Hjärtexperter delar med sig av sina bästa tips. Joep Perk, professor i hälsovetenskap
Hjärtexperter delar med sig av sina bästa tips. Joep Perk, professor i hälsovetenskap Foto: MIKAEL SJÖBERG

5 hälsovanor som får dig att leva 14 år längre

Fem enkla hälsovanor kan förlänga ditt liv med fjorton år.

Det visar en ny stor studie som publiceras i den vetenskapliga tidskriften Cirkulation. 

– Det blir väldigt tydligt vad man kan åstadkomma med levnadsvanor, säger hälsoprofessorn Joep Perk. 

Hälsovinsterna av goda vanor är mycket stora. Kvinnor kan förlänga sitt liv med i genomsnitt fjorton år och män med tolv år, enligt en ny stor studie i den vetenskapliga tidskriften Circulation. Amerikanska forskare har följt levnadsvanor och dödsfall hos vårdpersonal, bland annat sjuksköterskor, tandläkare och apotekare, i upp till 34 år. 

Under de här åren dog 42 167 personer i studiegruppen. 13 953 avled av cancer, 10 689 av hjärtkärlsjukdomar. Men hälsosamma vanor, som att inte röka, äta sunt, motionera regelbundet och dricka måttligt med alkohol visade sig öka livslängden rejält.

Goda matvanor med mycket frukt och grönsaker är bra för hälsan. Foto: COLOURBOX

50-åriga kvinnor som följde dessa fem hälsosamma vanor förlängde sitt liv med i genomsnitt fjorton år, 50-åriga män med drygt tolv år. Personerna med goda vanor hade 82 procents lägre risk att dö av hjärtkärlsjukdomar och 65 procents lägre risk att dö av cancer. Friskast var de som kombinerade alla fem hälsovanorna.  

Joep Perk, hjärtläkare och seniorprofessor på Linnéuniversitet, tycker att studien tydligt visar hur viktig livsstilen är. 

– Det är aldrig för sent. Även en 70-åring som lägger om livsstil får snabbt effekt. Redan efter ett par veckor kan man se att kroppen läker och hälsovärden förbättras. 

LÄS ÄVEN: 5 tecken på stress du aldrig ska ignorera  

Den intressantaste forskningen just nu handlar om vikten av fysisk aktivitet, tycker Joep Perk. Allra bäst är att undvika långa perioder av stillasittande och motionera minst en halvtimme varje dag. Foto: COLOURBOX

Samhället måste förebygga ohälsa

Hjärtläkarna tycker att man måste satsa på att förebygga ohälsa. Joep Perk har försökt påverka EU-politikerna.

– Jag tycker att man ska ta bort momsen på frukt och grönsaker. Det skulle ge stor effekt. Vi vet att det är de som har det sämre ställt ekonomiskt äter minst frukt och grönsaker. 

Hälsoklyftan mellan hög- och lågutbildade ökar i Sverige. De senaste årens hälsotrend har inte nått ut brett, enligt Joep Perk. . 

– Det är de redan frälsta som hakat på hälsotrenden. De flesta har inte en hälsosam livsstil. Inte ens de som redan drabbats av ohälsa. Bara en av fyra hjärtinfarktpatienter lägger om till en hälsosam livsstil. Vi har en del att jobba med.

Vad gäller alkohol har läkarkåren litegrann ändrat åsikt, enligt Joep Perk. Foto: COLOURBOX

Alkohol skyddar inte hjärtat

Vad gäller alkohol har läkarkåren litegrann ändrat åsikt, enligt Joep Perk. Tidigare hoppades man att flavanoider i exempelvis rödvin skulle kunna skydda hjärtat. En del hjärtläkare var positiva till något glas vin om dagen. Senare års studier har dock inte visat på någon skyddseffekt av flavanoider. 

Tvärtom kan man förlänga livet något, ungefär ett halvår, genom att helt avstå från alkohol. 

– Det är mängden alkohol som avgör. Men för många är lite alkohol viktigt för livskvaliteten. Då kanske det är en förhållandevis liten vinst man gör på att vara helnykterist.

Den intressantaste forskningen just nu handlar om vikten av fysisk aktivitet, tycker Joep Perk. Allra bäst är att undvika långa perioder av stillasittande och motionera minst en halvtimme varje dag. Men många i karriären, mellan 20 och 40 år, är inaktiva och tycker inte att de har tid att träna till vardags. Men studier av "weekend warriors", personer som bara hinner träna på helgerna, visar på positiva resultat

– Det är bra att det går att hämta igen genom att träna rejält på helgerna. All träning räknas, säger Joep Perk.

 

Fakta: Fem mest effektiva hälsovanorna

Dessa fem faktorer visade sig öka livslängden allra mest:

 

Att aldrig ha rökt.

 

Goda matvanor med mycket frukt och grönsaker.

 

Regelbunden motion – med minst 30 minuters pulshöjande fysisk aktivitet per dag. 

 

Att hålla en lagom vikt – att varken vara underviktig eller överviktig. Med det menar forskarna ett body mass index, BMI, mellan 18.5 och 24.9. BMI är ett mått på förhållandet mellan längden och vikten. 

Räkna ut BMI så här: Väg dig och ta din vikt i kilo. Multiplicera din längd i meter med din längd i meter. Dividera vikten med det talet. Exempel: 70 kg / (1,70 m X 1,70 m) = BMI 24,2. 

 

Att dricka måttligt med alkohol. Med det menas 5 till 15 gram alkohol för kvinnor vilket motsvarar ett halvt till ett glas vin: För män är gränsen 5-30 gram vilket motsvarar ett halvt till drygt två glas vin per dag.  

 

LÄS ÄVEN: Deppig? Därför kan det vara en bra idé att styrketräna 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + hårvård från Antonio Axu för 199 kr. Köp nu!