Grönkål har fått från julbordstillbehör till att bli ett riktigt superlivsmedel.
Grönkål har fått från julbordstillbehör till att bli ett riktigt superlivsmedel. Foto: Shutterstock

5 sorters kål som boostar din hälsa

Vill du äta nyttigt i vinter? Då är det kål du ska satsa på. Det är inte bara ett billigt livsmedel, alla kålsorter är dessutom riktigt hälsobomber fullspäckade med vitaminer.

Fiberrika och fullproppade av nyttiga vitaminer och näringsämnen. Om du vill äta dig frisk från förkylningar och hälsoboosta kroppen långsiktigt är det kål du ska satsa på att få i dig mer av. 

1. Grönkål håller dig frisk

Grönkål smakar lika bra rå som tillagad. Foto: Shutterstock

I sallad, pesto, smoothies eller som knapriga substitut till chips. Grönkål har gått från ett styvmoderligt behandlat jultillbehör till en hajpat superlivsmedel. Och det med all rätt. De krusiga bladen är nämligen sprängfyllda med nyttigheter. Bland annat betakaroten som är ett förstadium till A-vitamin och kan stärka kroppens immunförsvar och skydda mot ögonsjukdomar. Grönkål innehåller även kalcium och järn.

LÄS MER: 8 livsmedel som minskar cancerrisken 

2. Vitkål och rödkål – nyttiga budgetfavoriter

Rödkål, precis som vitkål, är både billig och kalorisnål. Foto: Shutterstock

En favorit för de som vill äta billigt och kalorisnålt, men faktum är de hör kålhuvudena även är stora vitaminbomber. Oavsett om du väljer ett rött eller vitt huvud kan du räkna med att få i dig en riklig dos C-vitamin och fibrer, som hjälper till att hålla tarmarna i form.

3. Brysselkål kan förebygga hjärtsjukdom

Brysselkål är kanske godare än du minns den från skolmatsalen. Foto: Shutterstock

Liksom grönkålen har brysselkål länge varit en stammisgäst på julbordet, och även i skolmatsalen. Den har inte nått samma popularitet som sin släkting, men förtjänar ett uppsving. Kålen är rik på C-vitamin, som hjälper till att hålla kroppen frisk från infektioner och dessutom har antiinflammatoriska egenskaper. Dessutom är de små knopparna fulla av folsyra, som sägs öka fertiliteten hos både män och kvinnor, och järn som håller oss pigga och friska. Antioxidanterna som bildas i kroppen när vi äter brysselkål påstås kunna förebygga hjärt- och kärlsjukdomar.

LÄS OCKSÅ: De 10 nyttigaste grönsakerna 

4. Broccoli topp tre nyttigaste grönsaken

Broccoli anses vara den tredje nyttigaste grönsaken som finns. Foto: Shutterstock

För två år redan rankade Livsmedelsverket broccoli som den tredje nyttigaste grönsaken, efter spenat och gröna bönor. Inte så konstigt. Broccoli är verkligen en supergrönsak. Den är synnerligen rik på C-vitamin, A-vitamin och kalcium. De gröna buketterna är rika på karotenoider, som har visat sig vara viktiga när det kommer till att skydda hjärtat och dämpa inflammationer i kroppen. 

5. Kålrabbi – en nyttig doldis

Alla har inte hört talas om kålrabbi, men den här kålsorten är ren riktig vitaminkick. Foto: Shutterstock

Högt blodtryck? Då är kålrabbi något för dig. Förutom att kalium hjälper till att hålla blodtrycket i schack kan den här lilla vitaminbomben hjälpa dig att hålla förkylningen på armlängds avstånd med höga halter C-vitamin, samtidigt som den är rik på kalcium, fosfor och magnesium som är bra mot benskörhet. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + produkter från The Body Shop Olive. Köp nu!