dig själv för.

Räkna in dagens alla små turer – som att du tog tre trappor istället för hissen (3 minuter), lek med barnen (15 minuter), klipp av gräsmattan (35 minuter) och du kommer snart se innebörden av många bäckar små.

Och det bästa av allt är att det kommer peppa dig att inkludera ännu fler träningsmoment i din vardag.

2. Fokusera på nuet

När du upptäckt att träningen är tämligen enkel att integrera i vardagen (att ta trapporna istället för hissen är faktiskt inte något Maraton) kommer du inse att du inte behöver göra en så stor grej av den.

Fastna inte i tänk som att du behöver avsätta två timmar för att åka till gymmet och tillbaka, utan fokusera på nuet gör det bästa av situationen. Oavsett det resulterar i tjugo armhävningar framför nyheterna eller fem minuter av benböj i väntan på att tvätten är klar.

3. Gör sådant du mår bra av

Att satsa på löpning för att "alla andra gör det" är ingen jättebra idé. Och ännu sämre blir den om du gör det fast du själv inte gillar det.

Hjärnan vill upprepa sådant den njuter av – och i brist på njutning sjunker motivationen. Med andra ord: hitta en träningsform du gillar och mår bra av.

LÄS OCKSÅ: 10 sätt att komma i gång med träningen

4. Ta ansvar för din träning

Det finns en radda röster som har åsikter om din träning – inte minst i media där det ständigt basuneras ut hur, vad och varför du ska träna.

A och O för att få till en hållbar träning är dock att du hör din egen röst säga varför träningen är bra för dig. Oasvett om svaret är att den gör dig piggare, gladare, smartare eller snyggare – din träning är ditt ansvar och du gör den för din skull.

5. Gör en sak i taget

Träningstaggad visst, men det är lätt att bli fixerad vid resultat och i det försöka sig på flera saker samtidigt.

Satsa du på en ny löpteknik samtidigt som du maxar bänkpressen och som lägger om din diet riskerar du att göra allt halvdant med resultat som liknar pannkaka. Gör en sak i taget – och glöm inte att ha kul på vägen.

LÄS OCKSÅ: Bygg upp din inre motivation här och nu