Vänner som får dig att skratta är en ovärderlig källa till välmående.
Vänner som får dig att skratta är en ovärderlig källa till välmående. Foto: COLOURBOX

12 enkla vanor som förlänger ditt liv

En 60-åring kan vara lika pigg som en 30-åring och en 30-åring kan vara lika klok som en 60-åring.

Det är inte siffran som avgör vår ålder - utan form och personlighet.

Och du kan faktiskt påverka din framtid genom att se över hur du lever till vardags.

Med inspiration av tidningen Health listar vi tolv enkla vanor som förlänger ditt liv.

1. Ha sex

 Feelgoodkänslan efter en omgång i sänghalmen säger väl allt? Forskning har visat att det finns starka samband mellan välmåendet, både det psykiska och fysiska, och hur nöjd man är med sitt sexliv. Att älska motverkar stress och depression, samt sägs stärka immunförsvaret. En rätt okej medicin, inte sant?

 

Webbtest: Så gammal kommer du att bli Klarar du dig förbi 80? Kolla här!

 

2. Drick kaffe

 Okej, kanske inget för dig som har sömnsvårigheter, men kaffe har faktiskt visat sig ha flera hälsofördelar. Ett par koppar per dag kan till exempel motverka diabetes och depression, samt minska risken för vissa cancer- och hjärtsjukdomar. Dessutom höjer koffeinet ämnesomsättningen och förbättrar den fysiska prestationen, så även ur viktsynpunkt kan det var bra att svepa en espresso.

 

3. Omge dig av nära och kära

Vänner som får dig att skratta, ifrågasätta, känna dig peppad och våga, samt låter dig vara precis som du är, är en ovärderlig källa till välmående. Så försök prioritera biodejter, fikastunder och middagar med kompisar. Studier har dessutom visat att personer som lever i långvariga förhållanden löper mindre risk att drabbas av allvarliga sjukdomar när de blir äldre. Detta tros bland annat bero på att man hjälper varandra att leva hälsosamt och komma ihåg saker, som viktiga läkarkontroller.

 

4. Utbilda och förkovra dig

Let's face it: ju bättre utbildning man har, desto större är chansen till ett bra jobb, god ekonomi och möjlighet att leva hälsosamt. Så tveka inte att gå den där påbyggnads- eller kvällskursen som du känt sig sugen på. Och läs! Oavsett om det handlar om faktaböcker, som gör dig uppmärksam på hur du kan leva "rätt", eller romaner, som får dig att slappna av, så är det en billig medicin. Kultur som friskvård, helt enkelt.

 

5. Håll vikten

Övervikt och fetma kan leda till hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och diabetes. Enligt en studie från Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge löper feta personer dubbelt så stor risk att dö i förtid jämfört med normalviktiga. Men även undervikt är farligt, med benskörhet, benbrott, bristsjukdomar och som konsekvenser. Så håll koll på ditt BMI och se till att väga lagom.

 

6. Ät som vid Medelhavet

Nya dieter kommer och går, men år efter år blir Medelhavskosten rankad som en av de allra bästa om man vill leva länge. Receptet stavas fisk, fullkornsprodukter, grönsaker, frukt, nötter och olivolja, som bland annat sänker blodsockret, kolesterolhalten och blodtrycket. Undvik snabba kolhydrater som socker och pasta.

 

7. Sov ordentligt

Goda sömnvanor minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar samt motverkar depression, övervikt och demens, enligt flera studier. Att alla behöver åtta timmar per natt är en myt, men undvik att hamna under sex timmar. Numera finns effektiva kbt-behandlingar för personer med sömnsvårigheter.

 

8. Var försiktig med alkohol

Förutom att hög konsumtion av öl, vin och sprit kan sluta i alkoholism och skada flera av kroppens viktigaste organ ökar ett kontinuerligt drickande risken att drabbas av flera cancerformer, till exempel bröstcancer.

 

9. Sluta röka

Nämn ett bra argument till varför du ska fortsätta blossa? Nej, det finns inte! Förutom att cigaretter är en vanlig orsak till dödshotande cancer gör nikotinet att man får sämre cirkulation, vilket resulterar i rynkig och grådassig hy. En person som röker åldras 1,4 gånger snabbare än en ickerökare, enligt data framtagna av ett kanadensiskt företag.

 

10. Stressa ner

Att jäkta under längre perioder har flera negativa effekter på vår kropp. Till exempel kan stresshormoner båda döda och stoppa bildandet av nervceller i hjärnan, vilket försämrar vår inlärningsförmåga och vårt minne. Andra stressrelaterade hälsorisker är hjärtsjukdomar, depression, psykisk ohälsa och viktökning. Så avsätt tid för avslappning och vila i ditt livspussel. Kanske med hjälp av yogapass eller ett mobil- och konsumtionsfritt dygn i veckan, à la pastorn Tomas Sjödin?

 

11. Hjälp andra

Du vet känslan när någon tackar dig för att du visat vägen eller upplåtit ditt säte på bussen åt någon annan? Man blir glad, nöjd med sig själv och mår lite bättre. Och lyckan blir ännu större om man hjälper till på en högre nivå, kanske genom att delta i något volontärsarbete? Flera amerikanska studier tyder på att vi sänker blodtrycket och minskar dödsrisken när vi rycker in för någon annan.

 

12. Träna

Så du har hört det förut? Ja, men det är ju för att motion är livsviktigt för hur vi kommer att må på ålderns höst! Att träna både kondition och styrka regelbundet gör kroppen mer beredd och motståndskraftig inför ålderdomens krämpor. Men överdriv inte! Max tre joggingrundor i veckan minskar risken att dö i förtid, fler än så är däremot skadligt, enligt en ny dansk studie.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + produkter från The Body Shop Olive. Köp nu!