Annons
X
EXPRESSEN.SE

5 tidiga tecken på utbrändhet

Utbrändhet är inte detsamma som att känna sig lite trött och stressad efter en veckas hårt jobb.

Utbrändhet, eller utmattningssyndrom, är tvärtom ett sjukdomstillstånd som kan ta många år att repa sig från.

Men hur vet man om man ligger i farozonen? När bör man dra i nödbromsen? Vilka symtom finns?

Här redogör psykologen Maria Farm för fem tidiga tecken.

Maria Farm.

Foto: Jörgen Hildebrandt

1 av 7

1. Vad är utbrändhet?

När folk pratar om "utbrändhet" och "att gå in i väggen" bör man vara lite på sin vakt. För på senare år har dessa uttryck kommit att användas lite för lättvindligt, om tillstånd som inte alls är SÅ kritiska.

Vårtrötthet, tillfällig sömnbrist och förhöjd stress är visserligen jobbigt, men det ska mer till än att vi gäspar ovanligt mycket för att problemen ska anses riktigt allvarliga.

Och utbrändhet i sin rätta definition ÄR allvarligt.

– Så sent som på 90-talet fanns det inte en vedertagen och enhetlig diagnos. Men i dag är "utbrändhet", alternativt "utmattningssyndrom" eller "utmattningsdepression" som det heter på kliniskt språk, en minst sagt angelägen fråga.

– Till skillnad från en klassisk depression handlar utbrändhet inte primärt om depressivitet och nedstämdhet. I stället innebär det att hjärnan faktiskt lägger av: man får problem med de kognitiva funktionerna, alltså minne, uppmärksamhet, koncentrationsförmåga och fokus, säger Maria Farm, legitimerad psykolog och kbt-terapeut.

TEST: Är du i riskzonen för att bli utbränd?

"Tidigare utbrända bär med sig en sårbarhet och blir lätt stressade igen"

Har man väl drabbats av riktig utbrändhet är det svårt att komma tillbaka till arbetslivet, i alla fall med samma kapacitet som förr. Man får helt enkelt men för livet, säger Maria Farm:

– Tidigare utbrända bär med sig en sårbarhet och blir lätt stressade igen. De får lättare än andra ångest, oro och sömnproblem – och kan ha svårare att tackla traumatiska händelser.

– Därför måste de hitta strategier i vardagslivet för att ta hand om sig både fysiskt och mentalt. Inte minst i sin arbetsmiljö.

Det handlar till exempel om konkreta åtgärder som att inte sitta i kontorslandskap. Kanske kan man jobba hemifrån någon dag i veckan, samt få disponera något av arbetsplatsens enskilda rum lite oftare än övrig personal.

– Man bör avskärma yttre intryck så mycket som möjligt och ta kortare pauser på fem-tio minuter en gång i timmen. Att jobba på att få till en bra sömn är också superviktigt.

Allra helst vill man så klart undvika att hamna i utbrändhet från början – och då gäller det att vara uppmärksam på de första signalerna.

– Men man ska inte lägga allt på individen. Man kan faktiskt bli sönderstressad av en dålig arbetsmiljö, säger Maria Farm.

Hon varnar specifikt för fem tidiga tecken. Klicka dig vidare för att läsa.

1 av 7