ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA
Publicerad 17 sep 2015 12.00

5 enkla matregler att hålla sig till varje dag

<span>Det är lätt att bälja i sig kaffe av ren gammal vana. Men försök att spara koffeinet till tillfällena du verkligen behöver det.</span>

Det är lätt att bälja i sig kaffe av ren gammal vana. Men försök att spara koffeinet till tillfällena du verkligen behöver det.

1/2

Foto: Shutterstock

<span>Havregrynsgröt är rikt på fiber och protein, vilket gör att man håller sig mätt länge och inte faller för sötsaker, eftersom blodsockernivåerna stabiliseras.</span>

Havregrynsgröt är rikt på fiber och protein, vilket gör att man håller sig mätt länge och inte faller för sötsaker, eftersom blodsockernivåerna stabiliseras.

2/2

Foto: Shutterstock

Har du tröttnat på krångliga dieter – med pekpinnar om ALLT?

Men vill ändå äta hälsosamt?

Då finns det några ENKLA regler du kan följa varje dag.

Som förhoppningsvis gör dig piggare och gladare på studs.

Nej, dieter är inte för alla. För det första är det inte säkert att våra kroppar mår bra av att utesluta det ena och det andra, för det andra kan strategierna bakom de olika viktminskningsmetoderna vara så omfattande att man blir stressad bara vid tanken.

Vad många av oss söker är i stället några lättillgängliga och tidseffektiva rutiner, som vi enkelt kan infoga i vår vardag. Kost- och hälsovanor som känns rimliga.

Och lucky you, för här listar vi fem sådana "matregler".

Det är tidningen Prevention som inspirerat till tipsen, som kan ge dig energi för en hel arbetsdag.

1. Börja dagen med citronvatten

Ett gammalt knep som får dig att vakna. Dels för den sura smaken, men framför allt för citronens innehåll av elektrolyter, som hjälper cellerna i kroppen att producera energi. Pressa en halv citron i en liten kopp varmt vatten, eller lägg ett par klyftor i ditt te. Uppfriskande – och gott.

LÄS OCKSÅ: Därför ska du dricka citronvatten på morgonen

2. Gör gröt till frukost

NEJ, gammal hederlig gröt behöver inte vara trist och smaklös. Bara att pimpa den med bär, frukt, frön och nötter så har du en jättesmarrig tallrik.

Havregrynsgröt är fiber- och proteinrik, vilket gör att man håller sig mätt länge och inte faller för sötsaker, eftersom blodsockernivåerna stabiliseras. Dessutom ger gott om kalium och magnesium en riktig energikick.

LÄS OCKSÅ: Snabbfrukost! 3 bästa och nyttigaste valen

3. Ta det lite lugnt med kaffet

Ett par koppar på förmiddagen, några koppar efter lunch – och kanske en kopp efter middag. Det är lätt att bälja i sig kaffe av ren gammal vana.

Men försök att spara koffeinet till tillfällen då du VERKLIGEN behöver det, som när du måste vara pigg inför en bilfärd. Om vi vänjer kroppen vid regelbundna shotar så kommer de att förlora i effekt, samt att man lätt får abstinensbesvär som huvudvärk och trötthet.

4. Låt det aldrig gå mer än fem timmar mellan dina måltider

Varit med om att du plötsligt blir akuthungrig och måste springa till snacksautomaten på jobbet? Det beror med största sannolikhet på att ditt blodsocker sjunkit i botten.

För att undvika onödiga socker- och fettfällor bör man se till att hålla sig lagom mätt över hela dagen. Nyttiga mellanmål, i form av frukt och/eller nötter, är ingen dum idé.

LÄS OCKSÅ: Här är 11 mellanmål som bränner fett

5. Ät quinoa

Quinoa är inte bara en perfekt proteinkälla, betydligt näringstätare än alla andra ris och korn. Dessutom innehåller det massor av folsyra, fosfor och magnesium, som också är livsnödvändigt för kroppen.

Ät som grund i en sallad eller i stället för pasta. Det går också att göra gröt med quinoa som bas.

LÄS OCKSÅ: Gröt och quinoa – dieten som kan förlänga ditt liv

ANNONS