4 otäcka fakta: det gör sockret med hjärnan

Att en sockerrik kost kan leda till fetma, diabetes och hjärtproblem vet vi sedan tidigare.

Men hade du koll på hur glukos, fruktos, honung och andra sockerarter kan påverka vår hjärna?

Enligt en artikel i tidningen Huffington Post äter till exempel amerikaner fem gånger så mycket socker som de borde om de följde världshälsoorganisationens rekommendationer.

Och här är några av de värsta konsekvenserna.

1. Det spär på suget och skapar ett begär

När vi äter något sött skickar tungans smakreceptorer signaler till vår hjärna, som i sin tur utlöser bra-hormoner som dopamin. Sockret kapar så att säga hjärnans belöningssystem, säger Jordan Gaines Lewis, forskare i neurovetenskap, enligt Huffington Post. Att ta en chokladbit någon gång ibland gör förmodligen ingen större skada, men ju oftare vi aktiverar belöningscentrat, desto mer triggar vi en ond spiral av händelser som kan leda till överätande. Vi kan utveckla så kallade "cravings", eller begär, och få svårt att kontrollera oss.

Hälsoliv har tidigare skrivit om hur både socker och sötningsmedel i till exempel läsk och "nyttosnacks" i längden kan leda till fetma och diabetes:

– Äter du de här barerna får du cravings och måste hela tiden ha fler, har Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi, sagt.

 

2. Det försämrar minnet och inlärningsförmågan

Studier har visat att en kost med mycket socker försvårar inlärning och försvagar minnet. Det beror enligt forskare på att kommunikationen mellan hjärncellerna försämras när nivåerna av hormonet insulin blir lägre till följd av den höga sockerkonsumtionen.

 

3. Det kan orsaka eller bidra till depression 

En kost rik på socker och fett kan rubba de signalsubstanser i nervsystemet som reglerar vårt humör. Enligt en studie från 2009 löper till exempel personer som regelbundet äter processad mat med mycket socker, mättat fett och salt betydligt större risk att bli deprimerade.

En omfattande Harvardstudie stärkte ytterligare sambandet mellan inflammationsdrivande livsmedel och depression nyligen.

– Vi behöver minska på mängden rött kött, mjölmat, socker, färdigmat och snabbmat, kommenterade professor Charlotte Erlanson-Albertsson forskningsresultatet i Expressen.

 

4. Det ökar risken för demens 

Mer och mer forskning tyder på ett samband mellan en sockerrik kost och demenssjukdomar. Studier har till exempel visar att majoriteten av de personer som lider av alzheimer har problem med sina sockervärden.

Genom att äta mindre socker minskar man risken för minnesproblem i framtiden, menar experter:

– Man ska äta en balanserad kost och försöka undvika för mycket mättade fetter och snabba kolhydrater, har Miia Kivipelto, professor vid Karolinska institutet, sagt till Expressen.

 

LÄS OCKSÅ:

7 smarta sätt att stoppa sockersuget

LCHF-styr om hjärnan och slipp sockersuget