<p>Ikaria, Grekland.</p>
1 av 6: <p>Ikaria, Grekland.</p> Foto: Colourbox
<p>På Costa Rica lever man länge.</p>
2 av 6: <p>På Costa Rica lever man länge.</p> Foto: Anja Krontoft
I Okinawa har man bland de längsta medellivslängderna i världen.
3 av 6: I Okinawa har man bland de längsta medellivslängderna i världen. Foto: Colourbox
Jamie Oliver gick ner 1,7 kilo under resans gång.
4 av 6: Jamie Oliver gick ner 1,7 kilo under resans gång. Foto: Mark Cuthbert
<p>Sjögräd är jättenyttigt.</p>
5 av 6: <p>Sjögräd är jättenyttigt.</p>
<p>Sötpotatis äts ofta på ställen där man lever länge.</p>
6 av 6: <p>Sötpotatis äts ofta på ställen där man lever länge.</p> Foto: Krister Larsson

14 livsmedel som får dig att leva till 100 år

Jamie Oliver har rest jorden runt och tagit reda på var i världen man äter bäst.

Svar: i Grekland, Japan och på Costa Rica.

Bland de livsmedel som tycks förlänga vår livslängd märks räkor, valnötter och sötpotatis.

Så då vet du vad du ska handla till nästa fredagsmys.

Istället för tacos med köttfärs, riven ost och majs: testa räkor, sötpotatis-pommes, valnötter och lite färsk frukt till helgmyset? Kanske en knasig mix – men i alla fall nyttig. Det visar kändiskocken Jamie Oliver i sin nya programserie.

Den brittiske matfavoriten har rest jorden runt för att se hur man äter på de platser där människor lever som längst. Toppar statistiken gör Costa Rica i Centralamerika, samt öarna Ikaria i Grekland och Okinawa i Japan.

På Costa Rica är det inte ovanligt att man lever till 100, tack vare en i stort sett vegetarisk kost, som dessutom är fett- och kalorisnål. På grekiska Ikaria lever folk i genomsnitt tio år längre än i övriga Europa och Nordamerika, med en medelhavskost som innehåller mycket frukt och grönt samt bra fetter.

Jamaie Oliver är känd för sitt engagemang vad gäller människaor och mat i världen.

Den nya tv-satsningen har fått namnet "Jamie's super food", eftersom Jamie Oliver under resans gång har identifierat ett antal supernyttiga livsmedel som sägs öka chansen till ett långt och rikt liv. Att fisk, ägg och nötter finns med på listan är kanske föga förvånande för oss i Skandinavien, men visste du att även sötpotatis, tofu och sjögräs hör till det bästa du kan stoppa i dig?

Satsa på bönor och kryddor

Enligt Jamie Oliver behöver man inte krångla till det med exotiska och dyra livsmedel för att äta hälsosamt, när det finns så många (förhållandevis) billiga och näringsrika alternativ alldeles i vår närhet.

Super Food-boken.

– Det handlar inte om gojibär och gröna drinkar, utan om att laga smart med rena råvaror. I samtliga av de här tre länderna använder man anspråkslösa ingredienser för att göra några av de enklaste och godaste rätter jag smakat, säger han i programmet, enligt tidningen The New Zealand Herald.

Så satsa på att fylla skafferiet med magra bönor och starka kryddor snarare än kött och annan mat med mycket mättat fett.

Här listar vi de 14 livsmedel som Jamie Oliver menar bidrog till att han gick ner 1,7 kilo under produktionen.

 

1. Fisk

2. Räkor

3. Ägg

4. Färsk frukt

5. Vilda grönsaker och örter

6. Vitlök

7. Valnötter

8. Svarta bönor

9. Sötpotatis

10. Chili

11. Tofu

12. Vildris

13. Sjögräs

14. Getmjölk

Tofu – ett bra vegetariskt alternativ. Foto: Colourbox


Andra mattips för ett längre liv - enligt Jamie Oliver

*Begränsa din köttkonsumtion till max två portioner i veckan.

*Konsumera merparten av dina kalorier under dagens första hälft. (Förslagsvis: ät en stor frukost och en mindre middag.)

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!