19 saker som händer i kroppen när du går

<p>En halvtimmes snabb promenad om dagen förbättrar hälsan dramatiskt, menar professor Carl Johan Sundberg.</p>

Foto: Shutterstock

1 av 2: <p>En halvtimmes snabb promenad om dagen förbättrar hälsan dramatiskt, menar professor Carl Johan Sundberg.</p>

Carl Johan Sundberg är läkare och professor i arbetsfysiologi vid Karolinska institutet.

Foto: Fotograf Ulf Sirborn

2 av 2: Carl Johan Sundberg är läkare och professor i arbetsfysiologi vid Karolinska institutet.

Träning kan göra oss både friskare och mer harmoniska, och förlänga våra liv.

Professor Carl Johan Sundberg guidar genom kroppen.

Andra har också läst

Regelbunden träning är en mirakelkur, menar Carl Johan Sundberg, läkare och professor i arbetsfysiologi vid Karolinska institutet.

– Går man en rask promenad på 30 minuter om dagen lever man i genomsnitt fem år längre. Tränar man mer kan man leva sex-nio år längre.

Och detta är ingen gissning eller tro utan baseras på fakta om över 100 000 personer som forskare följt till deras död.

– Regelbunden träning skyddar mot, och kan till och med behandla, en lång rad sjukdomar, berättar Carl Johan Sundberg. Att träna är bland det absolut viktigaste du kan göra för att undvika till exempel flera cancerformer.

– För många läkemedel mot hjärtkärlsjukdom går det att minska dosen om man motionerar.

 

LÄS OCKSÅ: Träna hemma – 5 enkla övningar som ger resultat

 

Motion motverkar också depression, ångest och fobier.

I många decennier har forskarna trott att man måste bli svettig och rejält andfådd för att motion ska påverka hälsan.

– Nu vet man att bara en halvtimmes snabb promenad om dagen förbättrar hälsan dramatiskt jämför med om du inte motionerar.

Forskarna räknar med att varje år dör fem miljoner personer på jorden i förtid på grund av brist på motion.

Det är nästan 15 000 om dagen.

– Man kan jämföra med rökning. Vi visste redan på 1960-talet att det var farligt, ändå fortsatte folk. Om 20 år tror jag att vi anser det vara lika dumt att inte motionera som att röka.

 

Nya rön visar att intervallträning sannolikt ger större effekt än en lika stor dos träning i samma tempo, berättar Carl Johan Sundberg.

– Man har jämfört äldre personer som promenerade i rask takt med äldre som varierade tempot. De som gick i olika tempo fick påtagligt större förbättringar av blodsocker, blodfetter och blodtryck.

 

Det här händer i kroppen om du promenerar 30 minuter varje dag:

1. HJÄRNAN

  • Minskar demensrisk. Risken att drabbas av demens nästan halveras – och för den som ändå till slut drabbas kan sjukdomsdebuten skjutas framåt cirka fem år.
  • Minskar ångest. Ångest och stress minskar – liksom risken att drabbas av depression.
  • Antidepressiva. Kan fungera lika effektivt som läkemedel vid lätt/medelsvår depression.
  • Lindrar Alzheimer. Symtom vid ms, parkinson och Alzheimers lindras.
  • Ökat fokus. Din förmåga att fokusera och koncentrera dig ökar.

2. BRÖSTEN

  • Minskad risk för bröstcancer. Risken för kvinnor att drabbas minskar med 20 procent. En teori är att kroniska låggradiga inflammationer i kroppen, som kan leda till tumörutveckling, minskar med träning. En annan förklaring är att övervikten minskar; fetma och diabetes ökar markant risken för bröstcancer. En tredje handlar om hormoner, den som tränar har lägre östrogen- och insulinnivåer i blodet.

3. HJÄRTAT

  • Minskad risk för hög blodtryck. Minskar risken att drabbas med 40 procent.
  • Minskad risk för hjärtkärlsjukdom. Minskar risken att drabbas med 40 procent.
  • Minskad risk för stroke. Minskar risken att drabbas med cirka 27 procent.
  • MInskad risk för diabetes. Minskar risken att drabbas med cirka 50 procent!
  • Läker efter stroke. Kan läka hjärnan bättre än medicin efter en stroke.

4. MAGEN

  • Minskad risk för tjocktarmscancer. Minskar risken att drabbas med 20-40 procent. Forskarna har flera teorier. En är att födan snabbare passerar genom tarmen då vi är fysiskt aktiva, vilket gynnar tarmhälsan. En annan är att cellernas delningsbenägenhet minskar på grund av hormonell påverkan.

5. CELLERNA

  • Ger längre liv. Lever du cirka fem år längre (jämfört med om du inte tränar).
  • Skyddar mot infektion. Immunförsvaret stärks och du skyddas mot vanliga förkylningar och andra infektioner.

6. BENEN

  • Minskad risk för benskörhet, och därmed frakturer.
  • Minskad risk för reumatism
  • Minskad risk för ledsjukdomar.
  • Bättre balans.
  • Mer muskler. Mer muskler hjälper din kropp att reglera fett och socker vilket främjar din hälsa och kroppsvikt.

 

LÄS OCKSÅ: Gå dig smal med 7 smarta knep 

TRÄNINGENS ABC

A – GÅ RASKT:

Redan 15 minuters snabb promenad om dagen förbättrar hälsan och ökar sannolikheten att leva längre. Men grundregeln är promenad i rask takt i minst 30 minuter så att man blir andfådd, varje dag. De som gör det lever cirka fem år längre och har en lägre risk för flera allvarliga sjukdomar. Man bör komma upp i 50-60 procent av sin maxpuls, vilket för en 40-åring är cirka 90-100 slag i minuten. Du ska alltså gå rätt fort. Man kan också dela upp halvtimmen i tre promenader om tio minuter. Vill du hellre jogga – då räcker 20 minuter per dag. Eller springa snabbt i tio minuter.

B - TRÄNA STYRKA:

Öka gärna dosen, och få ännu bättre hälsa! Lägg på träning med högre intensitet minst 75 minuter i veckan. Se till att stärka kroppens stora muskelgrupper med styrketräning eller motsvarande minst två gånger i veckan (det funkar mycket bra att göra enkla övningar hemma).

C - EN BENSTRÄCKARE:

Även om du tränar varje dag är det farligt för hälsan att sitta stilla för länge. De som sitter mycket löper större risk att dö i förtid. Ta en bensträckare varje timme. Står du och jobbar en timma per arbetsdag (i stället för att sitta) bränner du cirka 10 000 kalorier mer per år – vilket är lika mycket som under tre maratonlopp! – och minskar 1,5 kilo i vikt.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här