Svart te, grönt te, vitt te eller örtte? De olika sorterna har olika fördelar.
1 av 2: Svart te, grönt te, vitt te eller örtte? De olika sorterna har olika fördelar. Foto: Shutterstock
Allt te kommer från torkade blad från samma träd. Undantaget är örtteer som till stor del består av örter.
2 av 2: Allt te kommer från torkade blad från samma träd. Undantaget är örtteer som till stor del består av örter. Foto: Shutterstock

4 nyttiga teer – kolla när du ska dricka vad

Att det finns hälsofrämjande anledningar att dricka te är ingen hemlighet. Men vilken sort är bäst?

Allt te kommer från torkade blad från samma träd, Camellia sinensis. Undantaget är örtteer som huvudsakligen består av örter, även om spår av torkade teblad kan vara med i blandningen.

Det finns mycket forskning som bekräftar teets hälsofrämjande effekter. Alla olika sorters te innehåller till exempel antioxidanter som skyddar kroppens celler. Precis som kaffe innehåller flera sorter även koffein som hjälper till att hålla oss vakna och alerta.

Men olika tesorter har också egna fördelar, trots att de kommer från samma blad.

Svart te

U.S National library of medicine listar en rad positiva egenskaper som kopplats till svart te. Bland annat visar tidiga forskningsresultat att de, främst kvinnor, som dricker svart te verkar löpa mindre risk för åderförkalkning. Kvinnor som dricker svart te drabbas också av njursten i något mindre utsträckning.

Dessutom finns det indikationer på att svart te förhindrar Parkinsons, hjälper mot diarré och inte minst hjälper dig tappa kilon!

Grönt te

Grönt te har en del oväntade användningsområden förutom att bli drucket på traditionellt sätt. Bland annat finns det en speciell salva gjord på grönt te som kan användas för att behandla vårtor i underlivet.

Vissa använder grönt te för att motverka Chrons sjukdom, Parkinsons, diabetes och karies även om forskningen är lite oklar över om det hjälper. Tidiga forskningsresultat visar att en lösning framställd på grönt te även kan hjälpa mot akne.

Grönt te har också en lugnande effekt tack vare ämnet teanin. Teanin är även känt för att få oss att sova bättre.

Vitt te

Det vita teet kommer från färska vårskott till skillnad från grönt te som görs av äldre blad. Studier har visat att de färska vårskotten har ett par hälsofrämjande fördelar.

Eftersom de bara utsätts för kortvarig ångning och ingen oxidation när vitt te framställs blir flera av de nyttiga ämnena bevarade.

Det innehåller bland annat en högre halt antioxidanter än grönt te

Örtte

Örtteer är gjort på örter som exempelvis kamomill, lavendel eller rooibos. Men de innehåller inte koffein vilket gör dem lämpliga att dricka på kvällen.

 Kamomillte har en välkänd lugnande effekt samt minskar både illamående och matsmältningsbesvär.
Lavendel har flera bra användningsområden och används till exempel för att motverka sömnlöshet och stress. Te på lavendel kan, som kamomillte, ha en lugnande effekt samt hjälpa matsmältningen.
Rooiboste, populärt kallat rött te, är rikt både på mineraler och på antioxidanter. Det hjälper även blodcirkulationen och kan hjälpa att förhindra hjärt-kärlsjukdomar. Att dricka mycket rooiboste har också kopplats till minskat blodtryck och minskad total kolesterol.

Men lagom är bäst

Oavsett vilket te du väljer bör du inte dricka mer än 3-5 koppar om dagen. Det är möjligt att överdosera te men det krävs så många koppar att du antagligen överdoserar vätskeintaget först.

Däremot kan det uppstå andra biverkningar, ofta kopplat till ett för högt koffeinintag.

LÄS OCKSÅ: Kaffe eller te? Nu har forskningen svaret

Text: Kristoffer Elmqvist