Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 16 apr 2015 16:00

4 frukostmisstag som gör att du inte går ner

Ät hellre än apelsin än att dricka apelsinjuice. Då undviker du onödigt socker samtidigt som du får i dig fibrer.

Ät hellre än apelsin än att dricka apelsinjuice. Då undviker du onödigt socker samtidigt som du får i dig fibrer.

1/2

Foto: Lev Dolgachov

Croissanter är bakverk. Ät det gärna någon gång då och då, men om det blir en vana kommer det inte att bli en slank vana.

Croissanter är bakverk. Ät det gärna någon gång då och då, men om det blir en vana kommer det inte att bli en slank vana.

2/2

Foto: Marina Saprunova.

Frukost är dagens viktigaste mål, heter det ofta.

Ju bättre vi bullar upp på morgonen, desto lättare står vi emot sötsug och småätande under resten av dagen.

Men NEJ, man kan inte äta vadsomhelst – eller obegränsade mängder – bara för att klockan är tidig.

Med inspiration av tidningen Women's Health listar vi fyra vanliga frukostmisstag.

1. Du äter fruktyoghurt

Ledsen att behöva säga det, men den där goda lättyoghurten med jordgubbssmak eller vaniljsmak är INTE ett bra frukostval. Tvärtom: smaksatt yoghurt är rena sockerbomben, som en genomgång av tidningen Icakuriren visar. När hälsoexperter rekommenderar en skål med yoghurt till frukost syftar de på naturell yoghurt, gärna treprocentig, utan tillsatt socker.

För att göra den något sötare kan du toppa den med färska bär och frukter, som innehåller en massa nyttiga näringsämnen.

 

Läs också: "15 smarta val: Bästa maten till din frukost"

2. Du dricker juice

Ett glas färskpressad apelsinjuice må så vara, men de vanliga förpackningarna som du hittar i mataffären är tyvärr ingen höjdare. Många juicesorter innehåller lika mycket socker som coca-cola och annan läsk, enligt experter. Vissa skolor i Storbritannien har till och med förbjudit fruktjuice i elevernas lunchboxar för att förebygga övervikt och andra hälsoproblem, enligt The Guardian.

Mycket bättre är att äta apelsinen, eller den aktuella frukten, som den är. Då slipper du både tillsatt socker och får i dig en massa nyttigheter som försvinner vid juicetillverkningen.

3. Du äter flingor och müsli

Numera finns visserligen en uppsjö av nyttigare alternativ till sockerbomber som frosties, cornflakes och havrefras. Men fortfarande innehåller många fling- och müslisorter på tok för mycket sötningsmedel och mjöl. Spana efter alternativ utan tillsatt socker och var sparsam med portionerna. Ett par matskedar räcker.

4. Du lyxar till det med en bagel eller croissant

Visst kan det vara frestande att leka New Yorker eller fransman ibland, men undantag kan lätt bli till en vana. Och det spelar ingen roll att fransyskorna tycks förbli slanka trots sina flotta morgonrutiner: croissanter ÄR bakverk, proppade med snabba kolhydrater. Detsamma gäller för bagels, som i kaloriväg är att likställa med fem skivor bröd, enligt Women's Health. Välj hellre en fullkornstoast med jordnötssmör för en smaskigare start på dagen. (Dock ett smör utan tillsatt socker, helst ska det bara bestå av jordnötter och eventuellt lite salt!)

 

Läs också: "Så går du ner i vikt utan att banta & känna hunger"

Relaterat