5 knep för att få bättre sömn

Var tredje svensk dras med sömnsvårigheter.

Samtidigt visar flera studier att sömnbrist ökar risken för demens, diabetes, depression, hjärtsjukdomar och stroke, rapporterar Huffington Post.

Här är knepen du kan ta till för att slippa ligga vaken.

Får vi inte tillräckligt med sömn ökar risken för en rad sjukdomar. Kort sagt är den livsviktig för att vår kropp ska fungera som den ska. Dessutom visar en studie från det amerikanska universitetet Harvard att den genomsnittlige människan sammanlagt förlorar elva dagar av produktivitet på grund av sömnbrist.

Men den goda nyheten är att det finns enkla knep för att slippa ligga vaken.

LÄS OCKSÅ: 7 sömnexperter - vad de gör när de inte kan sova

Sluta surfa i sängen

Skärmarna på mobiltelefoner, surfplattor och datorer sänder ut så kallat blått ljus. Det lurar kroppen att tro att det är dag, vilket minskar produktionen av sömnhormonet melatonin. Den som tittar på en skärm i innan det är dags att sova får därför en sämre sömn.

Om du av någon anledning måste surfa i sängen kan appen "F.lux" vara att rekommendera. Den filtrerar bort en del av det blåa ljuset på kvällen för att ersätta det med en röd nyans som ska efterlikna ljuset från en solnedgång.

Om du vaknar, gå upp

Innan människan började använda elektricitet för att förlänga dagens ljusa timmar var det vanligaste att vi sov i två skift: ett när solen gått ner och ett under morgonens tidiga timmar. Mellan dem ägnade man sig år aktiviteter som att hålla liv i elden, ha sex eller be.

På samma sätt borde du som vaknar mitt i natten och inte kan somna om hitta på något. Gå upp ur sängen, stretcha, meditera eller gör något annat som inte kräver att du slår på belysningen tills du känner dig riktigt trött. Det är bättre än att ligga och vrida sig i sängen medan ångesten för morgondagen kryper sig på.

 

LÄS OCKSÅ: Det här händer i kroppen när du inte sover

Minska ditt intag av koffein

Forskning visar att så lite som en kopp kaffe kan påverka nattsömnen, även om den dracks mitt på dagen. Är du en av de miljontals människorna som bryter ner koffein saktare än andra ökar risken för en dålig sömn ytterligare.

Tänk också på att koffein finns i andra livsmedel än kaffe, exempelvis vissa läskedrycker och mörk choklad.

Få i dig magnesium

Magnesiumbrist är vanligt, och för låga halter av mineralet kan leda till trötthet, håglöshet och försvagat immunförsvar. Men i förlängningen kan konsekvenserna bli värre än så, vid allvarligt låga nivåer kan bristen leda till depression, benskörhet och hjärtklappning.

 

LÄS OCKSÅ: Magnesium viktigare att få i sig än du tror

Varva ner i god tid innan

Se till att varva ner i god tid innan du ska sova. Försök att avsätta två timmar då du gör något vilsamt och försöker att inte tänka på jobbet.

Har du svårt att somna för att du är orolig eller stressad över något kan avslappningsövningar hjälpa dig att komma till ro.

LÄS OCKSÅ: Sömnbrist? Det kan det göra med din kropp

Sömnsvårigheter

Var tredje person har sömnsvårigheter då och då.

En av de vanligaste orsakerna till sömnsvårigheter är stress.

Har du sömnsvårigheter ska du först och främst se över dina levnadsvanor: Stress, alkohol, rökning, kaffe, brist på motion och skiftarbete.

Sök vård om du har haft sömnsvårigheter i mer än två veckor.

 

Källa: 1177 Vårdguiden

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande