Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 20 jun 2016 06:00

5 vanor som är lika dåliga som att röka

<span>Rökning ÄR livsfarligt, men det finns andra ovanor som är minst lika farliga.</span>

Rökning ÄR livsfarligt, men det finns andra ovanor som är minst lika farliga.

1/3

Foto: iStock

Exempelvis: Att sitta still alldeles för mycket under dagen…

Exempelvis: Att sitta still alldeles för mycket under dagen…

2/3

Foto: iStock

<span>…eller använda fel sorts olja när du lagar mat.</span>

…eller använda fel sorts olja när du lagar mat.

3/3

Foto: iStock

Rökning dödar, brukar det heta.

Men det finns fler "ovanor" som är minst lika riskfyllda och skadliga för vår hälsa.

Här listar vi fem av dem.

Att röka ÄR livsfarligt. Det finns ingen anledning att vare sig börja permanent eller blossa lite sporadiskt på en cigarett i festsammanhang. Enligt Hjärt- och lungfonden är rökning ett av de största hot man kan utsätta sin kropp för, med cancer, kol och hjärt- och kärlsjukdomar bland de uppenbara riskerna. Dessutom drabbas rökare i högre grad än andra av tandlossning, erektionsproblem och benskörhet.

Men visst, det finns fler "ovanor" som är minst lika farliga, om inte farligare, för vår hälsa. Man går alltså inte säker bara för att man inte röker.

Visste du till exempel att vilket matfett du använder i matlagningen kan vara livsavgörande, liksom hur mycket ost du sätter i dig?

Med inspiration av tidningen Women's Health listar vi fem vanor som är lika dåliga som att röka:

1. Laga mat med fel olja

Varför: När man steker mat på hög värme i en del vegetabiliska oljor frigörs skadliga ämnen som aldehyder och polycykliska aromatiska kolväten, som också hittas i cigarettrök och förorenad luft.

Lösning: Välj rätt olja för rätt tillfälle. Olivolja passar till exempel för stekning på låg värme, samt som ingrediens i salladsdressing. Om du ska fritera eller steka på hög värme lämpar sig avokadoolja eller kokosolja bättre.

LÄS OCKSÅ: Rökning – så påverkas ditt utseende

2. Äta mycket kött och ost

Varför: Animaliskt protein innehåller rejält av hormonet IGF-1, som främjar tillväxten av cancerceller. Studier har visat att medelålders personer som äter mycket djurprotein löper fyra gånger så stor risk att dö av cancer än dem vars kost innehåller mindre animaliskt protein. (Efter 65 är det dock inte lika kritiskt att äta kött, ost och andra djurprodukter, eftersom kroppens förmåga att bilda IGF-1 minskar.)

Lösning: Minska på din kött- och mejerikonsumtion, till förmån för mer grönsaker, rotfrukter och baljväxter. Bönor är till exempel ett utmärkt ersättningsprotein till kött, eftersom det går att göra mustiga grytor och biffar av, samt mättar bra. Börja med någon dag i veckan då du äter vegetariskt, sedan kommer du naturligt att bli sugen på mer växtbaserad mat oftare. Livsmedelsbutiker, lunchställen och restauranger har på senare år snäppat upp sitt utbud rejält, med fler alternativ för vegetarianer, veganer och andra som vill äta grönt.

LÄS OCKSÅ: Cancerläkare: Så farligt är det att äta bacon

3. Sova dåligt

Varför: Långvarig sömnbrist är allvarligt och kan bidra till alltifrån övervikt till högt blodtryck, hjärtattacker och strokes. Enligt studier kan konstant dålig sömn (mindre än sex timmar per natt eller nätter med många och ryckiga uppvaknanden) vara dödligt i samma nivå som cigarettrökning.

Lösning: Om du vet med dig att du får för lite sömn: ändra dina rutiner. Går du upp klockan 06 kan du se till att ligga i sängen runt 22, och varva gärna ner timmarna före sänggåendet för bättre insomning. Om du har svåra problem med insomni, för tidiga uppvaknanden eller sömnapné bör du kontakta läkare. I dag finns det bra kbt-behandlingar för sovproblem.

4. Sitta still

Varför: Inte bara ökar risken för övervikt och en stel kropp om du inte rör på dig ordentligt. Dessutom kan inaktivitet kopplas till en rad livshotande sjukdomar. Enligt uppgifter från kanadensisk cancervård kan 160 000 fall per år av bröstcancer, grovtarmscancer och lungcancer kopplas till stillasittande. Det är 60 procent fler än antalet cancerfall kopplade till rökning.

Lösning: Träna regelbundet OCH vardagsmotionera! Promenera eller cykla när du ska någonstans, ta trapporna i stället för hissen, stå upp och jobba och ta en bensträckare på kontoret då och då, liksom efter middagen när du är hemma.

5. Sola solarium

Varför: Enligt en färsk studie orsakar solariesolning cirka 420 000 fall av hudcancer i USA årligen. I jämförelse är antalet amerikanska lungcancerfall orsakade av rökning 226 000 per år.

Lösning: SLUTA GENAST! För det första: blek hy är inte fult, det kan tvärtom se betydligt mer hälsosamt ut än ett kraftigt solbränt ansikte. Om du ändå vill pigga upp huden i fejan med lite kulör: ät mycket morötter och tomater, som innehåller karotenoider, vilket är naturliga färgämnen.