12 säkra knep – rasa i vikt utan att banta

Lata sommardagar med god mat, sötsaker och alkohol samt mindre motion leder lätt till några extrakilon. Men med enkla knep och ett mindre energiintag kan du bli av med två kilo på fyra veckor.

1. Välj sockerfritt

Socker kan påverka dina hormonnivåer negativt, bidra till inflammation och påverkar i allra högsta grad din vikt. 

Insulinet som bildas när blodsockernivån skjuter i höjden och sedan sjunker är ett fettinlagrande hormon.

Hoppa över fruktjuice och saft om du vill gå ner i vikt. Läsk är det värsta du kan dricka, det är bara tomma kalorier utan bra innehåll.

 

Om du vill söta, använd naturliga källor som honung, torkad frukt, bär eller mörk choklad.

 

LÄS OCKSÅ: 10 sätt att minska sötsuget

 

2. Satsa på rätt kolhydrater

Välj kolhydratkällor som gör dig mätt och innehåller näring, men som innehåller få kalorier och inte triggar ditt blodsocker.

Dra ner på potatis och potatisprodukter, vitt ris, couscous, pasta, bröd och andra mjölprodukter.

Fyll på med grönsaker som kål, broccoli, blomkål och rotfrukter samt gröna salladsblad, bär, linser, bönor, bovete och quinoa.

 

LÄS OCKSÅ: Så väljer du rätt kolhydrater

 

 

3. Fyll på med mer protein

Protein mättar, så se till att varje måltid innehåller ordentligt med protein. 

Variera mellan fågel som kyckling och kalkon, fisk - gärna feta varianter, magert kött och vegetariska alternativ som bönor, linser, tofu, quorn och mejeri­produkter.

Ägg är också en bra proteinkälla.

 

LÄS OCKSÅ: Inte bara ägg! 6 proteinrika livsmedel – du kan ha missat

 

4. Ät näringstätt

Laga maten från grunden av bra råvaror. 

Välj gärna ekologiskt om du kan och satsa på att varje måltid ska innehålla protein, grönsaker med bra näringsvärde och nyttigt fett. 

Undvik snabbmat, halv- och helfabrikat. 

 

5. Var fettsmart

Din kropp behöver fett för att fungera optimalt, men fett är också det näringsämne som innehåller flest kalorier. 

Överdriv inte fettintaget och satsa gärna på produkter som naturligt innehåller bra fetter, till exempel feta fiskar som lax, sill och makrill, oliv- och rapsolja, kokosolja, avokado, nötter och fröer.

 

LÄS OCKSÅ: 8 nötterna som bränner mest fett

 

6. Undvik varghungern

Det är lättare att äta för mycket om du är väldigt hungrig. 

Om du går och handlar när du är hungrig är också risken större att du plockar på dig en chokladkaka på vägen ut.

Ät så pass ofta att du inte blir vrålhungrig.

 

7. Känn igen suget

När du känner dig hungrig, tänk först efter om det är rimligt att du är hungrig. Kanske är det i stället ett sötsug? 

Lär dig känna skillnad på riktig hunger och suget som lätt gör att du småäter. Gör något annat när suget slår till!

 

8. Sov tillräckligt

Att sova för lite är dubbelt dåligt.

Din ämnesomsättning försämras och du kan bli mer sugen på sötsaker. Dessutom blir din åter­hämtning sämre och ditt immunförsvar sänks.

 

LÄS OCKSÅ: Sömnproblem? Här är 7 tips för att sova gott

 

Foto: Baiba Opule

9. Slipp blodsockerras

Märker du att du ofta blir sugen på något sött vissa tider under dagen?

Var förberedd och ha bra mellanmål redo, till exempel naturell yoghurt i kylen på jobbet, grönsaksstavar i handväskan och lite nötter i skafferiet hemma.

 

Foto: Monkey Business Images Ltd

10. Hitta lugnet

Känner du att stressen påverkar din hälsa är det dags att sätta ner foten. 

Det kan gälla allt från att prata med chefen om din arbetsbelastning, ta ett snack med din partner om uppdelningen av hushållsarbete till att gå i terapi eller testa yoga och mindfulness.

 

LÄS OCKSÅ: Vilken yogatyp är du – hitta rätt för just dig

 

Foto: Evgeny Karandaev

11. Var alkoholsmart

Minimera ditt alkoholintag, alkohol innehåller stora mängder onödiga kalorier. 

Välj hellre vin än öl som innehåller mer snabba kolhydrater. Välj bort söta drinkar och likörer som både ger dig socker och alkohol.

 

VÄLJ OCKSÅ: Är din favoritdrink en kaloribomb?

 

Foto: Lev Dolgachov

12. Motionera

Motion göra att du snabbare och lättare går ner i vikt. Dessutom har motion massa hälsosamma effekter.

Rör på dig ordentligt minst tre gånger i veckan. Motionera gärna mer och gärna varje dag. 

Satsa på vardagsmotion som promenader och cykling. Våga testa nyare träningsformer som zumba eller HIT. 

Har du svårt att komma i väg är det smart att försöka hitta en kompis att träna med eller gå med i en träningsgrupp.

 

LÄS OCKSÅ: Gå dig smal med 7 smarta knep