4 saker som är bättre än ett nyårslöfte

Hur många gånger har du avlagt ett nyårslöfte under pampiga former den 31 december - för att sedan tappa all fart redan i februari?

Slutsats: Behövs verkligen nyårslöften?

Näringsfysiologen Kristina Andersson och träningsexperten Erika Kits Gölevik, som skrivit boken "Lifestyle planner", listar fyra saker du ska satsa på i stället.

Som leder till hållbara och långsiktiga resultat - vare sig det handlar om viktnedgång, träning eller mer tid åt dig själv.

Andra har också läst

Foto: Shutterstock

1. Hitta rätt mål

Innan du haffar ett mål från en löpsedel, grannen eller jobbarkompisens nystartspepp – fundera på vad verkligen du vill ha i ditt liv. Se till att det blir DITT mål, något som DU verkligen vill.

Tips: Skapa en moodboard. Skriv ner, klipp ut bilder, ta foton på saker som du mår bra av och redan har och/eller vill ha mer av i ditt liv. Det kan vara allt från kravlösa myskvällar till mer tid i naturen, eller stunder med någon som gör dig glad.

När du sedan sätter ditt mål – se på din moodboard och se till att ditt mål verkligen ger dig det som finns på moodboarden. 

Foto: Shutterstock

2. Tappa inte motivationen

Se till att ha ett viktigt och tydligt "varför" du har just det mål du har.

Om du vet varför du gör det du gör, är det så mycket enklare att komma iväg på träningen när soffan lockar eller göra de där matlådorna fast du egentligen inte har någon lust. Ditt varför hittar du i din moodboard.

Foto: Shutterstock

3. Reflektera över hur du har det idag

Innan du börjar gasa mot målet. Stanna upp en stund och fundera på hur det står till i dag. Hur känns kroppen? Hur står det till med sömnen? Har du mycket sötsug? Är du glad? Fungerar magen? Mår du bra av den mat du äter?

Betygsätt från 1-10 och plocka fram listan regelbundet för att få överblick på ditt mående, och kanske också hitta roten till både sådant som fungerar bra och sådant som skevar. Det här hjälper dig också att se vilka konkreta förändringar du faktiskt behöver, kanske ska du börja i en annan ände än du först trodde.

Foto: Shutterstock

4. Gläd dig åt små framsteg

Varje dag, lyft upp sådant som har gått bra. Credda dig själv för det! Om det är något som gått mindre bra, gräm dig inte – bestäm bara vad du ska göra annorlunda imorgon. 

Skriv ner en sak dagligen som du är tacksam över. Att fokusera på tacksamhet är tydligt kopplat till känslor av lycka och välmående.

LÄS OCKSÅ: Bästa knepen för att bryta dina ovanor

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här