ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA
Publicerad 10 mar 2015 16.00

15 smarta val: Bästa maten till din frukost

Frukost ska vara gott - och enkelt.

På vardagsmorgnarna har vi sällan tid att ställa oss vid spisen.

Så bra då att många av de smarrigaste och smidigaste valen dessutom är nyttiga!

Med inspiration av tidningen Health listar vi 15 hälsosamma favoriter.

1. Fullkornsbröd

"Bakat" får oförtjänt mycket kritik i dagens kolhydratfientliga dieter. Allt bröd är nämligen inte farligt. Det finns en massa bra surdegs-, råg- och fullkornsvarianter – det är framför allt det vita brödet du ska se upp med. Dessutom påverkar ju vad du har frukostmackorna hur nyttiga de blir. Välj hellre pålägg som avokado, ägg och skinka än marmelad och nutella.

LÄS OCKSÅ: Så bra är nya hälsomaten: chiafrön, ghee, bovete, kvarg, mandelmjölk...

 

2. Grekisk yoghurt

För bra för att vara sant? Nej, den här krämiga, efterrättsliknande yoghurten är tack vare sitt höga proteininnehåll faktiskt nyttigare än många andra sorters surmjölk, inte minst alla sockrade fruktalternativ. Välj en naturell variant med eller utan fett och addera bär, nötter och lite honung, så har du en frukost som skulle kunna vara sänd från himlen. (Att Grekland är ett av de länder där man lever längst säger väl allt?)

 

3. Blåbär, hallon och jordgubbar

Det kan väl inte ha undgått någon att våra favoritbär är rena supermaten, tack vare innehållet av antioxidanter och vitaminer som skyddar alltifrån minne till hjärta. Blåbär, hallon och jordgubbar är dessutom kalorisnålare än de flesta frukter. Så lyckliga oss i Sverige som har dem på tomten (eller i skogen intill)!

 

4. Banan

Perfekt som sötning och tuggmotstånd i yoghurten eller gröten. Bananen är både mättande och näringsrik. Ibland hör man folk prata om att den är full av kalorier och kolhydrater, men det är bra kolhydrater och andra hälsofördelar överväger. Till exempel innehåller den gula böjen mycket kalium, som hjälper till att sänka blodsockret och gynnar hjärtat.

 

5. Havregryn

 När man var barn var havregrynsgröt det mindre aptitliga alternativet av gröt - man ville ju hellre ha söt och mild risgrynsgröt eller mannagrynsgröt?! Men dags att omvärdera det nu! Havregryn är rika på fiber, som både mättar magen och sänker kolesterolet. Och jo, det går att göra gudomlig havregrynsgröt om man pimpar den med exempelvis banan, bär, nötter och honung. Det finns en anledning till att hälsomedvetna kaféer i storstäderna numera slåss om att göra den smaskigaste varianten. Havregrynsgröten - trendig tillslut.

 

6. Grapefrukt

Grapefruktdieten, eller Hollywooddieten, slog igenom på 1930-talet och marknadsfördes som ett enkelt sätt att tappa många kilon snabbt. Men i takt med ökad medvetenhet vet vi att det inte är särskilt hälsosamt att leva på i huvudsak grapefrukt. Dock är frukten proppad av antioxidanter som stärker immunförsvaret - och den sägs alltså påskynda fettförbränningen och göra gott för blodsockret. Så ät den tillsammans med några mer mättande frukostval.

 

7. Tranbärsjuice

Mindre söt än apelsinjuice, men även när det gäller tranbärsjuice ska man undvika sockrade varianter. I renare form har den dock flera hälsoeffekter, som att den motverkar bakterier i urinblåsan, vilket tros kunna förhindra urinvägsinfektion.

 

8. Linfrön

Inte mer än en matsked i yoghurten eller gröten, säger kostexperterna. Linfrön innehåller nämligen cyanid, som kan vara skadligt i för stor mängd. Men i lagom dos gör pyttefröna underverk för att hålla i gång magen, tack vare sin höga halt av kostfiber och omega 3-fettsyror. Hela linfrön innebär mindre hälsorisk än krossade.

 

9. Te

Även svart och vitt te innehåller immunstärkande antioxidanter, men allra hälsosammast är den gröna varianten. Grönt te sägs bland annat kunna sätta fart på ämnesomsättningen och hjälpa kroppen att bränna fett, vilket i sin tur kan göra det lättare att hålla vikten.

 

10. Färskpressad apelsinjuice

Apelsinjuice som man köper i mataffären är ofta full av tillsatt socker, vilket inte är bra för hälsan. Men färskpressad, direkt från apelsinen, tillför den en massa vitaminer som gör gott för kroppen. Se upp med mängden dock, för fruktsocker är fortfarande socker. Max ett glas till frukosten är lagom.

 

11. Mandelsmör

Liksom jordnötssmör är det här en riktig drömprodukt, eftersom den både smakar mumma och är nyttig. Mandelsmör innehåller massvis med protein och bra fett. Använd som topping på gröten eller bred en klick på fullkornsbrödet eller äpplet. När det gäller "nötsmör" bör man alltid vara uppmärksam på innehållet. Undvik burkar med många ingredienser och tillsatt socker. (Helst ska det bara vara jordnötter och eventuellt lite salt.)

 

12. Kiwi

Glöm inte bort den här rackaren när du står vid fruktdisken, den smakar nämligen lika gott på yoghurten eller gröten som blåbär, hallon och jordgubbar. Och den innehåller nästan lika mycket C-vitamin som en apelsin och mer fibrer än en banan! Kiwi stärker immunförsvaret och är bra för matsmältningen. Och för alla som undrat: jo, det finns hälsofördelar med att äta skalet, bara du sköljer och skrubbar det först.

 

13. Kaffe

Nu pratar vi inte lyxig latte med en massa mjölk och socker, utan snarare den svenska/amerikanska varianten "svart kaffe", alternativt en italiensk stark espresso. På senare år har det blivit mer tillåtet att sörpla java, eftersom hälsofördelarna tycks vara fler än riskerna. Antioxidanterna i kaffet avgiftar kroppen från kemikalier och koffeinet tros kunna motverka depression, diabetes och alzheimer. Sedan skadar det ju inte att man blir pigg och kommer ur morgondimman lite snabbare efter en kopp.

 

14. Ägg

Nej, det där gamla ryktet om att ägg skulle vara farligt att äta på grund av högt kolesterol ligger numera i papperskorgen. Om man inte är sjuk med särskilda dietföreskrifter behöver man inte vara rädd för att äta för många. Tvärtom är ägg rena rama mirakelmaten, eftersom de mättar som få andra livsmedel i sin storlek, tack vare det generösa proteininnehållet. Dessutom är de rika på antioxidanter och vitaminer - och det är ju toppen att man kan välja på kokt, stekt, omelett eller röra till frukosten.

 

15. Nätmelon och vattenmelon

Ett bra sätt att få i sig vätska på morgonen. Vattenmelon är som det låter rikt på vatten, men betydligt godare än gurka! Och trots den söta smaken innehåller både vatten- och nätmelon få kalorier men desto mer C- och A- vitamin, som bland annat gör gott för din hy.

ANNONS

Relaterat