5 sätt du borde ändra din kost allteftersom du blir äldre

Mer protein och D-vitamin är två saker kroppen behöver mer av när du blir äldre.

Foto: Shutterstock

Mer protein och D-vitamin är två saker kroppen behöver mer av när du blir äldre.

Allteftersom du blir äldre borde du göra små ändringar i din kost.

Med inspiration från Prevention och deras näringsexperter listar vi fem sätt att ändra din kost på i takt med att åren tickar på.

Ämnen i artikel:

Andra har också läst

1. Öka ditt dagliga proteinintag

När vi åldras förlorar vi naturligt muskelmassa. Men, forskning visar att genom att öka proteinet på tallriken så kan det hjälpa en att bevara den muskelmassa man har samt bygga upp den.

Man har kommit fram till att vuxna över 65 år behöver 1 till 1,2 gram protein per kilogram av ens kroppsvikt per dag. Yngre vuxna ska sikta på att få i sig motsvarande 0,8 gram.

LÄS MER: 7 tips för att få i dig mer fibrer 

2. Minska ditt kaloriintag

Som sagt minskar din muskelmassa med åren, vilket gör att din ämnesomsättning saktar ner. Detta betyder att du inte behöver lika mycket kalorier per dag för att upprätthålla din livsstil.

– Efter 40 minskar det generella nödvändiga kaloriintaget för en person med tio procent per decennium, säger dietisten Julie Cunningham till Prevention.

3. Addera livsmedel rika på vitamin B12

Allteftersom vi blir äldre blir vissa näringsämnen svårare för våra kroppar att absorbera. En av dem är vitamin B12, som är involverad i nervfunktion, cellmetabolism och bildning av röda blodkroppar.

National Institutes of Health rekommenderar ett dagligt intag på 2,4 mikrogram.

LÄS MER: 6 livsmedel som är bra för huden 

4. Få i dig mer kalcium och D-vitamin

Två andra näringsämnen som blir allt mer nödvändiga när vi åldras är kalcium och D-vitamin. Båda spelar en viktig roll för vår skeletthälsa och kan hjälpa att skydda mot benskörhet och benfrakturer.

Kvinnor som är 50 år och yngre behöver 1000 milligram kalcium och 600 mikrogram D-vitamin dagligen. Kvinnor över 50 år ska öka sitt dagliga kalciumintag till 1200 milligram.

5. Återfukta!

Att hålla kroppen återfuktad hjälper till att upprätthålla många av kroppens system. Det kan också hålla yrsel och huvudvärk borta.

Uttorkning kan hända vem som helst, men det är mer allmänt förekommande hos äldre. Med åren blir det nämligen svårare för njurarna att bevara vatten, enligt forskning gjord vid Mayo Clinic.

Hur mycket vatten vi ska få i oss per dag är en ständig debatt, men enligt National Academy of Medicine ska vi dricka två liter dagligen.

Bakteriologiprofessorn Agnes Wold har dock tidigare sagt till Hälsoliv att vi ska dricka när vi blir törstiga, varken mer eller mindre.

– Kroppen reglerar detta själv och signalerar till oss när vi bör fylla på med vätska. Vi kan inte törsta ihjäl.

LÄS MER: Keto och LCHF kan öka risken för hjärtsjukdom 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här