ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

13 grönsaker som räddar din hälsa

Publicerad 25 feb 2015 10.41
Hälsoliv>HÄLSA

Varför inte satsa på att göra en juice så nyttig som möjligt?

Här är frukter, bär, grönsaker och rotfrukter som hälsomaxar drinken.

LÄS OCKSÅ: Så bra är nya hälsomaten: chiafrön, ghee, bovete, kvarg, mandelmjölk...

 

 

Selleri: Skyddar hjärnan

Ger en frisk smak som lyfter fram andra smaker i juicen. Rik på vätska och är därför som gjord för att stoppa i råsaftcentrifugen. Juica både ­stjälkar och blad.

Fördelar: Balanserar blodtryck och stimulerar matsmältningen, motverkar inflammationer och innehåller ämnen som skyddar hjärnan och ­nervsystemet. Ger B- och C-vitamin.

Tips: Är du nybörjare och tycker att selleri smakar för beskt - ersätt den delvis med gurka.

Bästa smakkompisar: Ett syrligt äpple, citron, gurka.

 

Gurka: Ger fina naglar

Bra nybörjargrönsak, juicen blir lättsmält och mild. Juica med skalet.

Fördelar: Ger antioxidanter, C-vitamin plus kisel som stärker leder och muskler samt gör hår, hud och naglar fina.

Bästa smakkompisar: Äpple, päron, selleri.

 

Grönkål: Minskar cancerrisken

Supergrönsak som stimulerar kroppens avgiftning på ett kraftfullt vis. Ger en ganska besk juice.

Fördelar: Späckad med järn, kalcium och ­antioxidanter som vitamin C och E plus goda ­tarmbakterier. Gemensamt för all kål är att de ­innehåller svavelhaltiga ämnen som är bra för hälsan och minskar risken för cancer.

Bästa smakkompisar: Citron, lime eller apelsin. Prova också med en bit ingefära.

 

Broccoli: Bra för ögonen

Ger en avgiftande och läkande juice som smakar ganska bittert.

Fördelar: Full med A- och C-vitamin samt ­kalcium. Sätter fart på antioxidanten glutation i kroppen som hjälper levern att rensa ut skadliga ämnen. Bra för ögonen.

Tips: Gör juice av stammen och stjälkarna och spara de torrare buketterna till matlagning.

Bästa smakkompisar: Citron och ingefära.

 

Foto: Photographer: Anton Ignatenco

Avokado: Fint för hjärtat

Krämig och mild, med smak av nöt - mycket bra bas i smoothies. Gröp ur, ta bort kärnan och mixa.

Fördelar: Rik på vitamin E som gör huden smidig och ger håret glans. De nyttiga fettsyrorna är bra för hjärtat. Innehåller kalium som reglerar kroppens blodtryck.

Bästa smakkompisar: Bladgrönsaker och citron ger karaktär åt den milda avokadosmaken. Gott att späda smoothien med kokosvatten. Matchar också fint med nötter.

 

Foto: Anton Ignatenco

Ingefära: Kan lindra värk

Rot som räknas som en ört. Denna "pepparkakskrydda" ger juicen sting och sötma och gör den helt enkelt godare. Skölj och tryck ner deni råsaftcentrifugen med skalet på.

Fördelar: Packad med antioxidanter. Den ­motverkar inflammationer och kan bidra till sänkt blodtryck. Förbättrar och stimulerar matsmältningen, ökar cirkulationen och kan lindra värk.

Tips: Kan odlas som krukväxt. Köp en bit färsk ­ingefära. Välj en som visar lätt gröna "ögon" som du planterar i jord med halva biten synlig. Ställ varmt och vattna. Trivs bäst i halvskugga. Skotten doftar ingefära när man rör dem.

Bästa smakkompis: Citron.

 

Bladgrönsaker & örter: Är kalorisnåla

Spenat, rucola, romansallad, mangold, persilja, timjan med flera. Blanda en flytande sallad i mixern eller krydda juicen med grönt genom att pressa bladen i råsaftcentrifugen.

Fördelar: Fulla av klorofyll, antioxidanter och mineraler som kalium, kalcium, magnesium och järn - och nästan tomma på kalorier.

Variera sorter; de olika bladen bidrar med olika antioxidanter.

Tips: Varva med till exempel gurka eller selleri (som innehåller mycket vätska) så att inte bladen fastnar i råsaftcentrifugen.

Tips: Försök hitta så grova och mörkgröna blad som möjligt som ger mest vätska.

Bästa smakkompisar: Citron, lime, syrligt äpple.

 

Rödbeta: Gör kroppen uthållig

Ger en mjuk och fyllig god smak med karaktär. Passar mycket bra att juica i råsaftcentrifugen. Den vackra rosa-röda färgen brukar "slå ut" alla andra färger.

Fördelar: Proppad med C-vitamin, järn och ­folsyra och har en starkt utrensande effekt. ­Innehåller aminosyran metionin som bättrar på kolesterolvärdena och driver ut slaggprodukter. Ökar blodets syreupptagning; gör kroppen mer uthållig!

Tips: I början - nöj dig med en liten rödbeta per juice. Innehåller oxalsyra som kan reta magen.

Bästa smakkompisar: Morot, ­ingefära, äpple och citron.

 

Foto: Anton Ignatenco

Morot: Ger effekt på huden

Ger en söt, god och vackert orange juice som barn brukar gilla.

Fördelar: Rik på ämnen som motverkar virus och bakterier. Innehåller vitaminerna B, C, D och E samt betakaroten som omvandlas till vitamin A i levern. Bra för huden samt har en avgiftande effekt på lever och tarm.

Tips: Vill du få i barnen mer grönsaker? Pressa till exempel palsternacka, fänkål, selleri eller paprika i en gyllene morotsjuice som du sötat med en ­apelsin.

Bästa smakkompisar: Rödbeta, citron och ­ingefära - läcker juice som är en perfekt "första hjälpen" mot sötsug!

 

Apelsin: Kan sänka blodtrycket

Säg juice och många tänker apelsinjuice. Färskpressad apelsinjuice är en klassisk morgondryck.

Fördelar: Rik på C-vitamin. Innehåller upp till 170 flavonoider (grupp av antioxidanter) som kan sänka blodtryck och lindra inflammationer.

Tips: Apelsinsaften är väldigt söt - tänk på att inte pressa för många apelsiner samtidigt. Då får du i dig mycket fruktsocker. Balansera juicen med till exempel morot, rödbeta, grönkål, selleri.

 

Banan: Skyddar magen

En halv/hel banan gör din juice mer mättande, krämig och "barnvänlig". Ger en söt, mild smak.

Fördelar: Rik på kalium, järn, selen, B-vitaminer. Ger en bättre bakterieflora och skyddar magsäcken mot frätande syra.

Tips: Mixa banan med mandelmjölk, några nötter och rå kakao - barnsligt gott mellanmål!

 

Citron & lime: Motverkar bakterier

Den friska, sura saften gör grönsaksjuicerna mindre fräna och beska. Blir oftast pricket över i:et på din juice!

Fördelar: Fulla med vitamin C, motverkar ­bakterier och inflammationer samt är avgiftande.

Tips: Låt citron och lime turas om i dina juicer så att du får variation.

 

Äpple: Minskar risk för hjärt-kärlsjukdom

Juica äpplet som det är - maskinen tar bort det hårda i kärnhuset. Den friska äppelsmaken matchar mycket bra mot de lite jordiga, kärva grönsakssmakerna.

Det går också bra att köra äpplet i mixern - ta då bort kärnhuset och hacka i bitar först.

Fördelar: Är en av våra bästa källor till skyddsämnena flavonoider som minskar risken för cancer och hjärt-kärlsjukdom.

Tips: Äppelskalet innehåller cirka tre gånger mer antioxidanter än fruktköttet per vikt, så ta alltid med skalet.

Välj närodlat. Svenska äpplen, som cox orange, innehåller höga halter antioxidanter vilket beror på att de svenska frukterna mognar sakta under en längre tid i vårt klimat; solljuset stimulerar antioxi­danter att bildas.

Röda äpplen innehåller mer antioxidanter än gröna.

ANNONS

Relaterat