Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Hälsoliv i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
Att ALLTID göra nyttiga val är svårt. Men det krävs inga stora uppoffringar för att äta lite nyttigare till vardags.
Att ALLTID göra nyttiga val är svårt. Men det krävs inga stora uppoffringar för att äta lite nyttigare till vardags.
Att ALLTID göra nyttiga val är svårt. Men det krävs inga stora uppoffringar för att äta lite nyttigare till vardags.
Fyll kyl, frys och skafferi med bra råvaror och nyttiga mellanmål som går snabbt att fixa till. Då blir det enklare för dig att äta hälsosamt.
Fyll kyl, frys och skafferi med bra råvaror och nyttiga mellanmål som går snabbt att fixa till. Då blir det enklare för dig att äta hälsosamt.
Fyll kyl, frys och skafferi med bra råvaror och nyttiga mellanmål som går snabbt att fixa till. Då blir det enklare för dig att äta hälsosamt.
1 AV 2
Att ALLTID göra nyttiga val är svårt. Men det krävs inga stora uppoffringar för att äta lite nyttigare till vardags.
Foto: GETTY IMAGES
2 AV 2
Fyll kyl, frys och skafferi med bra råvaror och nyttiga mellanmål som går snabbt att fixa till. Då blir det enklare för dig att äta hälsosamt.
Foto: GETTY IMAGES

4 enkla sätt att äta lite, lite hälsosammare

Visst kan det verka som en lätt match att träna och äta nyttigt. Frågan är bara hur du får dina nya mer sunda val att hålla i längden - för det är inte alltid lika enkelt.

Lovisa Dahlström

Lever du hälsosamt för att gå ner i vikt, orka mer eller kanske för starkare immunförsvar? Vad som än är orsaken så är det lätt att dina nya vanor med tiden suddas ut och du faller tillbaka i gamla mönster. Så hur gör man då sitt nya hälsosamma liv till långsiktig rutin?

1. Ha alltid nyttig mat till hands

När hungern smyger sig på är det viktigt att ha de nyttiga och hälsosamma alternativen lättillgängliga. Det är enkelt att i farten stoppa i sig det som finns nära till hands och som mättar snabbt. Tyvärr går dessa alternativ inte allt för sällan hand i hand med snabba kolhydrater och mycket socker. Förbered och fyll därför både kyl och frys med bra råvaror och nyttiga mellanmål som går snabbt att fixa till.

LÄS OCKSÅ: 8 livsmedel du trodde var nyttiga

2. Välj rätt snabbmatställe

Det kommer komma dagar då matlagning bortprioriteras och du i stället köper hämtmat. Det här behöver dock inte innebära att det står mellan Pad Thai och pizza. Det finns andra möjliga alternativ på menyn. Hälsosam snabbmat går att hitta och dessutom är det nästan alltid möjligt att göra det som finns lite nyttigare, exempelvis genom att be om mindre dressing eller ost. Ofta går det att byta ut pommes mot en sallad. Ytterligare ett tips är att välja Sashimi i stället för Sushi. Du slipper då det sötade riset som ersätts med exempelvis sjögrässallad. Hitta tre olika matställen där du vet att du kan trixa lite och håll dig sedan till dem.

LÄS MER: Enkla knep: Så äter du nyttigt på restaurang

3. Planera in onyttigheter

Att helt förbjuda sig själv att ens smaka på något sött eller ta ett glas vin en fredagskväll vinner få på i längden. Det bästa du kan göra är i stället att noga planera när och hur du ska inkludera dessa onyttigheter i livet. Många väljer att äta hälsosamt och skippa både sötsaker och alkohol under veckorna, för att sedan unna sig på helgen.  Självklart är det individuellt vad som passar en själv, men att på något vis planera sitt ätande och dessutom låta sig njuta – det hjälper många behålla en sund livsstil länge.

4. Meditera mera

Så vad har meditation med långvariga och hälsosamma rutiner att göra? Jo, svaret är faktiskt; det mesta. Genom att rensa huvudet och vara närvarande här och nu kan ätandet komma att bli till en helt ny upplevelse. Fem minuter om dagen räcker för att du ska bli bättre på att lyssna till kroppens hungersignaler och på ett lugnare och mer harmoniskt sätt njuta mer av maten och snabbare känna mättnad.

LÄS OCKSÅ: Meditera – och minska all din ångest och oro