12 sätt att hjärngympa på semestern

<p>Du som stimulerar hjärnan med läsning eller andra aktiviteter så som korsord och sudoko kan förhindra minnesförfall.</p>

Foto: Shutterstock

1 av 4: <p>Du som stimulerar hjärnan med läsning eller andra aktiviteter så som korsord och sudoko kan förhindra minnesförfall.</p>

Du kan alltså göra den här aktiviteten – med gott samvete!

Foto: Shutterstock

2 av 4: Du kan alltså göra den här aktiviteten – med gott samvete!

Strö gärna på lite blåbär på gröten eller yoghurten. Hjärnan kommer att tacka dig.

Foto: Shutterstock

3 av 4: Strö gärna på lite blåbär på gröten eller yoghurten. Hjärnan kommer att tacka dig.

<p>På semester? Besök ett museum. Att ta in ny information, och diskutera och reflektera kring detta, är som näring för hjärnan.</p>

Foto: Shutterstock

4 av 4: <p>På semester? Besök ett museum. Att ta in ny information, och diskutera och reflektera kring detta, är som näring för hjärnan.</p>

Ju äldre vi blir, desto oftare sviker minnet.

Men det går faktiskt att påverka hjärnans hälsostatus – och därmed minska risken för alzheimer och andra demenssjukdomar.

Semestern är visserligen en tid för vila, men se till att hålla tankeverksamheten i trim – och välj vad du äter med omsorg.

Med inspiration av Elite Daily listar vi några enkla vardagsåtgärder – som går att tillämpa såväl på landet som på stranden på Mallis.

Andra har också läst

1. Läs minst en bok i månaden

Färska studier har visat att minnet hos folk som ägnar sig åt läsning och andra mentalt stimulerande aktiviteter genom hela livet förfaller i långsammare takt än hos dem som inte gör det. Så du kan med gott samvete slänga dig i hammocken med en tjock roman.

2. Ha en tv-fri kväll

Nej, att tv kan vara fördummande är ingen myt. I en amerikansk undersökning där 4000 personer frågades ut om sina vanor fann man ett samband mellan dem som satt klistrade framför burken eller datorn mer än fyra timmar per dag – och sämre mental förmåga. Och av en annan studie framgick att studenter som tittade på tv minst två timmar varje dag var mer benägna att diagnostiseras med någon form av uppmärksamhetsstörning.

Läs också: 9 tidiga tecken på alzheimer

3. Läs tidningen

Att läsa tidningen är ett bra sätt att komma ner i varv och vässa koncentrations- och uppmärksamhetsförmågan. Finns det något härligare än att ta med sig DN eller Expressen till frukostbordet i trädgården – och i lugn och ro ta del av och bearbeta information från hela världen?

4. Besök ett museum

Studier har visat att aktiviteter som engagerar flera delar av hjärnan är särskilt bra för att hålla den i gång och förhindra minnesförfall. Och på museum får man möjlighet att både ta in, komma ihåg och tänka.

5. Lyssna på musik

Om du inte känner för att läsa i hammocken: ta med dig Ipoden och slå på Spotify. Studier har visat att vi vässar inlärningsförmågan när vi utövar eller lyssnar på musik.

6. Ha sex

Jovisst, mycket sex tros ha en positiv effekt på knoppen. I en studie genomförd vid Princeton university i USA fann man att råttor som var mer sexuellt aktiva hade fler hjärnceller, i synnerhet i den del av hjärnan som kontrollerar minnet. Och forskarna tror att detsamma gäller för människor.

7. Simma

När man håller andan i vattnet ökar blodflödet till hjärnan. Så har du tillgång till sjö, hav eller: kör några motionslängder där i stället för den vanliga löprundan, som kan kännas väl kämpig i sommarvärmen.

8. Strö blåbär över gröten

Kommer du att semestra nära en skog? Lyckliga du! Ignorera myggorna och fokusera i stället på blåbären, som lär kunna förbättra minnet och fördröja minnesförfall, enligt forskning. Dessutom smakar de smaskens – till och med utan socker.

9. Välj lax i stället för kött till middag

Fet fisk innehåller mycket omega-3, som stimulerar hjärnans funktioner. Så leta efter lax, makrill och sardiner på menyn om du äter på restaurang – och tillaga dem ännu hellre hemma.

10. Byt ut krutongerna i din sallad mot valnötter

Krutonger består vanligen av torkat vitt bröd - som ju inte är någon höjdare för hälsan. Nötter däremot är rika på vitamin E, som tros kunna förebygga kognitivt förfall. Det finns en massa olika sorter att välja bland, men valnötter brukar rekommenderas eftersom de innehåller mycket omega 3, som också lär bidra till att vi blir mer snabbtänkta. Perfekt för lite tuggmotstånd i salladen.

LÄS OCKSÅ: Här är bästa hjärnmaten

11. Ha jordgubbar och vattenmelon i allt

Nej, jordgubbar och vattenmelon är inte förbehållet efterrätter eller fruktsallader. Testat att använda dem i en matig sallad med lufttorkad skinka, fetaost och nötter? Både gubbarna och melonen tillför rikligt med fukt till kroppen, vilket är viktigt för att hålla minnet i schack. Dessutom innehåller de en massa andra nyttiga näringsämnen.

12. Bär alltid med dig en vattenflaska

Som sagt, att återfukta kroppen är viktigt för både minne och övriga delar av hjärnan, men i semestertider är det vanligt att man underskattar värmen. Gör det till en vana att alltid ha med dig en vattenflaska i väskan, så att du inte riskerar uttorkning.

 

LÄS OCKSÅ: Din hjärna kan vara äldre än vad du är

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer