<p>Att äta ute behöver inte vara onyttigt. Det finns massor av hälsosam mat där ute – det gäller bara att veta vad du ska leta efter.</p>
1 av 2: <p>Att äta ute behöver inte vara onyttigt. Det finns massor av hälsosam mat där ute – det gäller bara att veta vad du ska leta efter.</p> Foto: Shutterstock
<p>Är du osäker? Fråga servitören – är det en bra restaurang ska han eller hon ha koll.</p>
2 av 2: <p>Är du osäker? Fråga servitören – är det en bra restaurang ska han eller hon ha koll.</p> Foto: Shutterstock

4 val som hälsosamma gör på restaurang

Välj ett högre bord, ta tips av servitören och bli buffémedveten – Hälsoliv listar sakerna som gör ditt restaurangbesök hälsosammare.

Äter man ute ska man förstås äta gott – men det behöver inte vara detsamma som ohälsosamt. Tvärtom erbjuder dagens restauranger betydligt mer än röda köttstycken och flottdrypande såser.

Att scanna av menyn är självklart ett första steg mot en hälsosam måltid – men därtill finns det en rad andra åtgärder att vidta.

Inför researchen till "Slim by Design: Mindless Eating Solutions for Everyday Life", en bok där matpsykologen Brian Wansink undersökt hur man behåller en beständig och sund diet i vardagen, kunde han konstatera att hälsosamma personer även har ett sunt beteende när det äter på restaurang.

Med inspiration från en artikel i Huffingtonpost, listar Hälsoliv fyra hälsosamma vanor att anamma när du äter ute:

1. Fråga servitören

Att gissa sig till vilken menyns nyttigaste rätt kan man sysselsätta sig med – bättre är det dock att fråga servitören rakt på sak. Det är långt ifrån säkert att svaret är synonymt med sallad – har du tur får du smaka något spännande som du aldrig beställt på egen hand.

2. Sitt vid ett högt bord eller fönstret

Har bordet verkligen betydelse för vad du äter? Ja, iallafall enligt Wansink som i sin studie observerade att personer som dinnerade vid restaurangens höga bord och fönster tenderade att beställa hälsosammare alternativ än gäster som satt vid bås.

Anledningen till detta menade han berodde på att personer som satt högt behövde inta en viss hållning – något som underlättas om man äter lätt. Att de satt mer exponerade för allmänheten pekade han också på som en anledning: personer som satt undanskymda i bås beställde i betydligt högre utsträckning desserter.

 

LÄS OCKSÅ: Smala kvinnors 9 bästa viktknep

3. Välj smör framför olja

Olivolja må låta hälsosamt, men enligt undersökningen fick personer som valde att bre smör på brödet istället för att doppa det i olja i sig 29 procent färre kalorier.

De allra hälsosammaste hoppade dock brödet helt och hållet..

4. Bli buffémedveten

Att tänk över sitt buffébeteende kan låta överdrivet, men faktum är att buffén lätt blir rena kaloribomben.

Tipsen är att tänka på följande innan du går loss på smörgåsbordet:

Välj en liten tallrik – så får du helt enkelt inte plats med lika mycket.

Scanna av buffén – och bestäm i förväg vad du ska satsa på och vad du kan skippa.

Sätt dig med ansikten bortvänd från läckerheterna – så slipper du att frestas att rusa upp och lassa på mer.

 

Kan jag äta på restaurang och gå ner i vikt samtidigt? Visst! Läs mer här!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + produkter från The Body Shop Olive. Köp nu!