Nedstämd? Här är 11 tips på hur du kan vända en mild höstdepression.
1 av 2: Nedstämd? Här är 11 tips på hur du kan vända en mild höstdepression. Foto: SHUTTERSTOCK
Vilken kost du väljer kan stor betydelse för ditt välbefinnande i höstrusket.
2 av 2: Vilken kost du väljer kan stor betydelse för ditt välbefinnande i höstrusket. Foto: FOTOLIA

11 smarta knep för att lindra höstdeppen

När hösten står för dörren är frestelsen stor att gömma sig under täcket, åtminstone tills snödropparna börjar knoppa. Men även om det känns tungt finns det sätt att må bättre. Inspirerade av Prevention listar Hälsoliv 11 sätt att kväva höstdeppigheten i sin linda. 

När det blir mörkt och ruskigt ute är det inte så konstigt att vi blir dystrare eller rentav känner oss deppiga. Men det finns några små saker man kan göra för att i ett tidigt skede vända på nedstämdheten och få en härligare höst.

1. Rör på dig

Det är vetenskapligt bevisat att motion har en positiv effekt på depression – en del menar till och med att effekten av endorfinerna är bättre än antidepressiva. Du behöver inte anstränga dig allt för mycket. Promenader har konstaterats vara ett utmärkt sätt att må bättre. Enligt en australisk studie räcker det med en halvtimmes skogspromenad i veckan för att ge resultat.

2. Ta en kaffe i solen

Sommaren är över, men solen finns kvar. Ett snabbt sätt att bli på bättre humör är att exponera sig för solljus. En kvart i solen räcker för att kroppen ska kunna tillverka en lagom dos D-vitamin, som är viktig för att vi ska känna oss pigga och må bra.

Varför inte dricka morgonkaffet på farstutrappan? 

LÄS MER: Får du tillräckligt med D-vitamin? 

3. Stäng av mobilen och datorn på kvällen

Sömnen är viktig för att vi ska kunna fungera normalt och må bra. Mobiltelefoner, surfplattor, tv-skärmar och datorer är riktiga sömnbovar. Forskning visar att våra sovvanor rubbas om vi exempelvis scrollar på mobilen precis före läggdags, eftersom produktionen av sömnhormonet melatonin hämmas. Men det finns också studier som pekar på att exponering för blåljus även dagtid kan störa sömnen. 

4. Ät mer frukt och grönt

Vi har länge veta att grönsaker gör gott för kroppen, men forskning visar även att det finns en koppling mellan att äta mycket frukt och grönt och psykiskt välmående. I en studie från universitet i Warwick, Storbritannien, granskades 12 000 personers matvanor. De som åt mycket grönsaker visade sig ha stor välmåendeökning. Bäst av allt: När deltagarna började äta grönare kom effekten redan efter en dag.

5. Meditera dig glad

De senaste årens forskning visar att meditation och mindfulness har en god effekt på nedstämdhet och verkar stressreducerande. Att börja morgonen med tio minuter meditation kan tyckas jobbigt, men man vänjer sig fort – prova!

6. Fortsätt att umgås med dina vänner

När vi mår dåligt har vi en tendens att isolera oss från omvärlden, vilket riskerar att förvandla en mild depression till en djupare depression. Så även om lusten att sträckkolla "Game of Thrones" i sängen hela helgen är större än orken att vara social är det viktigt att försöka träffa sina vänner. 

Men välj inte vilka vänner som helst. Det är viktigt att de du väljer att omge dig med lyfter dig.

– Ring de mest optimistiska och positiva personerna i ditt liv, eftersom optimism och positivitet smittar av sig, säger psykologen Helen Odessky i Prevention.

7. Ha mer sex 

Ett sätt att snabbt få i gång lyckohormonerna är att ha sex. Orgasmer förbättrar nämligen ditt humör. Oavsett om du får dem tillsammans med någon eller ensam frigörs bland annat signalämnet serotonin, som har antidepressiva egenskaper. Även oxytocin frisätts, ett hormon som dämpar ångest och stress. 

LÄS OCKSÅ: 60 heta sextips 

8. Låt bli alkoholen

Tanken på ett glas vin efter jobbet kan kännas avslappnande, men även om alkoholen kan ha en bedövande effekt riskerar du även att hamna i en djupare svacka. Alkohol stör nämligen din sömn och kan leda till depression och ökad ångest. 

Så, spola kröken och må bättre.

9. Unna dig en ledig dag

Är det mycket som händer på jobbet? Känner du dig överarbetad? Om du befinner dig i en stressig livssituation kan det spä på deppigheten ytterligare. Ta ledigt och unna dig något som du vet att du mår bra av. Varför inte börja morgonen med ett varmt bad och en bra bok, boka in en avslappnande massage och avsluta dagen med din favorithämtmat?

10. Skriv ner det som är positivt

När vi mår dåligt är det lätt att filtrera allt genom ett negativt filter, som gör det svårt att ta till vara på det positiva. Ett bra sätt att bli uppmärksam på de fina sakerna i ditt liv är at ta en stund varje kväll och skriva ner saker du är tacksam för och vad för bra saker som hänt under dagen. Om du gör det under några veckor kommer du antagligen märka att listan blir längre och att du får lättare att uppskatta både små och stora saker i din vardag. 

11. Fimpa cigaretterna

Det är sedan länge konstaterat att rökning är dåligt för vår fysiska hälsa, eftersom det ger ökad risk att drabbas av cancer samt hjärt- och lungsjukdomar. Men forskare har också hittat tydliga bevis på att bolmandet är dåligt för vårt psykiska välmående. I en brittisk studie följde forskare deltagare som gick från att röka 20 cigaretter om dagen till noll. Ett halvår efter rökstoppet kunde de att ångest, depressioner och stress hos deltagarna hade minskat. Så, att fimpa ciggen har flera hälsofördelar! 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + varma tights från Röhnisch. Köp nu!