Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Hälsoliv i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
Brukar du skippa lunchen, eller äta den snabbt vid skrivbordet? Det finns många skäl att prioritera att ta en "riktig" lunchrast. Här är fem.
Brukar du skippa lunchen, eller äta den snabbt vid skrivbordet? Det finns många skäl att prioritera att ta en "riktig" lunchrast. Här är fem.
Brukar du skippa lunchen, eller äta den snabbt vid skrivbordet? Det finns många skäl att prioritera att ta en "riktig" lunchrast. Här är fem.
Martin Brunnberg, näringsfysiolog.
Martin Brunnberg, näringsfysiolog.
Martin Brunnberg, näringsfysiolog.
1 AV 2
Brukar du skippa lunchen, eller äta den snabbt vid skrivbordet? Det finns många skäl att prioritera att ta en "riktig" lunchrast. Här är fem.
Foto: Shutterstock
2 AV 2
Martin Brunnberg, näringsfysiolog.
Foto: PRESSBILD

5 goda anledningar att alltid ta lunchrast

Tillhör du skaran som lunchar vid skrivbordet?

Här är fem skäl som kanske får dig att tänka om.

– Fokusera på maten i stället för att arbeta parallellt vid skrivbordet, säger näringsfysiologen Martin Brunnberg.

Cornelia Thomasson

När arbetsbelastningen är hög är det lätt att falla för frestelsen och ta en skrivbordslunch eller, ännu värre, hoppa över måltiden helt. Känner du igen dig? Du är inte ensam. Men om du tror att du tjänar på att göra så här i längden, så är det kanske dags att tänka om. 

Här är 5 bra anledningar till att alltid göra paus för lunch.

1. Du presterar bättre

Som konstaterat ovan: Många tror att de tjänar på att hoppa över lunchen eller förtära den vid skrivbordet. Skälen kan variera, kanske är du mitt i ett flow som du inte vill riskera eller så anser du att du inte har tid att lämna arbetet en sekund.

Men om du verkligen vill prestera bra och orka arbetsdagen ut ska du unna dig en riktig lunchrast.

– Lunchen är viktig för att fylla på kroppens depåer med näring för att du ska orka mer, säger näringsfysiologen Martin Brunnberg och fortsätter:

– Hunger ökar risken för att du gör felaktiga val. Raster är viktiga för att kunna prestera optimalt och kan förbättra prestationerna totalt sett över dagen.

LÄS OCKSÅ: 7 hälsovinster med att ta kaffepaus

2. Du kommer upp och rör på dig

Det här beror givetvis på vilken typ av arbete du har, men om du vet med dig att du tillbringar en stor del av dagen vid ett skrivbord är ett lunchavbrott en god ursäkt att samla lite steg med stegräknaren och sträcka ut musklerna. Även om du inte tar dig tid att gå längre än till lunchrummet så visar forskning att det är bra för hälsan att ta små pauser där du rör på dig.

Utnyttja lunchrasten att jaga några extra steg till stegräknaren. Om det så bara är till lunchrummet fram och tillbaka. Foto: Fotolia

3. Du blir mätt...

Alla som någon gång suttit och slungat i sig en rumstempererad matlåda samtidigt som de betar av sin inkorg har nog varit med om att hungern inte riktigt ger med sig. En timme senare kurrar magen och får en att undra om matlådan kanske bara var en dröm.

Enligt Martin Brunnberg beror det här på att vi inte fokuserar på det vi äter.

– Vissa rön tyder på att du får en lägre mättnad om du har för lite fokus på maten, säger han.

Hans råd är att äta långsammare, så att kroppen hinner signalera till hjärnan att du är mätt:

– Fokusera på maten i stället för att arbeta parallellt vid skrivbordet.

LÄS OCKSÅ: IBS: 5 goda recept för problemmagen 

4. ... och håller vikten bättre

Det finns forskning som visar att personer som äter vid skrivbordet är hungrigare och äter mer än de som tar små pauser under dagen, exempelvis för lunch. Om du inte känner att du blir mätt är risken ändå stor att du äter för mycket, eftersom det inte "tar stopp".

– Äter du för fort kan mättnaden minska, vilket kan leda till ett högre totalt kaloriintag, säger Martin. 

Men samma sak kan hända om du hoppar över lunchen helt. Mackor, kakor, godis och andra typer av snacks slinker lättare ner liksom stora kvällsmåltider. Konsekvenser av detta kan vara oönskad viktuppgång och spikar i blodsockernivåerna.

Stressar du ibland så mycket att du inte känner dig hungrig? Det kan finnas skäl att ändå försöka få i sig något vid lunchtid. Foto: Fotolia

5. Du hjälper dig själv att stressa ner

– Många stressar så mycket att de förtränger sin hunger. Ska man då äta? Ja, jag tycker det, säger Martin Brunnberg.

Det är faktiskt så att du kan nyttja din lunchrast till att varva ner. Martin tipsar om "Mindful eating", något som Hälsoliv tidigare skrivit om. Genom att aktivt bestämma sig för att ta en lunchrast, och ta god tid på sig att äta och njuta av maten så minskar du stressnivåerna i kroppen.

Att vara i nuet när man äter är lättare sagt än gjort, men du kan till exempel försöka tänka på hur maten luktar, smakar och ser ut. Ett annat knep är att tugga långsamt och länge samt lägga ner besticken mellan varje tugga.