5 tidiga tecken på utbrändhet

Utbrändhet är inte detsamma som att känna sig lite trött och stressad efter en veckas hårt jobb.

Utbrändhet, eller utmattningssyndrom, är tvärtom ett sjukdomstillstånd som kan ta många år att repa sig från.

Men hur vet man om man ligger i farozonen? När bör man dra i nödbromsen? Vilka symtom finns?

Här redogör psykologen Maria Farm för fem tidiga tecken.

Andra har också läst

Foto: Jörgen Hildebrandt

Maria Farm.

1. Vad är utbrändhet?

När folk pratar om "utbrändhet" och "att gå in i väggen" bör man vara lite på sin vakt. För på senare år har dessa uttryck kommit att användas lite för lättvindligt, om tillstånd som inte alls är SÅ kritiska.

Vårtrötthet, tillfällig sömnbrist och förhöjd stress är visserligen jobbigt, men det ska mer till än att vi gäspar ovanligt mycket för att problemen ska anses riktigt allvarliga.

Och utbrändhet i sin rätta definition ÄR allvarligt.

– Så sent som på 90-talet fanns det inte en vedertagen och enhetlig diagnos. Men i dag är "utbrändhet", alternativt "utmattningssyndrom" eller "utmattningsdepression" som det heter på kliniskt språk, en minst sagt angelägen fråga.

– Till skillnad från en klassisk depression handlar utbrändhet inte primärt om depressivitet och nedstämdhet. I stället innebär det att hjärnan faktiskt lägger av: man får problem med de kognitiva funktionerna, alltså minne, uppmärksamhet, koncentrationsförmåga och fokus, säger Maria Farm, legitimerad psykolog och kbt-terapeut.

TEST: Är du i riskzonen för att bli utbränd?

"Tidigare utbrända bär med sig en sårbarhet och blir lätt stressade igen"

Har man väl drabbats av riktig utbrändhet är det svårt att komma tillbaka till arbetslivet, i alla fall med samma kapacitet som förr. Man får helt enkelt men för livet, säger Maria Farm:

– Tidigare utbrända bär med sig en sårbarhet och blir lätt stressade igen. De får lättare än andra ångest, oro och sömnproblem – och kan ha svårare att tackla traumatiska händelser.

– Därför måste de hitta strategier i vardagslivet för att ta hand om sig både fysiskt och mentalt. Inte minst i sin arbetsmiljö.

Det handlar till exempel om konkreta åtgärder som att inte sitta i kontorslandskap. Kanske kan man jobba hemifrån någon dag i veckan, samt få disponera något av arbetsplatsens enskilda rum lite oftare än övrig personal.

– Man bör avskärma yttre intryck så mycket som möjligt och ta kortare pauser på fem-tio minuter en gång i timmen. Att jobba på att få till en bra sömn är också superviktigt.

Allra helst vill man så klart undvika att hamna i utbrändhet från början – och då gäller det att vara uppmärksam på de första signalerna.

– Men man ska inte lägga allt på individen. Man kan faktiskt bli sönderstressad av en dålig arbetsmiljö, säger Maria Farm.

Hon varnar specifikt för fem tidiga tecken. Klicka dig vidare för att läsa.

2. Man sover dåligt


"Det kan vara att man har väldigt svårt att somna, att man har flera uppvaknanden under natten eller att man vaknar väldigt tidigt. Alternativt en kombination av alla de här tre. Man märker en förändring i sitt sömnmönster. Kroppen har svårt att komma ner i varv och fördjupad vila."

Foto: Colourbox

3. Man uppfattar andra som långsamma och tröga


"Man är så tidsoptimerad att man till och med avslutar folks meningar. Eller så klagar man på att kollegerna som går till lunchmatsalen och tar en promenad är 'så jäkla' ineffektiva, till skillnad från en själv som äter en macka framför datorn. Ofta är det här något som främst andra reagerar på. För personen i fråga har det liksom blivit normaliserat att skrika på andra i trafiken eller gå fort även när man inte har bråttom."

Foto: iStock

4. Man får kroppsliga upplevelser


"I det inre har man en känsla av uppvarvning, rastlöshet och oro. Man får tryck över bröstet, yrsel och hjärtklappning. Det kan komma i skov eller attacker, men många plågas nästan hela tiden. Vilket i sin tur kan framkalla ångest, till exempel när det känns som att man inte kan andas."

5. Man har orimliga prestationskrav


"Man har väldigt höga och snudd på perfektionistiska krav på sig själv. Allt man gör ska bli jättebra – alltid. Man har ett ganska svartvitt tänkande: 'jag måste bli klar med allt innan jag går hem från jobbet i dag, annars var hela arbetsdagen misslyckad'. Många känner nog igen sig i ett 'skulle/borde/måste'-tänkande. Man har inställningen att man MÅSTE lyckas med allt, i stället för att tänka att man VILL lyckas med allt."

Foto: Panthermedia

6. Aptiten försvinner eller ökar


"Det är inte ovanligt att något händer med aptiten och vikten, det vill säga att matbeteendet ändras. En del slutar att äta för att de inte hinner, medan andra äter för snabbt eller för mycket. Kanske börjar man stoppa i sig fel sorts mat, för att få i sig energi när man är trött. Då kan man dessutom få magproblem som uppblåsthet, gaser och katarr."

LÄS MER: Så upptäcker du att du håller på att bli utbränd


7. Att tänka på efter utbrändhet


1. Jobba på att få till en bra sömn

Hos en utbränd person är sömnen ofta rubbad: man är lättväckt, vaknar tidigt och ligger och grubblar. Men det är när vi sover som hjärnan återhämtar sig på allvar. Så god sömn är prio.

2. Avskärma yttre intryck så mycket som möjligt

En utbränd person bör till exempel inte jobba i kontorslandskap.

3. Ta korta pauser ofta

Pausa från arbetsuppgifterna fem-tio minuter varje timme.

4. Slarva inte med maten

Ät en nyttig och ordentlig frukost, lunch och middag varje dag.

5. Träna efter tillstånd

Fokus med träningen ska vara återhämtning, inte att prestera och pressa sig. Är man väldigt trött och utmattad kan till exempel en promenad på trekvart vara att föredra, så att man hinner få ner andningen och se sig omkring i naturen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här