13 dåliga vanor som faktiskt är bra för dig

För att må bra och bli lycklig krävs enligt experterna god planering och självdisciplin i vardagen.

Man ska sova ordentligt, äta nyttigt och träna regelbundet.

Men rutinerna och pekpinnarna kan faktiskt bli för många, med konsekvensen att människor tvärtom blir stressade och olyckliga.

Här berättar vi varför vissa ”misslyckanden” eller rentav dåliga vanor kan vara att föredra ibland.

Foto: iStock

1. Våga bryta dina rutiner

Du vet vad du borde göra för att maxa ditt välmående. Sova sju timmar per natt, skippa sockret, gå minst 10 000 steg per dag och hinna med två-tre intensivare träningspass per vecka. Vid sidan av dessa (rätt så grundläggande) hälsoåtgärder har du ett arbete att sköta, en umgängeskrets att vårda och eventuellt en familj som behöver din omsorg.

Men jodå, det GÅR att få till, om du bara planerar och förbereder varje enskild dag i detalj. Går upp klockan 06 oavsett, har matlådorna färdiga i kylen och en personlig tränare på stand-by.

Så här lever en massa på ytan framgångsrika människor i dag, utan att reflektera över sin brist på fritid eller möjlighet att vara spontan. Varenda minut är uppbokad och man nallar hellre någon timme på sömnen, för att hinna till gymmet före jobbet. Man känner sig duktig, effektiv och hälsosam. Men det finns ett pris.

LÄS MER: 5 stressfällor som kan göra dig sjuk

Stanna upp, reflektera och utvärdera dina rutiner

För risken när vi försöker göra så mycket rätt i ett rasande tempo är att vi sliter ut oss. Vi blir trötta, stressade och i slutändan en sämre version av oss själva. I värsta fall kommer påminnelsen i form av depression eller utbrändhet, desto oftare blir vi griniga och glömska.

Därför är det bra att stanna upp, reflektera och utvärdera sina vardagsrutiner. Försöka öva på att göra ingenting ibland.

Unna dig en sovmorgon, våga skippa träningen när du är trött, ät en bulle när du är sugen. Här listar vi 13 dåliga vanor som kan vara bra för dig emellanåt. Klicka dig vidare för förklaringar och pepp.

Foto: iStock

2. Vara otrevlig/tappa humöret

Såklart uppmanar vi inte folk att bete sig illa eller oartigt lite hipp som happ. Men ibland är det faktiskt helt på sin plats att "tappa det" och ryta ifrån. Ondskan i världen behöver motas genom att fler vågar skälla ut rasister och sexister som yttrar sig nervärderande om andra människor, till exempel. Och att lätta på trycket och uttrycka sin åsikt kan vara bra även i "mindre" sammanhang, som när man upplever sig ha blivit felbehandlad på jobbet eller av en vän. Efteråt känner man sig lättare, starkare och modigare.

Foto: Fotolia

3. Ställa in med kompisarna

Vänskap kräver investering. För att behålla, och få vara fortsatt del av en umgängeskrets, måste man ta initiativ till möten och visa uppskattning för andras inviter. Men man bör också prioritera sig själv, i synnerhet i perioder då man känner att hälsan står på spel. Alltså är det fullt acceptabelt att säga nej till evenemang ibland, eller till och med ställa in en planerad middagsträff om den känns övermäktig. Bara man gör det i tid – och tar på sig ansvaret att styra upp en ny dejt. Extra snyggt är det om man förklarar läget för vännerna på förhand: berättar att man behöver vila och avstå från sociala aktiviteter ett tag.

Foto: iStock

4. Skippa träningen

 

Alla som masat sig i väg till gymmet trots att de känt sig trötta, orkeslösa eller lite småsjuka räcker upp en hand! Vi är rätt många som bannar oss själva om vi inte lyckas få ihop det antal pass i veckan som vi planerat för, inte sant? Men faktum är att man nästan alltid tjänar på att låta kroppen återhämta sig om den är slutkörd, i stället för att pliktskyldigt beta av några halvdana gymbesök flera dagar i rad. För att kunna bli starkare och få ut max av träningen behöver både muskler, hjärta och hjärna vila. Så känner du dig ovanligt matt och håglös: var hemma och kolla på tv i stället.

LÄS OCKSÅ: För hård mot dig själv? 7 saker att tänka på

 

Foto: iStock

5. Skjuta upp saker

I kalendern står att du ska komma ihåg att gå förbi postutlämningen och Systemet på väg hem från jobbet. Dessutom borde du ju passa på att leta present till helgens födelsedagskalas, när du ändå kommer att passera ett köpcenter? Eftersom du lär vara hemma i hyfsad tid är det väl lika bra att slänga i en tvätt också, medan du lagar mat? Så slipper du hålla på med sådana tråkigheter på lördag.

Men NEJ. Du behöver inte göra allt detta i dag. I synnerhet inte med tanke på att du sov dåligt i natt och vaknade med lätt huvudvärk. Inget negativt händer om du skjuter upp några triviala sysslor, för att i stället unna dig en lugn kväll utan några måsten. Det kommer tvärtom att göra dig både piggare och gladare.

Foto: iStock

6. Ha det stökigt

 

Har du ständigt dåligt samvete för något du inte hunnit fixa i ditt hem? Du borde ha bytt till rena lakan, plockat undan, dammsugit eller skurat golven? Lugn bara lugn, för lite skit i hörnen utgör ingen som helst fara för hälsan. Enligt den svenska bakteriologiprofessorn Agnes Wold är den moderna människan på tok för rädd för exempelvis damm, som knappt innehåller några baciller alls. Och just för att vi bor så glest och välstädat har kroppens immunförsvar blivit mer utsatt för allergier.

LÄS OCKSÅ: Professorn: Här är 6 myter om din hälsa

 

Foto: iStock

7. Försova sig

Du vaknar med ett ryck och upptäcker att du försovit dig! Missat cykelpasset du skulle på vid 07, kommer att bli rejält försenad till jobbet. Men i stället för att svära, jaga upp dig och rusa i väg med andan i halsen: ring chefen och förklara, ät frukost och duscha som vanligt. Konstatera att du med största sannolikhet behövde de där extra timmarna sömn och acceptera ett (sällsynt) morgonhaveri.

Foto: FOTOLIA

8. Inte tvätta håret

 

Du har inte orkat tvätta håret på flera dagar – och helt ärligt ser det ganska flottigt ut. Aldrig att du skulle gå på fest så här! Men faktum är att svallet mår bra av att vila från varmvatten, schampo och föning, som torkar ut och sliter på både toppar och hårbotten. Så tillåt dig att vara lite ”sunkig” ibland, i synnerhet om du bara ska vara hemma (eller på landet) och skrota.

LÄS MER: Frisören: Det rätta sättet att tvätta håret

 

Foto: iStock

9. Spela dataspel och kolla tv-serier

Dataspelande och tv-tittande har något oförtjänt fått rykte som passiva och "fördummande" aktiviteter – i motsats till exempelvis läsning, som visat sig stimulera både fantasi, minne och tankeverksamhet. Och visst, riktigt risiga och simpla tv-serier och filmer ger säkert färre utmaningar för hjärnan än en dålig bok, som kräver en annan typ av koncentration. Men i dag görs massor av komplexa produktioner, med både teknik och dramaturgi som är något helt annat än var som erbjöds på 70-, 80- och 90-talen. Nyare forskning visar att våra hjärnor utvecklas även av bra spel, tv och film: uppmärksamheten vässas och engagemang och inlärning ökar.

Foto: iStock

10. Facebooka

Har du fått pikar om att du ägnar alldeles för mycket tid åt Facebook och Instagram? Dina gamla föräldrar suckar irriterat när du väljer filter till ännu en matbild, eller svarar på ett meddelande på Messenger. Visst är det viktigt att närvara i det verkliga livet, men vi bör samtidigt påminna oss om hur mycket sociala medier har hjälpt och underlättat för folk runtom i världen. Människan mår bra av att kommunicera och interagera med andra, oavsett var det sker. Det sociala umgänget på internet kan också skapa en känsla av samhörighet och utlösa lyckohormoner.

Foto: iStock

11. Äta kolhydrater

Om man ska tro några av de senaste årens trenddieter så är det livsfarligt att äta kolhydrater. Pasta, ris, potatis, frukt: de gör per automatik att vi går upp i vikt! Men så är det naturligtvis INTE, vi behöver tvärtom en viss mängd kolhydrater för att orka prestera i vardagslivet, på jobbet och träningen. Välj fullkornsvarianter när det går och ät måttligt i kombination med annat grönt och vitaminrikt. Du håller dig mätt, slipper sötsug och kommer att ha mer energi än om du helt undviker stärkelse, kostfiber och sockerarter.

Foto: iStock

12. Äta socker

 

Vitt, raffinerat socker ÄR en källa till övervikt, diabetes och andra livshotande sjukdomar. Det innehåller ingen näring alls, varför man bör undvika sötsaker som godis, kakor och läsk till vardags. Men det kan onekligen vara väldigt gott, och livet handlar inte bara om att vara nyttig och kontrollerad, utan även om att njuta och ha roligt. Alltså ska man SÅKLART unna sig en bulle då och då om det är något man gillar. Äter man bara sunt mestadels av tiden så utgör inte enstaka godbit något hot mot hälsan. Ett par rutor mörk choklad kan till och med vara bra, tack vare sitt innehåll av antioxidanter som hämmar inflammation samt påverkar blodtryck och ämnesomsättning positivt.

LÄS OCKSÅ: Åtta hälsoskäl att äta choklad varje dag

 

Foto: iStock

13. Dricka mycket kaffe

 

 

Det var inte så länge sedan som man i hälsokretsar pratade om kaffe som ett ”gift”. Rädslan för sömn- och magproblem gjorde att många bojkottade det svenska fikats grundbult. Och visst kan för mycket koffein göra att man får svårt att sova och att magen bubblar, men allt fler studier pekar på att hälsofördelarna med kaffe är fler än dess nackdelar. Till exempel lär personer som dricker upp till sex koppar per dag vara bättre skyddade mot hjärtsjukdomar, stroke, parkinson och gallsten.

LÄS OCKSÅ: 10 skäl att dricka kaffe – varje dag

 

Foto: Minerva Studio / GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO ISTOCKPHOTO

14. Dricka vin

Nej, alkohol är inte bra i för stora mängder. Och personer med beroendegener eller -problematik kan triggas även av mindre konsumtion. Men ett glas vin då och då är för de flesta ingen fara, utan kan till och med vara nyttigt för hälsan, visar forskning. Då handlar det om ETT glas rött vin om dagen, som tros kunna förebygga hjärt- och kärlsjukdom.

LÄS OCKSÅ: 6 hälsosamma vanor du behöver i ditt liv – omedelbart

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Halva priset på ToppHälsa! 5 nr för endast 139 kr. Köp nu!