37 enkla knep som gör dig yngre

Att bli äldre är ju egentligen positivt! Ett långt liv önskar vi oss ofta. Det går att göra mycket för att hålla kroppen fräsch och för att se yngre ut - allt från smink och kläder till kost och motion.

Här är råden som kan göra dig 10 år yngre!

Återfukta, återfukta och återfukta. Foto: iStock

1. Huden


Återfukta rikligt

En torr och trist hy kan göra att du ser äldre ut. Se därför till att du återfuktar ordentligt. Med ökad ålder kan du behöva byta ut dina krämer till fetare varianter. Använd gärna krämer som är anpassade för äldre hy eller en ansiktsolja.

Satsa på serum

Ett serum kan hjälpa till att binda fukten i huden. Speciellt de varianter som innehåller hyaluronsyra.

Använd ögonkräm

Huden blir tunnare med åldern, och de första fina linjerna syns oftast runt ögonen. Använd därför en ögonkräm som ger fukt och stärker. Gärna en kräm med anti-age-effekt, som till exempel innehåller A-vitaminsyra, vitamin C eller hyaluronsyra.

Använd solskydd & skugga

Solljuset är härligt men kan göra huden rynkigare och fläckigare. Smörj in dig med solskyddskräm med hög solskyddsfaktor om du ska vistas i solen. Håll dig gärna i skuggan mitt på dagen när solen är som starkast, eller skydda dig med en hatt.

Skrubba bort

Cellförnyelsen kan gå långsammare och det kan leda till glåmig hy. Använd en peeling- eller skrubb­produkt regelbundet för att ta bort döda hudceller.

Prioritera fina bryn. Foto: iStock

2. Släta ut och jämna till

Satsa på en bra bas

En bra grund gör hela skillnaden, en ojämn hud-ton får dig att se äldre ut.

Primer funkar som en grund och kan delvis fylla ut linjer och rynkor.

En foundation tillför färg och jämnar ut hudtonen, till exempel vid mörka ringar under ögonen.

BB-kräm är som en färgad dagkräm som inte bara jämnar ut hudtonen utan även tillför fukt, skyddar mot solen och motverkar pigmentfläckar.

CC-krämer är mer täckande än BB-krämer. Passar dig som har röda partier, ojämn hudton och pigmentfläckar. CC står för Color Correcting eller Color Control.

Concealer är bra att komplettera med om du behöver mer täckning.

Satsa på matt

Glittriga ögonskuggor passar oftast bäst på ung hud. Välj hellre matta varianter i dina favoritfärger. Med en ljus ögonskugga mot ögon­vrån och en mörkare som suddas utåt från glob­linjens högsta punkt får du större ögon.

Använd eyeliner

Fyll i de övre ögonfransarna underifrån med en svart eye­liner. Du får en tätare fransrad som ger ögat en tydligare definition och det ger ett piggare intryck.

Håll läppstiftet på plats

Använd en läppenna för att undvika att läppstiftet flyter ut i de fina linjerna runt munnen. Ett lite ljusare eller varmare läppstift kan ge ett mjukare intryck än ett mörkare och kallare.

Sminka varsamt

Linjer och rynkor under ögonen syns tydligare med ett för tjockt lager smink. Jobba i flera, lätta lager.

Fina bryn

Välformade ögonbryn gör att du ser piggare ut. Ansa formen och fyll i med ögonbrynsfärg i samma nyans som hårfärgen.

LÄS MER: Så fixar du snygga ögonbryn själv hemma

Mascara-tips

Måla inte under­fransarna. Då känns blicken mer öppen och klar eftersom frans­skuggan ger ögat ett litet häng.

Finkornigt puder

Vill man använda puder ska det vara finkornigt eftersom det bara ska fixera ytan, inte suga upp fukten.

Foto: Colourox

3. Håret


Färga håret

För många är de gråa håren det värsta ålderstecknet. Men det råder du lätt bot på genom att färga håret. Tänk på att det är bra om färgen matchar din hudton. Fel färg kan framhäva linjer och rynkor runt ögon och läppar.

Välj rätt frisyr

Nej, du behöver inte klippa dig kort bara för att du har passerat 50-strecket. Det viktigaste är att utgå ifrån vad som passar dig och ditt hår. Hårets kvalitet, ansiktsformen men även kroppsformen kan påverka vad du passar i. Fundera över vad du vill framhäva eller dölja. Har du dubbelhaka som du vill dölja är till exempel en page som slutar vid käklinjen ett sämre val.

Omlottklänning är ett klassiskt smaltrick. Den här heter "Cecilia", kostar 2 099 kronor och kommer från Camilla Thulin.

4. Kläder


40-50-tal

Klänningar från 40-50-talet har ofta en snyggt formad midja och härlig kjol med vidd. Det klär de flesta former, även dig som är lite kurvigare. Var inte rädd för att framhäva dina kurvor.

Håll in

Strumpbyxor som skär in, klänningar som åker på sned, byxor där midjan väller över kanten... Även de snyggaste plaggen kan se trista ut om de inte sitter bra. Då stavas första hjälpen rätt underkläder. Höga trosor som formar midjan, strumpbyxor som lyfter rumpan eller en slimmande underklänning kan göra susen.

Kjollängden

Nej, du behöver verkligen inte skippa kort kjol bara för att du passerat 40. Men generellt är en knälång kjol den enklaste modellen som flest klär i. Vill du dölja knäna så välj en kjol som slutar precis under.

Välj välskräddat

Visst kan en tunika vara snyggt, men det kan också bli en tältkänsla som bara får dig att se större ut. Då kan det vara bättre att satsa på plagg som är lite mer slimmande men framför allt mer välskräddade.

Rätt byxor

Lägg lite extra tid och kanske en extra slant på minst ett par riktigt välsittande byxor. Det kan vara ett par snygga jeans men också till exempel ett par skräddade, vida byxor med lite högre midja.

Testa omlott

Klänningar eller toppar med omlott är magiska plagg som klär och smickrar alla former. Med rätt modell känner du dig snygg och bekväm i alla lägen.

Variera de fotriktiga skorna

Investera i minst ett par snygga skor med lite klack. Välj den höjd på klacken som passar dig, du ska kunna gå i skorna utan att stappla fram. Med rätt klackskor får de flesta en lite bättre hållning och upplever att benen ser både längre och smäckrare ut.

Foto: Christian Örnberg

5. Motion


Promenera mera

Det bästa är att du inte behöver hårdträna för att få en yngre-effekt, det räcker med enkla promenader. Enligt forskningen så kan tre timmars motion i veckan göra din kropp ett decennium yngre. Det har bland annat forskare vid King's College i London som studerat över två tusen tvillingpar kommit fram till. Med 25-30 minuters promenad om dagen kan du alltså föryngra din kropp rejält.

Det beror på att motion påverkar våra telomerer, som finns i cellerna. Telomererna skyddar våra kromosomer, det vill säga vår arvsmassa. Korta telomerer ökar risken för att dö i förtid, och med ökad ålder blir de automatiskt kortare. Med regelbunden träning hålls telomererna längre, vilket kan förlänga livet.

Andra studier har visat att yoga, mindfulness och meditation kan ha samma effekt på telomererna.

LÄS MER: Tappa 4 kilo på 4 veckor med promenader

Rör på dig i vardagen

Vardagsmotionen är det som är enklast att åtgärda. Bryt stillasittandet, ställ dig upp och rör på dig en gång i halvtimmen. Eller stå upp när du jobbar och cykla eller promenera gärna till jobbet, säger Mai-Lis Hellénius, professor på Karolinska institutet.

Katarina Woxnerud Foto: Patrik Cederman

6. Sträck på dig


Sträck på dig

Ingen vill se ut som en gammal kutryggig gumma om det går att undvika - och det gör det. Ett enkelt knep för att se och uppfattas som yngre är att gå med raska steg, sträcka på sig och le!

Dålig hållning kan till exempel bero på ensidigt jobb eller att du inte sitter ergonomiskt när du arbetar. Men att vi överlag sitter ner en stor del av vår vakna tid är också ett problem.

– Många är så stillasittande, det gör att vissa muskler är för svaga och andra är för stela. Till exempel kan skuldrorna, rygg, mage, rumpa, höft eller fötter vara försvagade eller stela, säger träningsexperten Katarina Woxnerud.

Ett vanligt fel man gör är att man skjuter ut rumpan för mycket och lutar fram överkroppen, det ger en onödig belastning på ryggen. Försök i stället att hålla blicken riktad framåt och skjuta fram höften lite grann. Då får du en rakare hållning och stabiliserar ryggen.

Var mån om familj & vänner. Foto: Bigstock

7. Må bra


Prioritera umgänge

Om du mår bra så syns det utanpå. Forskning har visat att de som är tillfreds med livet och har ett socialt nätverk mår bättre och ofta lever längre. Så var rädd om familj och vänner, prioritera um­gänge och aktiviteter som får dig att bli lycklig.

Sov sött

Sov ordentligt. Under de 3-4 första timmarna av djupsömn produceras massor av tillväxthormon. Det hjälper till att reparera dina celler. En hög halt av tillväxthormon kan göra din benstomme starkare, minska din fettväv och göra huden tjockare.

LÄS MER: Alltid trött? 10 möjliga orsaker att fundera på

Motverka kisandet

Ständigt kisande eller ett bekymrat ansiktsuttryck kan bidra till rynkor. Använd solglasögon eller solhatt när du är i solen. Kontrollera synen, det kan vara dags för läsglasögon. Gör gärna ansiktsgymnastik för att sträcka ut muskler och hud.

Sluta röka

Rökning gör inte bara att risken för allvarliga sjukdomar som cancer och hjärt-kärlsjukdomar drastiskt ökar. Cigaretterna gör dessutom att blodcirkulationen blir sämre och huden glåmigare och rynkigare. Gulare tänder är en annan ovälkommen effekt.

Drick när du är törstig. Foto: Thinkstock

8. Kosten


Ta det lugnt med alkoholen

Alkohol är uttorkande för kroppen, sänker fettförbränningen och prestationsförmågan. Undvik ständigt vinpimplande och välj var­annan vatten när du dricker alkohol.

Motverka inflammation

Ät antiinflammatoriskt. Fet fisk, valnötter, bladgrönsaker, kål, broccoli och rapsolja som innehåller omega 3-fetter är antiinflammatoriskt. Avokado, olivolja, ägg, rotfrukter, quinoa, bovete och yoghurt är andra livsmedel som är bra.

Undvik de snabba kolhydraterna i till exempel socker, vit pasta och vitt bröd. De bidrar till en process som kallas glykosering vilket i sin tur höjer halten av ett ämne som kallas AGE. Det bidrar till inflammation. Rostade produkter och hårt stekt mat är inte heller bra i större mängder.

Fyll på med vätska

Om du dricker för lite blir både din kropp och hud ut- torkade. Det kan göra dig tröttare och huden tristare. Se till att du får i dig tillräckligt med vatten, minst två liter om dagen.

LÄS MER: Så mycket vatten ska du dricka per dag
Morötter. Foto: iStock

9. Fixa naturligt solskydd


Naturligt solskydd

Vad du äter kan göra huden mer eller mindre känslig för solen. För att minska risken för solskador ska du satsa på färgglada livsmedel. I dessa finns färgpigment som verkar som antioxidanter, det vill säga att de stärker hudens försvar.

Skydda huden med:

Ellagsyra. Finns i bland annat röda bär och frukter som jordgubbar, hallon, granatäpple och tranbär. Ju rödare, desto bättre!

Lykopen. Skyddar huden och kan göra den spänstigare. Finns i till exempel vatten­melon och tomater.

Beta­karoten. Stärker huden genom att skydda mot fria syreradikaler. Finns i morötter, äggula, spenat och aprikoser.

Botox. Foto: Bigstock

10. Estetisk behandling


Laser mot pigmentfläckar

Laser eller IPL kan användas för att ta bort pigmentfläckar eller rodnad.

Botox mot bekymmersrynkan

Botox och liknande verkar muskelavslappnande och kan bland annat användas för att minska bekymmersrynkan mellan ögon­brynen eller "kråk­sparkar" runt ögonen.

Kemisk peeling slätar ut

Kemisk peeling är ett samlingsnamn för olika behandlingar där aktiva ämnen, som aha-syror, läggs på huden. Kan minska pigmentfläckar, solskador, ärr och ha en utslätande effekt.

OBS! Läs på ordentligt innan du gör en behandling med exempelvis fillers. Dessa kan fortfarande utföras av personer som inte är sjukvårds­utbildade. Välj en klinik där en läkare eller sjuksköterska utför behandlingen. Läs mer på Estetiskainjektionsradet.se och Rebs.se. Tänk också på att det kan finnas risk för biverkningar.

Fillers

Fillers, som Restylane, kan användas för att ge volym och minska mörka ringar under ögonen, mungipor som sluttar neråt eller hängiga kinder.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!