5 tips för en sundare frukost

Du behöver inte ta bort saker från din frukost för att göra den nyttigare. Lägg till i stället, tipsar dietisten Sofia Antonsson.

En matigare och mer näringsrik frukost hjälper dig att hålla ett jämnt energiintag under dagen.

– Fördelen är att du blir pigg, mätt och slipper överäta.

Här är hennes enkla tips för att göra fem vanliga frukostar lite nyttigare.

Andra har också läst

Foto: Shutterstock

1. Ostmackan


Ostmackan är en klassisk och god frukost, men också här finns förbättringspotential.

– Ostmackan är inte fel, men du kan välja ett bättre bröd, med långsamma kolhydrater så att blodsockret inte skjuter i höjden och sedan kraschar.

Om magen tål rekommenderar Sofia ett bra rågbröd. För den med känsligare mage är surdegsbröd ett alternativ.

För bättre mättnad och mer näring föreslår hon att man toppa mackan med något av följande:

• Avokado

• Makrill

• Skivat ägg

De innehåller nyttiga fetter som omega 3.


Foto: Shutterstock

2. Flingorna


Sockrade flingor och mjölk är inte en fullgod frukost, men i dag dignar hyllorna i affären under mängder av müsliblandningar och granola i olika prisklasser.

– Se över produkterna. Välj yoghurt eller fil som är naturell i stället för smaksatt. När det kommer till müsli och granola är osötat bäst. Man kan titta efter nyckelhålsmärkningen som reglerar socker- och fibermängd, säger Sofia,

Man kan så klart göra sin egen müsli, men Sofia råder att välja en osötad granola eller müsli utan torkad frukt i och lägga till något av följande.

• Banan

• Frysta bär

Då blir frukosten matigare och nyttigare samtidigt som sockerintaget blir lägre.

LÄS OCKSÅ: 6 bröd du trodde var nyttiga - som inte är det

Foto: Shutterstock

3. Croissantfrukosten i farten


Den som inte har tid att äta frukost hemma kanske svänger in någonstans på väg till jobbet och köper en croissant. Det är ett gott bakverk, men inte särskilt näringsrikt eller mättande.

– Jag skulle rekommendera att man häller i sig ett glas naturell yoghurt innan man går hemifrån i stället. Men om man inte hinner äta något annat så kan man välja till saker i stället, så att man får lite mer i magen, säger Sofia.

Hon rekommenderar att köpa eller ta med sig något av följande som komplement:

• Kokt ägg

• Banan eller annan frukt

• Naturell yoghurt

• Snackmorötter

Då minskar risken för blodsockerspikar samt att dagen fortsätter överätning till lunch och middag.


Foto: Shutterstock

4. Havregrynsgröten


Gröt gjord på havregryn är ingen dålig frukost, men den jämna konsistensen gör att den slinker ner lite för fort ibland.

Sofia har några knep som ger tuggmotstånd och smakar gott samtidigt som du maxar näringsintaget.

• Frysta bär

• Nötter

• Frön

– Ha i frysta bär innehåller mycket näring på liten yta. Och en näve frön och nötter, som valnötter, solroskärnor, hasselnötter och mandlar.

– Det här gör att du äter långsammare, slipper magont och känner att du blir mätt fortare, säger Sofia.

LÄS OCKSÅ: 7 anledningar att börja dagen med en skål gröt

Foto: Shutterstock

5. Smoothien


För den som har svårt att äta på morgonen är smoothies ett bra alternativ, men är den allt för juiceaktig kommer magen kurra en stund senare.

– Gör man bara på juice och bär så blir det väldigt snabba kolhydrater. Därför är det bra att göra smoothies med mejeriprodukter i, säger Sofia Antonsson.

Förutom yosghurt eller fil som bas rekommenderar hon att ha i följande.

• Havregryn

• Chiafrön

• Banan

• Avokado

Det ger en matigare variant av drycken.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här