ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA
Publicerad 18 sep 2015 15.00

5 myter som du borde känna till om sockret

1/2

Foto: Colourbox

2/2

Socker utmålas som den största boven i kampen mot övervikt, fetma och typ 2-diabetes.

Som en konsekvens av detta svämmar livsmedelsmarknaden över av sockerfria alternativ och rekommendationer om vad vi inte bör äta.

Men är det verkligen så farligt med frukt?!

Här listar vi fem felaktiga sockermyter.

Socker har en dålig klang i vårt hälsofokuserade samhälle. Om du inte själv har dragits med i kriget mot bagarens favoritkrydda så har du säkert någon kompis som konsekvent undviker godis, bakverk och kolhydrater, av rädsla för att gå upp i vikt.

Och det är till viss del sunt att vara försiktig, eftersom tillsatt socker misstänks vara lika farligt för vår hälsa som tobak. Fetma, diabetes samt hjärt- och kärlsjukdomar är några av de konsekvenser som forskarna och läkarna varnar för.

Men medvetenhet kan också övergå i hysteri. Samt spridda föreställningar - som kanske egentligen inte stämmer.

Till exempel är tilltron till många sötningsalternativ FÖR stor– och skräcken för frukt obefogad.

Med hjälp av vetenskapssajten Ifl Science listar vi fem myter om socker – som du kan slänga i papperskorgen.

 

Ofta är sockerfria produkter sötade med exempelvis honung.

Foto: Colourbox

1. Sockerfri mat är lösningen på våra hälsoproblem

FEL

Många moderna dieter rekommenderar att man helt utesluter socker ur sin kost. Och matbutikerna svämmar numera över av förpackningar med märkningen "sockerfri". Men i både recept och produkter är sockret ofta ersatt med exempelvis agavesirap eller honung – som i ärlighetens namn inte skiljer sig så mycket från det man vill undvika. Eftersom kroppen har svårare att bryta ner dessa fruktosrika alternativ kan viss sockerfri kost tvärtom vara sämre för oss än det motsatta. Sträva alltid efter att äta oprocessad mat med så lite tillsatt socker som möjligt.

Äter du socker vill du snart ha mer socker – kroppen nöjer sig inte!

Foto: Colourbox

 

2. Socker tillfredsställer kroppen

FEL

Processade livsmedel med massor av tillsatt socker ger visserligen en snabb energikick. Men den varar inte länge – kort senare blir du sugen på fler kalorier. Socker är en ineffektiv energikälla, som kan leda till viktökning och fetma. Välj hellre nyttiga alternativ med protein, fibrer och bra fetter, så förblir kroppen tillfredställd längre.

LÄS OCKSÅ: Så här tar du makten över ditt blodsocker


Man behöver äta VÄLDIGT mycket frukt för att det ska bli för mycket av det goda.

Foto: Rido - Fotolia

3. Man ska passa sig för att äta frukt

FEL

Frukt innehåller visserligen en ansenlig mängd naturligt socker. Men den är också packad med en massa näringsämnen och fibrer. Man måste äta oerhörda mängder frukt för att sockernivåerna ska anses kritiska. Däremot bör man akta sig för tillsatt socker, som är vanligt i fruktjuicer på flaska. Det är i stort sett bara tomma kalorier.

 

Light eller vanlig läsk? Helst vatten, förstås, men välj hellre vanlig om du måste.

Foto: Colourbox

4. Artificiella sötningsmedel är hälsosammare

FEL

Många använder sockersubstitut i stället för socker, för att hålla nere på kalorierna och i tron att det är hälsosammare. Men flera studier pekar på att artificiella sötningsmedel, som aspartam och sackarin, också har skadliga effekter på kroppen. De misstänks bland annat höja blodsockernivåerna, samt förändra bakteriefloran i tarmen. Det kan i sin tur leda till fetma, depression inflammationssjukdomar och sämre vitaminupptagningsförmåga.

 

Rörsocker är inte bevisat nyttigare än vanligt socker.

Foto: Colourbox

5. Rörsocker är bättre än vanligt socker

FEL

Många så kallade "hälsoprodukter" är sötade med rörsocker. Men vad tillverkarna inte berättar är att detta råa socker inte ger några hälsofördelar. Rörsocker tillverkas på annat sätt än vanligt socker – men den kemiska sammansättningen är exakt densamma. Så om man äter för mycket kan både kropp och ämnesomsättning bli lidande, med hjärtsjukdom, högt kolesterol och insulinresistens bland konsekvenserna.

LÄS OCKSÅ: Läkarlarm: Sockret är lika farligt som tobak

 

MER LÄSNING:

ANNONS