Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 29 okt 2015 16:00

Uppdaterad 10 maj 2016 10:04

9 tecken som kan tyda på att du har järnbrist

<span>Huvudvärk kan vara ett tecken på järnbrist.</span>

Huvudvärk kan vara ett tecken på järnbrist.

1/3

Foto: Johan Larson

<span>Under en graviditet &quot;stjäl&quot; fostret en del av mammans järn.</span>

Under en graviditet "stjäl" fostret en del av mammans järn.

2/3

Foto: John Dowland

<span>Blek? Det kan vara tecken på för lite järn i kroppen.</span>

Blek? Det kan vara tecken på för lite järn i kroppen.

3/3

Foto: Panthermedia

Järnbrist är bland de vanligaste näringsbristerna i världen.

Och kvinnor löper större risk att drabbas än män, bland annat om du är gravid.

I värsta fall kan för lite järn i kroppen leda till ett lågt hb-värde och blodbrist, eller anemi som det också kallas.

Här listar vi några tidiga tecken och vanliga symptom på att du kan vara drabbad.

Som sagt: Järnbrist är bland de vanligaste bristtillstånden i världen. I västvärlden beräknas mellan två och fem procent av befolkningen lida av så kallad "anemi", det vill säga blodbrist, till följd av för lite järn i kroppen.

Orsakerna kan vara många: Till exempel löper kvinnor större risk att drabbas eftersom de förlorar blod när de menstruerar. Men även en reducerad kost kan ställa till det, varför vegetarianer och veganer bör vara lite på sin vakt.

LÄS OCKSÅ: 8 tips för att boosta ditt immunförsvar

Vad händer i kroppen vid järnbrist?

Järnet är nödvändigt vid bildandet av röda blodkroppar, som i sin tur behövs för att förse kroppen med syre. För lite järn kan med andra ord påverka vår fysik allvarligt.

Om du tror att du lider av järnbrist kan det vara bra att göra en mätning hos läkare, för att sedan få råd om hur du bör gå vidare. I olika åldrar behöver vi olika mycket järn: kanske behöver du bara äta lite mer kött eller fullkorn, eller så kan det vara läge för kosttillskott.

LÄKARHJÄLP DIREKT I MOBILEN. Med KRY kan du snabbt komma i kontakt med en läkare och få diagnos, recept eller remiss. Ladda ner appen nu. (ANNONS)

Lågt hb-värde - blodbrist/anemi

I värsta fall kan järnbrist leda till blodbrist, eller anemi som är det latinska namnet.

Vanliga symptom är bland annat trötthet och orkeslöshet, yrsel, hjärtklappning och öronsus. Lider du av blodbrist innebär det att du har en låg halt av blodfärgämnet hemoglobin, som förkortas hb. För att fastställa detta tas ett blodprov där ditt hb-värde mäts.

Järn krävs för att bilda hemaglobin, därför är det viktigt att se till så du inte har brist. Med inspiration från tidningen Health listar vi elva tecken på att du KAN ha järnbrist

Kraftiga menstruationer leder lätt till järnbrist.

Foto: Lars Zahner

SYMPTOM VID JÄRNBRIST

1. Du har kraftiga menstruationer

Riklig menstruation är den vanligaste orsaken till järnbrist. Kvinnor med kraftiga blödningar förlorar mycket blod och får bara tillbaka cirka hälften innan det är dags igen nästa månad. Mensen ska fylla ungefär tre matskedar varje månad. Om du måste byta tampong varannan timme så är det läge att prata med en gynekolog eller läkare.

2. Du är blek i ansiktet

Vid järnbrist producerar kroppen mindre av proteinet hemoglobin, som ger blodet dess röda färg och huden dess rosiga ton. Följden blir att ansiktet "bleknar". Det kan vara svårt att upptäcka beroende på normal hudfärg, men då kan man kolla om insidan av läpparna eller tandköttet är mindre rött än vanligt. Det ger samma indikation.

LÄS OCKSÅ: Okända vitaminet som är viktigt för kvinnor

3. Din tunga ser konstig ut

Järnbrist resulterar dels i mindre hemoglobin, vilket kan göra att din tunga tappar färg. Dessutom kan det minska nivåerna av proteinet myoglobin, som är viktigt för musklerna, till exempel den muskel som utgör tungan. När detta sker kan tungan bli sårig, inflammerad – eller tvärtom ovanligt slät.

4. Du blir andfådd ovanligt lätt

När kroppen får mindre syre, vilket sker vid järnbrist, får vi jobbigare att andas. Var uppmärksam på om du blir mer andfådd än vanligt, till exempel när du tar trapporna upp till kontoret på morgnarna eller när du kör igenom det vanliga gympasset.

Tappar hår? Då kan du ha fått blodbrist.

Foto: Lars Zahner

5. Du tappar hår

När allvarlig järnbrist övergått i blodbrist ställer kroppen in sig på överlevnadsläge. Då överger den mindre nödvändiga funktioner, som att hålla håret vid liv, för syretillförsel till viktigare kroppsdelar.

6. Du har rastlösa ben

Nästan 15 procent av alla med krypningar, stickningar och kramper i benen har dem på grund av järnbrist. Och ju lägre järnnivåer, desto värre problem.

7. Du känner dig allmänt orolig

Brist på syre varvar upp hjärnans "sympatiska nervsystem", som fungerar lite som en gaspedal i kroppen. I kombination med hjärtklappning, som också kan uppkomma vid järnbrist, kan det göra att man känner sig stressad trots att man egentligen borde vara avslappnad.

LÄS OCKSÅ: Ta kontroll över negativa tankar och oro

8. Du får ofta huvudvärk

När kroppen har ont om syre prioriterar den att förse hjärnan framför andra vävnader. Ändå får huvudet mindre än vad det behöver. Som ett svar på det kan blodkärlen i hjärnan vidga sig, vilket i sin tur orsakar huvudvärk.

9. Du känner dig utmattad

Ett något svårupptäckt symptom, eftersom de flesta av oss känner oss trötta och hängiga ibland. Men var uppmärksam på om du förutom den vanliga tröttheten är irriterad och har svårt att fokusera. Då kan det bero på minskad syretillförsel till kroppens vävnad, på grund av järnbrist.

LÄS OCKSÅ: Ge järnet och slipp trötthet & huvudvärk

Gravid, nybliven mamma eller vegetarian? Var extra vaksam!

När man är gravid "stjäl" barnet i magen en del av mammans järnförråd till sig själv. Och under själva förlossningen förlorar kvinnan en hel del blod. I synnerhet om man väntar tvillingar, eller om man går igenom två graviditeter i tät följd, kan det vara bra att äta järntillskott.

Samma sak gäller om du är vegetarian eller vegan. Kroppen får i sig olika typer av järn från animaliska livsmedel respektive växtbaserad mat. Dock absorberar den så kallat hem-järn, som finns i kött, kyckling och fisk, två till tre gånger så effektivt som så kallat icke-hemjärn, som finns i till exempel grönsaker. Om du är vegetarian eller vegan bör du planera dina måltider väl, så att du väljer alternativ med så mycket järn som möjligt. Exempel på sådana: spenat, fullkorn och baljväxter.

LÄS OCKSÅ: Det enda vitaminet du verkligen behöver nu